מטח טילים מעל השרון וגוש דן, מלחמה בדרום ובצפון הארץ, אבל בעולם התרבות מנסים להוסיף ולפעול למען הנפש. בלקט ההמלצות, פרידה משנת היובל לסינמטק תל אביב, פסטיבל סופרים בנמל יפו, ובית אבי חי בירושלים פסטיבל שבוע הספר למשפחות, תערוכת אמנות מיצירותיהן של נשים מחלימות סרטן, מוזיאון ראלי קיסריה ושירת האהבה של יהודי מרוקו בספרייה הלאומית.

פסטיבל הפלמנקו הישראלי-ספרדי: זה מה שמצפה לכם שם
יהורם גאון משיק מופע חדש: "אנו עוברים טלטלה, אין דבר ראוי ונכון יותר מלהופיע"

1. סינמטק תל אביב מסכם 50 שנות פעילות
שנת היובל להקמתו של סינמטק תל אביב הייתה אמורה להיות מצוינת בשלל אירועים, שבוטלו בגלל המלחמה. ובכל זאת, לסיום שנת החמישים יציגו בסינמטק תוכנית בת שמונה סרטים שנוצרו לפני 50 שנים, ב-1974 שנודעה כאחת השנים האייקוניות בתולדות הקולנוע העולמי.

בתוכנית, שני סרטים ישראלים שמייצגים שני קצוות של עשייה קולנועית דאז בארץ: מצד אחד קומדיית בורקס מכוננת של בועז דוידזון "צ'רלי וחצי" שתלווה בהרצאה של אלון גור אריה, ומהצד השני "עיניים גדולות", סרטון ריאליסטי ונוקב של אורי זהר (עם הרצאה מקדימה של בועז כהן). 

עוד יוקרנו שלושה סרטים אמריקאים: "הסנדק 2" של קופולה זוכה האוסקר, לצד "לני" של בוב פוסי שיצר סרט צנוע יותר ופוליטי אחרי ההצלחה של "קברט" (גם הקרנה של "לני" תלווה בהרצאה של בועז כהן) והסרט שיפתח את התכנית: "אישה תחת השפעה" של קסבטס בעותק 35 מ"מ שהעניק בזמנו במתנה לסינמטק תל אביב הבמאי עצמו. 

הסנדק 2 (צילום: Courtesy of Park CircusParamount)
הסנדק 2 (צילום: Courtesy of Park CircusParamount)

בנוסף יוקרנו שלושה סרטים אירופאים של במאים פרובוקטיביים: "סחף חושים" של לינה ורטמולר האיטלקייה, "סרט מתוק" של דושן מקבייב היוגוסלבי ו"עלי פחד אוכל את הנשמה" של פאסבינדר הגרמני. 

2-15 ביוני

2. פסטיבל הסופרים של נמל יפו
נמל יפו של עיריית תל אביב-יפו יקיים גם השנה את "פסטיבל הסופרים של נמל יפו". בתוכנית הפסטיבל מפגשים בלתי אמצעיים עם סופרות וסופרים מובילים ועכשוויים, הרצאות, סדנאות ופאנלים בנושאים שונים עם יוצרים מובילים לצד עשרות דוכני ספרים למבוגרים ולילדים.

ביום השני לפסטיבל יפתח במתחם יריד לילדים הכולל פעילויות בהשראת ספרים, סדנת "שיקויים" של הארי פוטר וסדנת כתיבת סיפורים קצרים לילדות ולילדים. 

הפסטיבל נוסד ביוזמתם של הסופרים אסיף אלקיים ותה שביקשו לאפשר לסופרים ויוצרים לפגוש את קהל הקוראים שלהם ללא העליות הגבוהות המתחייבות מהשתתפות בירידי הספר המסורתיים.

במשתתפי הפסטיבל הסופרים והמשוררים אשכול נבו, אתגר קרת, זוכת פרס ספיר עופרה עופר אורן מרסל מוסרי, מאיה קוסובר, נעם פרתום, ענת גוטמן, מעין רוגל, מורן פרידמן, מיקה שינוק, נילי אסיא, עומרי פלד, שיר צימרמן, דנה לוי אלגרוד, סופרי הפנטזיה אורי גת, רוני לונדון, קים בר וד"ר איל חיות-מן, והסופרים תה ואסיף אלקיים.

מרסל מוסרי (צילום: יהונתן בלום)
מרסל מוסרי (צילום: יהונתן בלום)

אתגר קרת (צילום: ליאל סנד)
אתגר קרת (צילום: ליאל סנד)

31 במאי – 1 ביוני

מחסן 2, נמל יפו

https://bit.ly/3UJk7DZ

3. פסטיבל שבוע הספר למשפחות. בית אבי חי 
בית אבי חי בירושלים  מקיים גם השנה את פסטיבל שבוע הספר העברי למשפחות ולילדים. בפסטיבל יתקיימו מגוון אירועים וסדנאות: הצגות, מפגשים עם סופרות וסופרים, מאיירים ומאיירות, סדנאות איור, משחקי תאטרון, התנסות בכתיבת הספר הראשון עם מוציא לאור אישי. ביומו האחרון יוכרזו הזוכים בתחרות הכתיבה לילדים "סיפור קצר על אוצר", המתקיימת לזכרו של ינאי קמינקא ז"ל, שנהרג ב-7 באוקטובר.

