לקראת ליום הזיכרון, זה מה שצפוי בעולם תרבות: "הדמעה", סדרת עבודות של האמן שוקי בורקובסקי, מופע של התזמורת האנדלוסית אשדוד במפגש עם הפלמנקו הספרדי, אירועי מוסררה מיקס, אמן הכלים ההיסטוריים אייל סטריט (כן, האח של שאנן) בסדרת קונצרטים בישראל, מתי כספי ותזמורת הקאמרטה במופע שכולו עיבודים חדשים לשירי שני אלבומיו הראשונים, ולהקת טספה האתיו ג'אז מארחת את הזמר האתיופי טומבולה. 

גנב את ההצגה: פרס מפעל החיים שהוענק לקוסם בהופעה יוצאת דופן
הראפר הישראלי בן בלאקוול מוציא סינגל חדש ונלחם בגזענות

1. "הדמעות" סדרה האמן שוקי (יהושע) בורקובסקי. בתערוכה "שקיעתה של הזריחה". מוזיאון ישראל
סדרת ה"דמעות" של האמן שוקי (יהושע) בורקובסקי מוצגת בתערוכה "שקיעתה של הזריחה" במוזיאון ישראל.

מאז פרצה מלחמת ה-7 באוקטובר החל האמן ליצור ״דמעה״ אחת ביום, באופן עמלני ומתוך משמעת ואמונה. על גבי דפי משבצות אחידים הוא כותב ״דמעה״ באמצעות השחרתן של המשבצות, בכל פעם באופן אחר: בשפות שונות (עברית, ערבית, לטינית, וגם יידיש), ובקליגרפיה ועיצוב שונים. הסדרה תלויה לרוחב כמו גריד המשבצות ממנו היא מורכבת, ומזכירה גם דפי פרטיטורות מוסיקליים. ה״דמעות״ הרשומות שאינן מוצגות על הקיר נערמו זו על זו והן מוצבות כמו מוצג, בתוך תיבה שקופה. סדרת הדמעות ממשיכה להתהוות ונוצרת בעצם הימים האלה, תוך שהיא מלווה כמו בתהליך עבודת האבל את החיים עם האובדן.

דמעה (צילום: שוקי בורקובסקי)
דמעה (צילום: שוקי בורקובסקי)


בתערוכה במוזיאון מוצגת דמעה מתוך הסדרה.
 
 2. גרנדה - Las Tres Granadas. מפגש בין פלמנקו צועני ומוסיקה אנדלוסית
התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד מעלה הפקת מקור המפגישה בין פלמנקו צועני למוסיקה אנדלוסית מסורתית בשיתוף עם שני אמנים בינלאומיים, ממובילי סצנת הפלמנקו בספרד, רקדנית הפלמנקו ירדן עמיר והגיטריסט והיוצר עופר רונן. 

הסולניות בקונצרט הן: זמרת הפלמנקו יעל הורביץ והזמרת דימא קבלאן (דימא - שירה אנדלוסית וערבית). נגן הגיטרה פיטי קאריו מסביליה יצטרף גם הוא לקונצרט בניצוחה של סיון אלבו בן חור ובניהולו האמנותי של אלעד לוי. 

פיטי קאריו  (צילום: נטשה שאחנס)
פיטי קאריו (צילום: נטשה שאחנס)


"קיים קשר עמוק בין המוסיקה האנדלוסית המסורתית לבין הפלמנקו, ששורשיו נטועים עוד בימי הביניים של ספרד המוסלמית, בסדרת הקונצרטים הקרובה ננסה להתחקות אחר החיבור הזה, שהתאפשר בחבל ארץ מרובה תרבויות ודתות", אומר אלעד לוי, מנהלה האמנותי של התזמורת.

הופעות ברחבי הארץ מ-28 במאי ועד 13 ביוני 

https://www.andalusit.co.il/1869

https://youtube.com/shorts/-W5u9eLK9Bw?si=GdN3yZUXW2DRi8tB

3. אמן הכלים ההיסטוריים אייל סטריט, חוזר לסדרת קונצרטים ברחבי ישראל
שלושים שנים מאז פקד בקביעות את הקונצרטים של תזמורת הבארוק ירושלים כילד חובב מוסיקה קלאסית, אייל סטריט, מהאמנים הישראלים המבוקשים בעולם בתחום הכלים ההיסטוריים, מגשים חלום ומגיע לישראל לסדרת קונצרטים בתל אביב, ירושלים וחיפה.

אייל סטריט, אחיו של הסולן והיוצר שאנן סטריט ("דג נחש"), מתגורר בספרד וחבר קבוע בתזמורות אירופאיות מוערכות בגרמניה, בפורטוגל, בבלגיה ובספרד. 

"בין שתי ערים: מוצרט והיידן", קונצרט קלאסי בכלי התקופה תזמורת הבארוק ירושלים, בקונצרט ינצח אנדרו פארוט, על שתיים מהחשובות והמוכרות בין היצירות הקלאסיות: סימפוניית פראג מאת מוצרט וסימפוניית אוקספורד מאת היידן. היצירות יבוצעו כאמור בכלי נגינה אותנטיים מהתקופה הקלאסית. 

לצדן תבוצע מוסיקה למחול מתוך האופרה "אידומנאו" מאת מוצרט. ואת הקונצ'רטו לבאסון מאת אנטוניו רוזטי. בן תקופתם של היידן ומוצרט, מלחין צ'כי-גרמני. הסולן בקונצ'רטו הזה יהיה אייל סטריט. 

