תיאטרון יפו, מהתיאטראות פורצי בדרך בישראל, יציין 25 שנות פעילות בשבוע של מופעים הכוללים יצירות מקוריות ורב תרבותיות המקרבות בין תרבות עברית, ערבית ומזרח-תיכונית, בכבוד הדדי ומתוך אמונה בדרך של פיוס ושלום, בייחוד לאור תקופת המלחמה.

בין ההפקות שיעלו לאורך השבוע: ההצגה "געגועים" – גירסה חדשה להצגה זוכת פרס התיאטרון הישראלי העוסקת בגלות, געגועים ומשחקי זהות עם קולאז' רב תרבותי של שחקנים: יהודים וערבים ועולים חדשים וותיקים, ערב מחווה לגבי אלדור - מייסדת שותפה ומנהלת אמנותית שותפה בתיאטרון יפו, זוכת פרס מפעל חיים של אמ"י 2024, מופע סטנד אפ – ספוקן וורד חדש ומשותף של היוצרות נועם שוסטר אליאסי וסמירה סרייה, ופרויקט מיוחד "כשהאדמה רועשת" - קולאז' סצנות של 8 כותבים ערבים ויהודים בעקבות המצב. 

תיאטרון יפו הפיק ב - 25 שנותיו למעלה מ - 80 הצגות דו-לשוניות המונגשות לשני הקהלים ואירח למעלה מ 200 אירועים משותפים. בין ההצגות והמופעים הבולטים והמצליחים של התיאטרון לאורך השנים ניתן למנות להיטים כמו "אום כולתום" (בכיכובה של גלית גיאת), "לילות יפו – הערב רוקדים", "פעפעג'ינה", והגרסה המחודשת ל"מלכת אמבטיה" שעולה בהצלחה רבה בשנה האחרונה בביצוע אנסמבל שחקנים מהמגזר הערבי.

התיאטרון מופיע בחבי הארץ ובעולם ומקיים לאחר כל הצגה שיחה בה יש הזדמנות לקהל הערבי והיהודי להיפגש, לא במסגרת ויכוח פוליטי אלא במסגרת סדנה חווייתית. דבר המוביל להכרת האחר ולאמפתיה ולהפחתה בעוינות ובגזענות וחיזוק הסובלנות ולתקווה לחברה דמוקרטית-ליברלית-הומנית משותפת. לפני כשנתיים, היה לתיאטרון הראשון מישראל שהוזמן להופיע על אדמת מרוקו, עם מבחר הפקות שזכו להצלחה גדולה.

יגאל עזרתי, המייסד, המנכ"ל והמנהל האמנותי של תיאטרון יפו מסר: "העימות המתמיד בין יהודים וערבים בחלקת האדמה שלנו, מייצר אתגר לרעיון החברה המשותפת. יפו כעיר מעורבת מייצרת בעצמה, מסיבות רבות, סגרגציה תרבותית. תיאטרון יפו הערבי-עברי שם לו למטרה לקרב בין התרבויות ולחפש את המשותף תוך כיבוד הדדי של השוני.  התיאטרון הוא מוסד תרבותי ייחודי בו עובדים יהודים וערבים בשותפות מלאה ושווה ביצירה משותפת והתמודדות עם שאלות של חברה, זהות ומקום וכתוצאה מכך מהווה מודל ייחודי לחיים משותפים".

תכנית מלאה:

יום שלישי 25.6.24 בשעה 20:30 : "געגועים" – גירסה חדשה להצגה זוכת פרס התיאטרון הישראלי 2002.

יוצרים ערבים ויהודים, עולים חדשים וותיקים, ילידי הארץ וכאלה שנולדו בארצות אחרות במסע בעקבות מישהו ממשפחתם שלא חי במקום בו נולד. קולאג' זיכרונות מהמקום אליו מתגעגעים. סיפור הנכד שפוגש את סבו שעזב את כפר בירעם ב 1948 משולב בסיפורה של האם שעלתה מקהיר וחולמת לשוב ולהיקבר בה. סיפורה של הבת שחזרה לוינה בעקבות אביה שברח ממנה ועלה לארץ, משולב בסיפור   השחקנית שפוגשת את הדוד שלה שבחר להישאר בעין הוד ולעבוד כשכיר באדמתו. כולם יחד פוגשים את הדמות "טלנובלה" שהיא דמות בדיונית שמתגעגעת לעתיד טוב יותר.

הקהל יושב במרכז החלל, מוקף בחמש במות . כאשר בכל במה מתרחש אחד הסיפורים, הקהל נע בכיסאו בין הסיפורים השונים . יהיו רגעים בהם יש פוקוס אחד וכל הקהל יפנה לאחד הסיפורים, באמצעות תאורה ופריז של שאר השחקנים. יהיו רגעים בהם יהיו התרחשויות סימולטניות ביותר מבמה אחת והקהל יבחר במי להתמקד.

כל אחד מהסיפורים כולל בתוכו את המוזיקה האופיינית למקום מוצאו. כל אחד מהשחקנים מכין או מבשל במהלך ההצגה אוכל אופייני לו ובסיום יכבד את הקהל במה שהכין.

עריכה ובימוי: יגאל עזרתי, כתיבה: גבי אלדור, איציק ג'ולי, עימאד ג'בארין, קלאודיה דלה-סטה, דני הורוביץ, ראודה סלימן. עיצוב חלל: אורי און, מוסיקה ונגינה: עלא אבו-עמרה, טוטו רוהאן, תאורה: עדי סומך, משתתפים :  שנטל כהן, סופי צדקה, ראודה סלימאן, ראמי סליבא, רענן פררה   

יום חמישי, 27.6.24 בשעה :20:00: ערב מחווה לגבי אלדור

ערב מחווה לגבי אלדור, מייסדת שותפה ומנהלת אמנותית שותפה בתיאטרון יפו. זוכת פרס מפעל חיים של אמ"י 2024. בערב יוצגו קטעים ממחזות אותם כתבה.

יום חמישי 27.6.24 בשעה 21:00 מופע סטנד אפ – ספוקן וורד ברחבת התיאטרון

מופע חדש משותף של שתי היוצרות: נועם שוסטר אליאסי – סטנד אפיסטית ותיקה וסמירה סרייה- שחקנית וזמרת, חברת להקת סיסטם-עאלי.

מוצאי שבת, 29.6.24: כשהאדמה רועשת عندما تهتز الأرض – פרויקט מיוחד בעקבות המצב

המלחמה האחרונה יצרה מצד אחד שבר  ביחסי יהודים וערבים בארץ ומן הצד השני אפשרות לבדיקה, דיון מחודש ואף תיקון. תיאטרון יפו הערבי-עברי שמעצם מהותו מהווה מודל לעבודה משותפת לקח על עצמו את האתגר. הוקמה קבוצה של ארבעה כותבים ערבים צעירים וארבעה כותבים יהודים צעירים שנפגשה בקביעות ועסקה בהיבטים השונים של ה 7 באוקטובר והאירועים שבאו אחריו. מתוך הסדנה כתב כל אחד מהם סצנה בת כ 10 דקות ויחד יבנה מחזה של כ - 80 דקות.