מוזיאון ראלי קיסריה מציג את יצירותיהן של נשות "שלובות - חיבור חדש לחיים" אשר עברו תהליך של טיפול באמנות כחלק מהתמודדותן עם מחלת הסרטן.

תערוכת "מעבר לחומר" העוצמתית והמרגשת מציגה את סיפור מסען של 16 נשים, בשלבים שונים של מחלת הסרטן, באמצעות עבודות שהן עצמן יצרו תוך כדי תהליך של טיפול באמנות. 

כל העבודות המוצגות בתערוכה נוצרו במסגרת פרויקט סטודיו פתוח שיזמה עמותת "שלובות – חיבור חדש לחיים" שהתקיים במבנה של מתנ"ס בנימינה - גבעת-עדה בניהולה של לבנה קארו, ונפרס על פני שמונה חודשים. 

בסטודיו הפתוח אשר זכה לשם "ריפוי בביטוי" התקיים תהליך מובנה ומרתק שהונחה על ידי דוקטורנטית לטיפול באמנויות מטעם אוניברסיטת חיפה, במהלכו נחשפו המשתתפות למגוון רחב של סגנונות, חומרי גלם ומקורות השראה אשר פתחו בפניהן עולם חדש ולא מוכר של אפשרויות לביטוי עצמי יצירתי. בסופו של דבר, יצרה כל משתתפת את המיצג האישי שלה.

''לב חבול'', שרון כהן (צילום: ליאת שניידר)
''לב חבול'', שרון כהן (צילום: ליאת שניידר)

היצירות היפיפיות מספקות חשיפה בלתי אמצעית של המבקרים בתערוכה אל מסען האישי והמרתק של היוצרות, בהתמודדותן עם תקופת החולי או ההחלמה. זהו מסע שכולל עליות ומורדות, כאב ועוצמה, יופי וכיעור לצד תפיסות גוף משתנות והתבוננות פנימית וחיצונית על העולם שבתוך המחלה ומחוצה לה. 

היצירה ''Unfinished business'' של גיל ליבני שלומי (צילום: ליאת שניידר)
היצירה ''Unfinished business'' של גיל ליבני שלומי (צילום: ליאת שניידר)

מרחב התערוכה מזמין את המבקר לא רק להשתתף בעדות פעילה, אלא גם להתרשם מהאופן שבו מהווה הטיפול באמנות כלי חשוב ומשמעותי בתהליכי העיבוד וההתמודדות. 

''להירפא'', מירה רזון (צילום: ליאת שניידר)
''להירפא'', מירה רזון (צילום: ליאת שניידר)

את פרויקט הסטודיו הפתוח יזמה מנכ"לית העמותה שרון כהן. את מפגשי הסטודיו הנחתה רוני ישראלי, מטפלת באמנות ודוקטורנטית, תחת הדרכתה של ד״ר ג׳ואנה צ׳מנסקי-כהן, מרצה בכירה ממרכז המחקר על שם אמילי סגול, בבית הספר לטיפול באמנויות באוניברסיטת חיפה. את אירוע הפתיחה של התערוכה הפיקה איריס ורמוט מטעם עמותת "שלובות - חיבור חדש לחיים", שגם עיצבה חוברת שמשקפת כזיכרון ועדות את התהליך שעברו היוצרות. את התערוכה אצרה ברגישות ובקשב רב אורלי אהרוני (אוצרת מוזיאון ראלי בקיסריה).

מנהלת הפרויקט היא גיל ליבני שלומי, מטפלת באומנות בת 41 מגבעת-עדה, נשואה ואם לשתיים שהחלימה מסרטן. בשיחה עם "מעריב" היא סיפרה כיצד נולד הרעיון. "הייתי בקבוצת-תמיכה קצת אחרי שסיימתי את הטיפולים, דיברנו על חלומות ואמרתי שאני חולמת שתהיה לי תערוכה וזה הדבר שאני הכי רוצה. לפני שנה וחצי שרון (כהן) באה עם הרעיון הזה והחלטנו לשכלל. הרעיון קיבל את האופי המיוחד בזכות הפגישה עם לילי צוהר המנהלת של מוזיאון ראלי שקיבלה אותנו בזרועות פתוחות והייתה מעל ומעבר, היא והצוות שלה".

גיל ליבני שלומי על רקע חלק מיצירותיה (צילום: ליאת שניידר)
גיל ליבני שלומי על רקע חלק מיצירותיה (צילום: ליאת שניידר)

"שרון הגיעה אל מרצה בכירה ומנהלת המעבדה החוקרת את הפסיכוסומטי באומנות באוניברסיטת חיפה, ד"ר ג'ואנה צ'מנסקי-כהן. דרכה הצטרפה אל ההנחיה והליווי שלנו הדוקטורנטית רוני ישראלי שהנחתה את המפגש פעם בשבוע לאורך השנה", המשיכה ליבני שלומי. "קיבלנו סטודיו ממתנ"ס בנימינה -גבעת-עדה, התחלנו 16 נשים וסיימנו 14", סיפרה וציינה כי במהלך הפרויקט נפרדה הקבוצה בכאב גדול משתי חברות-יוצרות: רות גור וסאטורי דראי, זיכרונן לברכה, שיצירותיהן מוצגות בתערוכה.

