מלחמת "חרבות ברזל" לא פוסחת גם על עולם האמנות. בין האזעקות המפלחות את האוויר לבין הדאגה לשלומם של החטופים הושקו שש תערוכות חדשות המציגות את סיפור הימים הכואבים והקשים שבהם נמצאת ישראל של נובמבר 2023.

קול העם

במוזיאון ינקו דאדא מוצגת תערוכת “קול העם”, המורכבת מדימויים של אמנים, מאיירים, מעצבים וגרפיקאים, וגם לא מעט דימויים שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית, המועלים לאינסטגרם של המוזיאון, ומבחר מאותן עבודות תוצגנה במוזיאון עצמו. בין האמנים המשתתפים בפרויקט: אורן פישר, גלעד כהנא, קרן שפילשר, זאב אנגלמייר (שושקה), יוסי וקסמן, אדוה דרורי, אריק ואנונו ויגאל זורע. האחרון, חבר קיבוץ בארי והמעצב הוותיק של דפוס בארי, מציג גם עבודות שיצר לאחר מלחמת יום הכיפורים וחודשו בעקבות מאורעות ה־7 באוקטובר.

“הפרויקט, שהחל בימי המלחמה הראשונים, הוא איסוף דימויים והצגתם של הקולות העולים מהשטח”, מסבירה האוצרת ניצן שובל־אבירי. “האילמות נוכח הזוועות וההלם, ומנגד גם התגובה הוויזואלית הכמעט מיידית ברשתות החברתיות של יוצרים שונים, אמנים ומעצבים. הפרויקט החל כדי להביא לקדמת הבמה את הפעולה האמנותית הבלתי נמנעת המשקפת ללא סנן את המצב, מהאישי והפרטי ועד הקולקטיבי”.

קול העם - שושקה זאב אנגלמייר (צילום: שושקה זאב אנגלמייר)
קול העם - שושקה זאב אנגלמייר (צילום: שושקה זאב אנגלמייר)

תערוכה נוספת שתוצג במוזיאון נקראת “צל של ציפור חולפת”, תערוכה שהוצגה בגלריה בבארי בבוקר ה־7 באוקטובר והועלתה באש על ידי המחבלים, על כל עבודותיה וספרי האמן שהופקו במסגרתה.

התערוכה היא פרי יצירתה של האמנית אסנת בן דב ונאצרה על ידי סופי ברזון מקאי. “כששמעתי על שריפת הגלריה בבארי והרס העבודות הרגשתי שהניצחון הקטן שלנו יהיה לשחזר את התערוכה ולהחזיר אותה לחיים עוד בזמן המלחמה, כדי להוכיח שאי אפשר להכחיד את היצירה”, מציינת רעיה זומר טל, מנהלת המוזיאון.

לצורך תערוכה זו כל העבודות הופקו ומוסגרו מחדש, הספרים הודפסו שנית ואף שהמלחמה עדיין בעיצומה, התערוכה תיפתח לקהל.
שני עד שבת (11:00־14:00). מחיר כניסה: 28 שקלים למבוגר. הנחות לאזרחים ותיקים, לילדים ולחיילים. כניסה ללא תשלום למפונים.

עקבות 73'

בבית האמנים בתל אביב מוצגת התערוכה “עקבות 73” של שמאי רן (אוצרת: יעל סונינו־לוי). רן מציג סדרת חיתוכי עץ בנושא משקעי מלחמת יום הכיפורים ברמת הגולן, ועם פרוץ מאורעות ה־7 באוקטובר החליט להוסיף לתערוכה חלק בשם “ליקוי מאורות”, המתייחס ישירות למלחמה.
“בשנה האחרונה עבדתי על התערוכה שעוסקת במלחמת יום הכיפורים, אך לנוכח האירועים הנוראיים שאירעו בשמחת תורה, החלטתי להוסיף לה את ‘ליקוי מאורות, שביעי לעשירי 23’, חלק שמתכתב עם יצירה קודמת שלי שעסקה בפוגרומים שחוו היהודים באירופה”, מסביר רן.

ליקוי מאורות (צילום: יח''צ)
ליקוי מאורות (צילום: יח''צ)

“התערוכה נותנת בעיטה בבטן, כי המלחמה ההיא של יום הכיפורים מתכתבת עם המלחמה של היום. את הקטלוגים אני מוכר בתרומה לקרן הצנחנים שמטפלת במשפחות השכולות של יחידות הצנחנים”.