כמו כן תתקיים חגיגת  העשור לחתול האהוב כראמל, עם סודות שרק חברי אמת יכולים לגלות. גולת הכותרת של הפסטיבל הינה "בית החולים לספרים" שבמסגרתו יתקיימו סדנאות חווייתיות לריפוי "ספרים פצועים" שהתבלו מרוב שימוש, כאלו שיביאו המשתתפים מהספרייה הפרטית או ספרים "פצועים" שנאספו מרחבי הארץ ויתרמו לאחר שיקומם ליישובי קו העימות. 

תולעת ספרים בית אבי חי (צילום: AIR PRODUCTION)
תולעת ספרים בית אבי חי (צילום: AIR PRODUCTION)

פסטיבל שבוע הספר למשפחות (צילום: דנה בר סימן טוב)
פסטיבל שבוע הספר למשפחות (צילום: דנה בר סימן טוב)

בחצר בית אביחי יפעל "בית מרקחת פואטי" שייחלק תרופות וויטמינים מהספרים, "מחלקת יולדות" לספרי ביכורים, יריד מכירת ספרים ססגוני עם מיטב ספרות הילדים והנוער בארץ, לצד דמויות מפתיעות שיצאו מדפי הספרים ויסתובבו בשטח, קונצרט מהספרים, פינות קריאה וכמובן, אוכל מהספרים- מתירס חם, דרך עוגיות עמי ותמי ועד מיץ פטל. 

לראשונה בפסטיבל, נשיא המדינה לשעבר ראובן רובי ריבלין יגיע לשעת סיפור נשיאותית ויקרא באוזני הילדים מתוך ספר הילדים האהוב עליו. 

משפחת ריבלין החליטה לתרום לבית אבי חי את ספריית הילדים של נחמה ריבלין ז"ל.

היוזמות והמנהלות האמנותיות של הפסטיבל: לירן ליפשיץ ויטבת פייראיזן וייל.

17-20 ביוני | 16:00-20:00 

https://www.bac.org.il/Book2024

4. "מעבר לחומר" – סטודיו פתוח ככלי טיפולי. מוזיאון ראלי, קיסריה
מוזיאון ראלי קיסריה מארח את יצירותיהן של נשות "שלובות – חיבור חדש לחיים" בתערוכה "מעבר לחומר".

התערוכה מביאה את סיפורן של 16 נשים שנמצאות בשלבים שונים של מחלת הסרטן באמצעות עבודות שהן יצרו תוך כדי תהליך טיפול באמנות.

העבודות נוצרו במסגרת פרויקט סטודיו פתוח שיזמה עמותת "שלובות – חיבור חדש לחיים" בניהולה של שרון כהן וזכה לשם "ריפוי בביטוי". בסטודיו התקיים תהליך מובנה ומרתק בהנחיית דוקטורנטית לטיפול באמנויות מטעם אוניברסיטת חיפה, נחשפו המשתתפות למגוון רחב של סגנונות, חומרי גלם ומקורות השראה אשר פתחו בפניהן עולם חדש ולא מוכר של אפשרויות לביטוי עצמי יצירתי. 

מוזיאון ראלי קיסריה, האגף החדש

31 במאי עד 5 ביוני

ציור של לביאה פישר שלו מתוך התערוכה ''מעבר לחומר'' (צילום: לביאה פישר שלו)
ציור של לביאה פישר שלו מתוך התערוכה ''מעבר לחומר'' (צילום: לביאה פישר שלו)

5. "ידד שינת עיני" - משירת האהבה הלילית של יהודי מרוקו. 
בית הקונפדרציה בשיתוף עם הספרייה הלאומית בירושלים מציג את המופע הייחודי "ידד שינת עיני", כשהמוסיקאי יגל הרוש ואנסמבל שיר ידידות חוברים למוסיקאי אביב בכר ומגישים פרשנות חדשה לשירת הבקשות של יהודי מרוקו. 

שירת הבקשות של יהודי מרוקו היא אחד ממאגרי הפיוטים והלחנים העשירים ביותר הקיימים במסורת ישראל. בלילות שבת בתקופת החורף היתה מתכנסת חבורת פייטנים ומשוררים ומבצעת משירי האהבה והגעגועים שנכתבו בעברית, עד זריחת השמש. 

יגל הרוש (צילום: תמר צימרמן)
יגל הרוש (צילום: תמר צימרמן)

המסורת המרוקאית (צילום: Avishag Shaar-Yashuv)
המסורת המרוקאית (צילום: Avishag Shaar-Yashuv)

אנסמבל שיר ידידות, יגל הרוש ואביב בכר יגישו פרשנות חדשה לפיוטים העתיקים הללו, במופע המבקש להפוך את הקהל לחלק בלתי נפרד מההרכב, ואת חלל המופע – לבית תפילה.

יום חמישי |13.6 | 20:30 

הספרייה הלאומית,  ירושלים

https://www.nli.org.il/he/visit/events/yaded