תשעה חודשים למלחמה שסופה לא נראה לעין. מדור המלצות התרבות חוזר, בתקווה לעידוד הרוח, עם פסטיבל השירה "מטר על מטר", פסטיבל מחול באשדוד, הסכת חדש ומסקרן על הסיפורים שמאחורי סיפורי הילדים הקאנונים, תערוכת איורים בעקבות הספר "מישהו לרוץ איתו", אשכול תערוכות במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית ופעילויות קיץ לילדים בספרייה הלאומית.

המשוררת ויוצרת הקולנוע ליהי חנוך הלכה לעולמה   
"קשה למצוא סיפורים כאלה": נסלי ברדה על מאחורי הקלעים של התכנית החדשה

"מטר על מטר"  פסטיבל ירושלים לשירה ה-16 | מקום לשירה

פסטיבל "מטר על מטר" שנוסד בשנת 2008, מוקדש הפעם לחגיגה של ספרי שירה חדשים שיצאו לאור בשנה וחצי האחרונות. בארבעת ימי הפסטיבל (15-18 ביולי) ישתתפו 70 משוררות ומשוררים, אמנים ואמניות ואנשי מילה, שייקחו חלק ב-19 מפגשים בהם מסיבת שירה, אירועי "שירה בירה" ו-14 ננו-השקות לספרי שירה.

פסטיבל מטר על מטר (צילום: יונתן בוגר)
פסטיבל מטר על מטר (צילום: יונתן בוגר)

את הפסטיבל יפתחו יוסף עוזר וליאור שטרנברג בטקס הענקת פרס לשירה עברית ע"ש חיים גורי תשפ"ד למשוררים. האירוע יתקיים ביום שני 15.7 ב-18:00 ב"מקום לשירה". 

בין המשתתפים: אגי משעול, רוני סומק, תהילה חכימי, עמוס נוי, שני פוקר, גלעד מאירי, דניאל עוז, בלהה בן אליהו, אלכס בן ארי, נועה שקרג'י, טינו מושקוביץ', לי ממן, קים מידן, נצר לאו, מורין נהדר, מעין איתן ועוד.

אירועי הפסטיבל יתקיימו בבתי עסק, ברים ומסעדות במרכז ירושלים. הכניסה חופשית | לחצו למידע נוסף

"אשדודאנס" - פסטיבל המחול הגדול בישראל | אשדוד 

"אשדודאנס", פסטיבל המחול הבינלאומי יוצא לדרך זו השנה השביעית בסימן "לא נפסיק לרקוד". הפסטיבל ייארך ארבעה ימים בין התאריכים 15-18 ביולי. ישתתפו בפסטיבל כ-2000 רקדנים ורקדניות מלהקות מחול מובילות, קבוצות ריקוד עממיות ואמנים מהשורה הראשונה בפסיפס של הפקות מקור, ומופעים ייחודיים ומסקרנים.

שרית חדד, אשדודאנס (צילום: יריב פיין)
שרית חדד, אשדודאנס (צילום: יריב פיין)

בין המשתתפים שרית חדד מארחת את קובי אוז ורותם כהן, אודיה, שירי מימון, מארינה מקסימיליאן , דיוויד ברוזה, ואלרי חמאתי , מאיה בוסקילה, מיי פיינגולד, עינת שרוף, אור כהן, אריק משעלי, לבנת בן חמו ואחרים.

כמו כן יתקיימו סיורים קולינריים וסיורים באתרים היסטוריים בעיר אשדוד. אירועי הפסטיבל יתקיימו במוקדים שונים בעיר| לחצו למידע נוסף  

"מעשה בשישה סיפורים" | הסכת חדש ב"כאן הסכתים"

״מעשה בשישה סיפורים״, הסכת (פודקאסט) חדש ב"כאן הסכתים" על הסיפורים מאחורי ספרי הילדים הקאנונים בישראל. בכל פרק רחלי שלו, שירה קדרי עובדיה ויובל מלחי יחשפו את הסיפורים הלא מוכרים שמאחורי כתיבת הקלאסיקות.

מעשה בשישה סיפורים (צילום: איור רחלי שלו)
מעשה בשישה סיפורים (צילום: איור רחלי שלו)

השלושה יתארו את סיפור הולדתו של ספר ילדים באמצעות ראיונות עם הסופרים, המאיירים והמו״לים. דרך הספרים הם יעסקו בסיפורה של התרבות הישראלית כולה: כיצד השתנה היחס לילדים ולתרבות הפנאי שלהם לאורך שנות המדינה, איך השפיעו השינויים הפוליטיים והחברתיים על הערכים שמציגה ספרות הילדים התקופתית, וכיצד השתנתה האסתטיקה של ספרי הילדים.

בפרקים משולבים ראיונות, קטעי קריינות וקטעי ארכיון, שמשתלבים יחד לכדי סיפור דוקומנטרי אחר בכל פעם.

שני הפרקים הראשונים שעלו: "האריה שאהב תות" בו מרואיין נתן סלור, בנה של תרצה אתר ו"ג'ינג'י" בו מרואיינת גלילה רון-פדר עמית. בפרק של ג'ינג'י חושפת רון-פדר עמית את הרגע בו ניצת הרעיון לכתוב על חבורת הילדים משכונת תלפיות. 

ביום חמישי 11.7 יעלה פרק חדש "סיר הסירים" עם אלונה פרנקל.