שני עד חמישי (10:00־13:00, 17:00־19:00), שישי (10:00־13:00) ושבת (11:00־14:00). הכניסה חופשית

התשמע קולי

בגלריה בבית יד לבנים ראשון לציון מוצגת תערוכת “התשמע קולי” (אוקטובר 1973־אוקטובר 2023), של האוצרת עדי אנג’ל. “ביום שמחת תורה התעוררנו למציאות נוראה. במקור, תכננו להציג בגלריית בית יד לבנים את התערוכה 'התשמע קולי' לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים, אך לנוכח ימים כאובים אלה ביקשנו להוסיף לקירות הגלריה תוגה עכשווית, מתוך פרסומי התקופה במדיה שתבטא מעט ממציאות חיינו”, נכתב בעמוד הגלריה. “התערוכה כוללת כרזות, ציורים ואיורים המתכתבים עם מלחמת 'חרבות ברזל'”.

במקביל, הגלריה יצאה ב”קול קורא” בשם “סתיו עשרים ושלוש”, המבקש לתת ביטוי לאזור הזמן הפרטי והלאומי ומזמינה יוצרים מכל תחומי היצירה לשלוח יצירות.

ראשון עד חמישי בשעות 8:30־16:00. הכניסה חופשית

קיר תגובה

בגלריה־סדנה לאמנות יבנה מוצגת התערוכה “קיר תגובה”. “ב־7 באוקטובר התעוררנו לבוקר של אזעקות, מטחי טילים כבדים ולאחריהם החלו להתגלות הזוועות האכזריות”, מספר אוצר התערוכה, רוני ראובן. “ברחבי הארץ נסגרו בתי הספר וגני הילדים, מוסדות ציבור, עסקים ומרכזי התרבות. כיוון שאני לא יכול לשבת בחיבוק ידיים, חשבתי ליצור את ‘קיר התגובה’, שבו הזמנתי אמנים מרחבי הארץ והעולם להגיב למצב בישראל דרך האמנות שלהם ולשלוח לנו עבודות בגודל A3, בכל מדיה אפשרית, שאותן אנו מציגים על הקיר, שכבר כולל למעלה מ־70 יצירות”.

קיר תגובה - רוני ראובן, הסדנה לאמנות יבנה (צילום: יח''צ)
קיר תגובה - רוני ראובן, הסדנה לאמנות יבנה (צילום: יח''צ)

עוד מוסיף ראובן כי “כוחה של האמנות הוא בהיותה רגישה ואמפתית לסביבתה. תגובתה סמוך להתרחשויות האירועים ותיעוד של המתרחש סביב, עוולות החברה ומאבקים של הישרדות, מראות של מלחמה ותוצאותיה ההרסניות לשני הצדדים. מנגד, קיים העיסוק בסביבה האנושית של אנשים קרובים. תהליך שיותר ממה שהוא אמנותי הוא תוצר נפשי של אהבה וקרבה, של חמלה לצד הקמילה. יצירה שופעת אנושיות ובעלת יכולת להשפיע, לרגש ולהציף תופעות כאובות. הקיר, המתעדכן כל יום, מבטא את כובד התחושות ואולי מקל עליהן, ולו במעט”, הוא מסכם.

ראשון עד חמישי בין 9:00־13:00 (בימים שני ורביעי גם בין 17:00־19:00)

אמנות בימי מלחמה

בגלריה השיתופית N.D ברמת גן מוצגת תערוכת “אמנות בימי מלחמה” (אוצרות: אביב מעוז ואביבית בלס ברנס). העבודות בתערוכה תוצגנה בפני העוברים והשבים בחלונות הגלריה הפונים לרחוב ויתפקדו כמעין קירות אמן דינמיים. במסגרת התערוכה אמניות ואמנים יוצרים תגובות חזותיות למצב הנוכחי בארץ. כל העבודות למכירה וההכנסות, במלואן או בחלקן, יועברו למטה משפחות החטופים והנעדרים.

במקביל מוצגת בגלריה התערוכה הקבוצתית “התקווה”, שתוכננה מספר חודשים לפני המלחמה והייתה אמורה להיפתח בשבוע שעבר. אוצרות התערוכה, בתיה באר ואביבית בלס ברנס, החליטו לפתוח אותה בשל הרלוונטיות שלה למצב.

ראשון־חמישי (12:00־15:00) ושישי (11:00־14:00)