18-21 במאי, תל אביב ירושלים וחיפה 
www.jbo.co.il

4. מוסררה מיקס | Musrara Mix. אמנות מוסיקה ופרפורמנס. שכונת מוסררה, ירושלים
מוסררה מיקס הוא אירוע בינלאומי רב־ תחומי, המתקיים בשכונת התפר מוסררה בירושלים משנת 2000 ביוזמתו ובהפקתו של בית הספר מוסררה לאמנות וחברה על שם נגר. מנהל הפסטיבל ואוצר ראשי: אבי סבג שרביט.

השנה מתמקדים האירועים במושג הזמן וכוללים הפקות מקור, עבודות סטודנטים ותערוכות שנוצרו במיוחד. האירועים יתקיימו בחללי בית הספר (שבטי ישראל 22, ירושלים) ובסביבתו, בניהולה האמנותי של האוצרת ורה קורמן.

בשנים האחרונות ההתעמתות עם מושג הזמן שנעצר בקורונה ועד העת הנוכחית בעקבות אסון ה-7 באוקטובר והמלחמה הפכה דומיננטית ומוסררה מיקס יעסוק בסוגיית הזמן ובשאלה כיצד היא מתמקמת ועולה בשדה האמנות ומולו בכל תקופה באופן אחר, בצורה שונה – זמן וחלל פוגשים את הדימוי, את החומר, את הצליל ואת הצורה, ומתהווים ישירות ובתגובה לשעה. האם נוכל להשתחרר מכבלי הזמן? להתנגד להם? להערים עליהם? ואם נגזר עלינו להיות כלואים בזמן, האם נוכל לנוע בו בתנועות משל עצמנו - מעגליות, או אפילו ספירליות -  תנועותינו שלנו, שיותירו את חותמן ויעשירו את דרכם של הכלואים עימנו?

8-30.5.2024 | 19:30-23:00

5. מתי כספי עם תזמורת הקאמרטה חוזר אל שני אלבומיו הראשונים. בית האופרה הישראלית
מופע חדש בסדרת השתקפויות של האופרה הישראלית, שלומי שבן ותזמורת הקאמרטה ירושלים מביא אל הבמה את מתי כספי עם ביצועים מיוחדים לשירים משני אלבומי המופת הראשונים שלו.

אלבום הבכורה של המוסיקאי והזמר "מתי כספי" יצא לאור ב-1974 וזכה לאהדה ולשבחים מכל עבר ושיריו הפכו לקלאסיקה על זמנית. האלבום הוקלט כשמתי כספי עצמו מנגן בכל הכלים לבדו (פסנתר, גיטרה אקוסטית, גיטרה פאז, גיטרה חשמלית, גיטרה לסלי, גיטרה בס, אורגן, מלוטרון, כלי הקשה, סינטיסייזר, ויבראפון).

אלבום הסולו השני "מתי כספי והפעמון", יצא לאור ב-1976. האלבום, ששבעה מלחניו נכתבו למילותיו של אהוד מנור, היה אבן דרך משמעותית בקשר שנרקם בין שני היוצרים.

"הסיבה העיקרית לנגינתי בכל הכלים היא חוסר כסף לכיסוי הוצאות ההקלטה בתקליטי הראשון. בתקליט השני עשיתי זאת מתוך בחירה והרבה יותר טוב", סיפר מתי כספי.

במופע יבצע כספי משירי האלבומים בהם "כשאלוהים אמר", "הנה הנה", "לא ידעתי שתלכי ממני", "נח", "איך זה שכוכב אחד", "ברית עולם" ועוד בעיבודים חדשים לתזמורת שיצרו יבגני לויטס ואבנר קלמר.

מנצח: אבנר בירון

מנהל אמנותי: שלומי שבן

יום שלישי 18.6 |20:00

בית האופרה ע"ש שלמה (צ'יץ) להט תל אביב

www.israel-opera.co.il

6. להקת טספה מארחת את הזמר טומבולה. בית הקונפדרציה, ירושלים
בית הקונפדרציה, בניהולו של אפי בניה, מארח את להקת האתיו-ג'אז טספה ("תקווה" באמהרית), בהנהגת הסקסופוניסט-זמר-מלחין אבטה בריהון. הלהקה משלבת בנגינתה מוסיקה אתיופית שורשית עם מוזיקת ג'אז, ותארח את הזמר טומבולה אבבאו טקלה. 

אבטה בריהון (צילום: Nir Shaanani)
אבטה בריהון (צילום: Nir Shaanani)


טקלה, יליד גונדר, הצטרף לטספה עם עלייתו לארץ ב-2022. ברפרטור של להקת טספה נעימות עממיות אתיופיות ושירים אייקוניים מתור הזהב של המוסיקה האתיופית משנות השישים והשבעים של המאה הקודמת, כשהיא נעה בין סגנונות עתיקים ומסורתיים ועכשוויים. הזמר טומבולה, יחד עם הזמר הוותיק של טספה, נתי בלטה, מוסיפים מימד חדש ומרגש לשירים האתיופים,  מנכסי צאן הברזל של התרבות האתיופית. 

להקת טספה (צילום: טל פנסו)
להקת טספה (צילום: טל פנסו)


בהרכב הלהקה: הסקסופניסט סיום דסה; הגיטריסט גלעד מזמר; הבסיסט בן אידלשטיין; המתופף נועם צ'רצ'י.

16.5 |20:30

בית הקונפדרציה, ירושלים

http://www.confederationhouse.org