תערוכה חדשה על זיכרונות השואה באמצעות בינה מלאכותית, חוויה קולנועית בסינמטק ירושלים ביום העצמאות, פסטיבל הסופרים הבינלאומי ששולח זרקור אל אירועי 7 באוקטובר, ספר חדש במרכזו סיפורו של ראש המוסד הראשון, ולסיום הופעת רוק עם "מוניקה סקס". אלה ההמלצות להיום. קחו לתשומת לבכם.

מבן גוריון עד קישקשתא: ישראל עושה חיים שכאלה
אומנות, דיני משפחה והשביעי באוקטובר: יהודה גרניט עם תערוכה מיוחדת

1. זיכרונות השואה באמצעות בינה מלאכותית. תערוכה חדשה בכנסת ישראל
היום נפתחה בכנסת ישראל תערוכה ייחודית לזיכרונות השואה באמצעות בינה מלאכותית. העבודות בתערוכה מבוססות על זיכרונותיהם האישיים של דיירי "אחוזת צהלה" והם מונגשים בדרך חדישה ועוצמתית באמצעות בינה מלאכותית - מידג'רני (Midjourney ), כלי AI מתקדם ופורץ דרך.

"העבודות בתערוכה מאפשרות לשמר את הזיכרונות הקשים והמכוננים של דור השואה שהולך ופוחת, בדרך ייחודית שתישמר גם לדורות הבאים" אומרת אלה ממון מנהלת מכירות ב"אחוזת צהלה".

התערוכה פתוחה לבאי הכנסת מה-1-7 במאי.

2. חוויה קולנועית ליום העצמאות. סינמטק ירושלים
סינמטק ירושלים ממשיך את המסורת הקולנועית שלו ביום העצמאות ה-76 של ישראל. באירועי השנה שיתקיימו ב-14.5 החל מהשעה 16:30, תתרחש הקרנת "סינג-אלונג" (הקהל משתתף אקטיבית בסרט ומוזמן לשיר את השירים) של הקלאסיקה "צלילי המוסיקה" ולהצטרף לשירתה של ג'ולי אנדרוז (16:00).

''צלילי המוסיקה'' (צילום: PARK CIRCUS DISNEY)
''צלילי המוסיקה'' (צילום: PARK CIRCUS DISNEY)

"בוידעם יום העצמאות" - תכנית מיוחדת שנאצרה מתוך פניני ארכיון הסרטים הישראלי בהנחיית קובי פרג' הכוללת  אוסף  סרטי ארכיון משעשעים, מרגשים ומלאי פאתוס המספרים את הסיפור הישראלי  בשחור-לבן: ריקודי הורה ברחובות ומצעדים הצבאיים, חגיגות הקמת המדינה מכ"ט בנובמבר 1947 ועד לשנות השבעים ועוד (16:30-19:30).

חידון הקולנוע לאוהבי הטריוויה והקולנוע הישראלי בהנחיית הבמאי אלון גור אריה, שכתב אבנר שביט. החידון נושא פרסים (19:15). 

"החידון הינו תגובה ציונית הולמת לחידון התנ"ך המשודר ביום העצמאות בטלוויזיה. חיזוק לכך היא העובדה שרוב האנשים מצליחים לצטט טוב יותר את הדרשה מ'אלכס חולה אהבה' מאשר את דרשת בר-המצווה שלהם..." אומר בחיוך הבמאי גור אריה..

לסיום, הקרנה יוצאת דופן של גרסת הסינג־אלונג לסרט הקאלט “הלהקה” בבימויו של אבי נשר. 

3. פסטיבל הסופרים הבינלאומי -12. משכנות שאננים, ירושלים
תוכנית הפסטיבל מפנה השנה זרקור אל אירועי המלחמה. "התוכנייה נבנתה בכוונה לצמצם את ההיבט החגיגתי ובמקומה יתקיים אירוע ספרותי שיאחד את הקהילה" אומרת ג'וליה פרמנטו צייזלר, המנהלת האמנותית של הפסטיבל.

על אף הקשיים, החרמת ישראל בעת הזאת ולשמחת המארגנים בפסטיבל ייקחו חלק שבעה סופרים אורחים משדה הספרות העולמי בהם: סיימון שאמה, ג׳ון אירווינג, דלפין הרווילר, ומירנה פונק.