ההסכת זמין בכל יישומוני ההסכתים | לחצו למידע נוסף

"מישהו לרוץ איתו": תערוכה חדשה ב"תמול שלשום" | ירושלים

במסגרת האירועים לציון 30 שנים להיווסדו של בית הקפה הייחודי "תמול שלשום" בירושלים, תוצג תערוכה חדשה בגלריית "קיר 1" במקום. האמנית הירושלמית ליאורה וייז יצרה שמונה איורים כמחווה לספר "מישהו לרוץ איתו" מאת דויד גרוסמן, בהתאם לעלילת הספר שמגוללת מרדף ברחבי ירושלים וחושפת את עולמם של נערים ונערות חסרי בית.

מישהו לרוץ איתו, ליאורה וייז, תמול שלשום (צילום: דורון אדר)
מישהו לרוץ איתו, ליאורה וייז, תמול שלשום (צילום: דורון אדר)

וייז מספרת: "לקראת התערוכה ביקשתי ליצור שיטוט בחלל מקיר התערוכה לחלל העשיר של 'תמול שלשום', העמוס בחפצים שלוקטו בשוקי פשפשים ובמדפי ספרים. כך הופיעו החתולות המצוירות, חתולות רובצות בכל מקום. וכשם ש'תמול שלשום' מאוד ירושלמי גם חתולות הן ירושלמיות. הן רחוקות מלהיות מתרפקות ויפות, אלא קשוחות ועוינות, קצת כמו ירושלים בספרו של גרוסמן, שגיבוריה הצעירים, נלחמים על חמלה ועל תשומת לב".

אוצר: דורון אדר | נעילה: 31.9 | לחצו למידע נוסף

פעילויות קיץ לילדים | הספרייה הלאומית

קיץ גדוש בפעילויות לילדים בספרייה הלאומית. בשיתוף פעולה מיוחד עם תזמורת הרחוב הירושלמית, תארח הספרייה במהלך חודש יולי סדרת קונצרטים של מוסיקה קלאסית לכל המשפחה, ומוסיקה ישראלית בעיבודים מקוריים, בחסות ג'נט ואלי ריינהרד.

בקונצרט הראשון (8.7) תביא התזמורת את הצלילים הקסומים של מוצרט ומנדלסון;  בקונצרט השני (15.7) יתארח המספר עמרי פלד ועימו תבוצע היצירה הקלאסית "פטר והזאב" בצליליו של סרגיי פרוקופייב. הקונצרט השלישי בסדרה (22.7) – "מנגינה ישראלית" – יביא חגיגה של אוצרות מוסיקליים ישראליים בעיבודים מקוריים שנכתבו במיוחד לתזמורת, מנעמי שמר ועד משינה.

מסוף חודש יולי ועד תחילת אוגוסט (8.8-28.7) תתקיים פעילות מיוחדת: "פּוּף סִפּוּר – כָּרִיּוֹת-עֲנָק בְּהַשְׁרָאַת סִפּוּרֵי יְלָדִים". תשעה מעצבים, תשעה פופים ותשעה סיפורים (בגדי המלך החדשים, עוץ לי גוץ לי, יוסף וכתונת הפסים ועוד) יתערבבו יחדיו לחגיגה צבעונית של טקסט וטקסטיל שבכולם מותר וכדאי לגעת, לטפס, לשחק ולהתכרבל.

פעילויות ילדים הספרייה הלאומית (צילום: יחצ)
פעילויות ילדים הספרייה הלאומית (צילום: יחצ)

במהלך הפעילות יוכלו הילדים גם לשוטט בין כריות הענק המעוצבות בהשראת סיפורים ואגדות, ואף להשתתף בהצגת תיאטרון או ליצור ולעצב לעצמם פוף-כרית אישית. 

אוצרת התערוכה היא הגר רבן, ואיתה עובדים תשעת מעצבי הטקסטיל והאופנה: אופיר איבגי, בת דזבלי, טליה שאנון מוזס, נטע בכרך, נעמה בן משה, סתיו פורגס, ענת פרידמן, תמר ניקס ותמרה אפרת. 

הפעילות מיועדת לילדים בגילים 11-5 | לחצו למידע נוסף

אשכול תערוכות חדש במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית | חיפה

אשכול תערוכות חדש נחנך במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה. האשכול כולל שלוש תערוכות שהמרכזית בהן היא התערוכה העולמית הנודדת של "קרן יפן" (JAPAN FOUNDATION) תחת השם "עיצוב יפני היום 100" (Japanese Design Today 100).

בתערוכה תוכלו לראות כ-110 מוצגים שעוצבו ביפן, חלקם אייקונים וותיקים וחלקם חדשים, כשהמשותף לכולם היא ההשפעה שיש לעיצוב המוצר על הפונקציונליות בחיי היום יום, ביפן וגם מחוצה לה.

התערוכה השנייה, היא תערוכת היחיד של הצלם מיכאל סלע - "אור על עור" - צילומי שחור לבן מיוחדים שצילם האמן ביפן. מיכאל סלע הוא אמן צעיר החי ביפן. בהיותו בן 17 קיבל במתנה מאביו מצלמת פנטקס, איתה יצא למסע בעולם במהלכו צילם אנשים שפגש בדרך. הצילומים שמציג סלע רגישים, לא מבוימים ותופסים רגעים בחיים.

"בנות סושי יפניות" של הצלמת חדוה רוקח היא השלישית באשכול התערוכות. בדובר ב-16 צילומים בפרויקט שובה לב של שש נשים יפניות-ישראליות שהכינו סושי לחיילים הלוחמים בינואר 2024, במסגרת מלחמת חרבות ברזל. 

נעילה: 19.11 | לחצו למידע נוסף