פינת ההנצחה לזכרן של רות גור וסאטורי דראי ז''ל (צילום: ליאת שניידר)
פינת ההנצחה לזכרן של רות גור וסאטורי דראי ז''ל (צילום: ליאת שניידר)

מה הרגשת שהפרויקט נותן לך?
"זה היה כמו יום לעצמי, לבוא, לגעת בחומרים ובתחושות הכי עמוקות שלי. דברים שחששתי להתעסק בהם והאמנות העניקה לי את האומץ. מצאתי את עצמי הרבה פעמים מדברת על העבודות שלי".

על המפגשים סיפרה, כי הבנות היו נפגשות מ-09:00 עד 12:00, עושות קצת מינגלינג, מדיטציה, יוצרות ומשוחחות על היצירה.

"לאמנות יש כוח אחר. זה משהו שקשה להסביר אותו. כשבאתי לנהל את זה - אני באה עם רקע בטיפול באמנות ואמנות פלסטית - מאוד האמנתי בזה. זה יתד לתשתית, להמשך. בגלל שרוני (ישראל) וג'ואנה (צ׳מנסקי כהן) מטפלות באמנות הן ידעו איך לגשת גם כשמצבן של שתי החברות החמיר וגם כשהגיע 7 באוקטובר", ציינה ליבני שלומי והוסיפה: "המשכנו לחזק אחת את השנייה, החוויה הייתה מאוד טובה ותומכת".

יצירות של יפעה אוריאל (צילום: ליאת שניידר)
יצירות של יפעה אוריאל (צילום: ליאת שניידר)

לא היה קשה להיחשף?
"עם המשתתפות זה בא מרצון לפתוח דברים. לתת תוקף גם למילים הכתובות בחומר, לעבד דברים. זה היה תהליך מתמשך שאפשר להביא אליו כל פעם עוד".

יצירות של יפעה אוריאל וצילום של גיל ליבני שלומי (צילום: ליאת שניידר)
יצירות של יפעה אוריאל וצילום של גיל ליבני שלומי (צילום: ליאת שניידר)

עוד סיפרה, כי "כל האירוע של הפרויקט והתערוכה הראה שיש עוד דברים חוץ מלהיות חולה ולהחלים מסרטן. האמנות מחברת לחיים ולחיות, לדברים הטובים, אבל גם לרעים, לשחור. להסתכל לשחור בלבן של העיניים ולא לפחד ממנו. זה לא מגדיר אותך".

''לא מושלמת / שלמה'', אנה פרס פינקלשטיין (צילום: ליאת שניידר)
''לא מושלמת / שלמה'', אנה פרס פינקלשטיין (צילום: ליאת שניידר)

עמותת "שלובות - חיבור חדש לחיים" היא עמותה המשמשת תמיכה חברתית לנשים וגברים מתמודדות ומתמודדים עם סרטן, באמצעות מפגשי פנאי והנאה ללא עלות ברחבי הארץ. מטרת המפגשים היא יציאה משגרת הטיפולים, הניתוחים ובתי החולים, כדי למצוא חיבור חדש לחיים דרך שמחה, הנאה וחברויות חדשות. העמותה פועלת בכ-20 ישובים ברחבי הארץ.

יצירות של שוש בן יוסף (צילום: ליאת שניידר)
יצירות של שוש בן יוסף (צילום: ליאת שניידר)

לדברי ליבני שלומי, "ב'שלובות - חיבור חדש לחיים' מקבלים את כולן, את כל מי שזקוקה לזה. כל סוגי הסרטן, בקשת הרחבה של השלבים. זה נותן מעטפת מאוד יפה ועוטפת. זה כמו להתאושש מחורף קר כשיש לך גם מעיל וגם שמיכת פוך. העמותה מעניקה את החיבוק שצריך ואת התמיכה".

האמניות המציגות:

קלר פלטו סקולניק
שרה דוד
איילת למפרט
שרון כהן
גיל ליבני שלומי
סאטורי דראי ז"ל
רות גור ז"ל
חיה שפרן
שוש בן יוסף
יפעה אוריאל
רביד שטרנין
מירה רזון
מתי רון
אנה פרס פינקלשטיין
רונית טסלר אוריון
לביאה שלו פישר

התערוכה תוצג במרפסת מוזיאון ראלי קיסריה (האגף החדש) עד 14 ביוני. בשל תנאי מזג האוויר יש להתעדכן בימי הפתיחה עם משרדי המוזיאון בטלפון 04-6261013. הכניסה ללא תשלום.