ג'וליה פרמנטו (צילום: אורי טאוב)
ג'וליה פרמנטו (צילום: אורי טאוב)

בנוסף ולראשונה יושק פרויקט מיוחד יחד עם האיחוד האירופי לקידום והפצה של ספרות אירופאית עכשווית בארץ,  האורח בפסטיבל הוא הסופר הרומני רוז׳אן ווזגוניאן, היווני חריסטוס חומנידיס, והסופרת הצרפתיה אן ברסט.  אלה לצד אירוח של שלושה מהסופרים הישראלים המתגוררים בארה״ב - רון לשם, מאיה ערד, ורובי נמדר. 

הפסטיבל ייפתח בערב זיכרון ספרותי ל-7.10 בהשתתפות סופרים, מוסיקאים וגם נציגי המשפחות השכולות והנפגעות - מבארי, כפר עזה, שדרות, פסטיבל הנובה, וגם אימו של החייל לביא ליפשיץ ז״ל שנפל בקרבות בעזה. 

אחד האירועים המרגשים בפסטיבל: ערב לזכרה של נויה דן ז"ל  יתקיים ב-29.5 (19:00-20:30).  ערב טרוייה על  ספרי הארי פוטר שהיו אהובים על נויה במיוחד. ב-7.10, נויה נרצחה במתקפת חמאס על קיבוץ ניר עוז יחד עם סבתה האהובה, כרמלה בת השמונים. הסופרת ג'יי.קיי רולינג ספדה לה בטוויטר.  

הפסטיבל ייחתם באירוע השקה לספר ״שבת, השבעה באוקטובר״ (כנרת זמורה-ביתן) המאגד כ-50 עדויות שנאספו ונערכו בידי משוררים וסופרים, אנשי ספר ותיאטרון, שהוזמנו לקחת חלק בפסטיבל.

בגלריה דואק בכניסה לפסטיבל מוצגת תערוכה קבוצתית של אמנים ישראלים בולטים מתוך אוסף האמנות של דורון סבג, חברת או.אר.אס בע"מ.

פסטיבל הסופרים הבינלאומי. משכנות שאננים

27-30 במאי

רשימת האירועים באתר הפסטיבל

4. "המסע הסודי של ראובן זסלני", ראש המוסד הראשון. ספר חדש 
אחד מאותם גורמים שתרמו למאמץ שהביא להחלטת האו"ם בכט' בנובמבר 1947,  היה ראובן זסלני, איש הסתרים של בן גוריון שפעל רבות מאחורי הקלעים להבטיח את תמיכת מדינות אמריקה הלטינית והצליח במשימתו. 

זסלני  נולד ב-1909 בירושלים, צאצא לאחד מרבני העיר. הוא היה מזרחן, איש סודו של דוד בן גוריון ושליחו למשימות מיוחדות. איש תחבולות שהשכיל ליצור קשרים חשאיים עם אוייבים וידידים כאחד. מאבני קהיליית המודיעין בישראל ומי שלאחר קום המדינה הקים את "המוסד" ויצק בו את דמותו יוצאת הדופן.

בחודש מאי ימלאו 65 שנים למותו של ראובן זסלני. כהונתו כראש המוסד היתה קצרה ונגדעה כעבור שנתיים  בעקבות תאונת דרכים שאילצה אותו לפרוש מתפקידו. 

עתה יוצא לאור הספר "המסע הסודי של ראובן זסלני" מאת נעם  נחמן טפר (הוצאת אחיאסף),  רומן המבוסס על דמותו המסתורית של זסלני, ושופך אור על הפרשייה ההיסטורית שהביאה להחלטת האו"ם בכט' בנובמבר 1947. 

5. להקת מוניקה סקס. מתחם ההופעות "קו רקיע", פארק אריאל שרון
להקת מוניקה סקס תופיע במוצ"ש (4.5) במתחם ההופעות "קו רקיע" בפארק אריאל שרון. מפגן רוק השואף להחזיר לבמות את שנות הפעילות של הלהקה, חמשת האלבומים שיצאו, והשירים שהפכו חלק מהפנתיאון הישראלי – החל באלבום הראשון "פצעים ונשיקות" ועד אלבומם השישי והאחרון "לילה חדש". 

מוניקה סקס במתחם ההופעות ''קו רקיע'' (צילום: ניב מוסמן,שלומי פינטו)
מוניקה סקס במתחם ההופעות ''קו רקיע'' (צילום: ניב מוסמן,שלומי פינטו)

מתחם "קו רקיע" נפתח לראשונה ב-2021, יארח השנה את מיטב הזמרים בישראל בהם "היהודים", אהוד בנאי, שלום חנוך, דודו טסה, אבישי כהן ועוד - https://kavrakia.com/).