משיח בא, אבל לא היה זה משיח צדקנו, שעם ישראל מייחל שיבוא רכוב על חמור לבן ויגאל אותו מסבלותיו, אלא הקוסם משיח יעקובי, נשיא הכבוד של אגודת הקוסמים, שהועטר בימים אלה בפרס מפעל חיים של אמ"י וגנב את ההצגה בהופעתו יוצאת הדופן בטקס השנתי של איגוד אמני ישראל.

שוויץ זכתה בתחרות האירוויזיון, עדן גולן בעשירייה הראשונה
רשת סקיי ניוז מציגה: כך עושים אובייקטיביות עיתונאית

"קסם טוב זה משהו שהקהל רואה, לא מאמין ונהנה", אומר משיח, שלטענתו לא חלם להיות קוסם והגיע לעיסוקו זה לאחר שנטש את עולם המשחק, שבו פעל בעברו הרחוק כשחקן בוגר בית צבי בתיאטרון הקאמרי במשך שלוש שנים.

משיח, 78, עלה ארצה מטהרן בהיותו בן שבע וגדל בפתח-תקווה, עירו עד היום. חיידק הקוסמות עקץ אותו בשירות המילואים הממושך בתקופת מלחמת יום כיפור. "שובצתי לחוליית בידור עם הקוסם פאוסט (משה בראנץ), שהקסמים שלו משכו אותי עד כדי כך שרציתי להתנסות בהם כמוהו", הוא משחזר.

הרצון של משיח התממש כשלחנות התכשיטים והשעונים המשפחתית, שהוא מתחזק עם אחיו, נקלע הקוסם רוני שכנאי, מכוכבי הענף. מהשיחה המאולתרת שהתנהלה ביניהם, אז לפני 40 שנה בדיוק, התגלגל משיח לפעילות כקוסם, חבר אגודת הקוסמים, שהוא שימש זמן-מה כנשיאה. עד היום הוא חב תודה לשכנאי המנוח, ש"ממנו למדתי הרבה".

מה צריך קוסם כדי לרתק אליו את הקהל?
"כדי לרתק את הקהל, צריך קוסם זריזות ידיים וגם אחיזת עיניים של הסחת הדעת תוך כדי הופעה שמהנה את הקהל".

משיח יעקבי  (צילום: יאיר כהן)
משיח יעקבי (צילום: יאיר כהן)

"אחיזת עיניים"?
"בהחלט. אנחנו, הקוסמים, נחשבים כ...שקרנים ברישיון, מה גם שעקרונית אני לא לוקח שכר על ההופעות שלי. כך הופעתי במועדון של עוורים והצלחתי לגרום להם הנאה גם בלי לראות את הקסמים עצמם. אפשר לומר שבכל מקום אני מתאים את ההופעה לקהל שבא".

הקוסם שבך בא לביטוי גם בעסק המשפחתי?
"בכלל לא. אני מקפיד על הפרדת כוחות מוחלטת".

בטקס יקירי אמ"י משיח שיחק אותה עד הסוף, כשהתייצב אליו עם מצנפת קוסמים אדומה, פפיון אדום, חולצה ורודה וגולת הכותרת - מקטורן ארגמני, שקיבל לפני שנים מרוני שכנאי, מי שהיה כאמור הגלאי שלו. 

מה עם איזה קסם כדי לרענן את הטקס? - כאן שמר משיח על איפוק מסוים בקסם ששגור גם אצל קוסמים פחות מנוסים ממנו. זאת, כששלף מקל קוסמים, שנהפך לזר פרחים ססגוני, שאותו רץ להגיש לרעייתו, שלומית, שישבה בקהל. כך התמצו להם 55 שנות נישואים במחווה קסומה אחת, שלוותה במחיאות כפיים ובצחוקים.

הם הורים לארבעה וסבים ל-11 נכדים, שסב בלתי שגרתי כמוהו משעשע אותם בהופעות און דה האוז. לדבריו, גם אם מי מילדיו ניסה לצאת להופעות-קסם, הוא לא התמיד בכך.

איש תוסס, משיח איש הקסם. לצד הקסמים, הוא רוקד בשתי להקות מחול פתח-תקוואיות ש"איתן אפילו יצאתי להופעות בחוץ-לארץ", כשאחת מהן היא בהדרכת שי לביא, הבמאי עתיר הניסיון. רגע לפני תום שיחתנו אני משחיל עוד שאלה ליקיר אמ"י החדש - איך הוא מרגיש עם זה שבעוד שהעולם דוהר קדימה, נראה שהקוסמות דורכת במקום?

"זה לא נכון!", משיח מתקומם."הקסמים של היום מבוססים על טכנולוגיה חדשה, שאני מעדיף לא לחשוף אותה. אם מישהו מודאג, אני יכול להרגיע אותו שעולם הקסמים לא ייגמר כל כך מהר".