בציפייה לטוב, שבוע חדש מתחיל גם בעולם התרבות. בהמלצות היום: תערוכת בוגרי בית הספר לעיצוב באוניברסיטת חיפה, מחזה מוסיקלי, פסטיבל סיפורים ירושלמי, תערוכה חדשה על הפילוג בתנועה הקיבוצית ובית חדש לתיאטרון ניקו ניתאי.

1. תערוכת בוגרי/ות בית הספר לעיצוב של אוניברסיטת חיפה
בתערוכת הגמר של בית הספר לעיצוב של אוניברסיטת חיפה מציגים 130 בוגרי החוגים לעיצוב תקשורת חזותית, אדריכלות, צילום ועיצוב אופנה. 

עבודות הבוגרים משקפות את הלך הרוח של שנה שהחלה בכאב גדול והן נוגעו בפצע המדמם של ה-7 באוקטובר באופן ישיר ועקיף.

ענבר הימן שנרצחה ב-7 באוקטובר היתה אמורה לסיים את לימודיה בחוג לעיצוב תקשור חזותית, וחלק מחבריה מנציחים אותה בעבודותיהם.

עבודות אחרות מספרות על הפוגה מהמציאות ומציעות נחמה. יש הנוגעות בסוגיות קולקטיביות ואישיות בשימוש בטכניקות ידניות ומסורתיות וגם בשילוב של טכנולוגיה חדשה ו-AI

בחוג לארכיטקטורה מוצגים פרויקטים העוסקים בחוסן קהילתי, תרבותי, פיסי ואקולוגי, ולצדם כאלה המציעים דרכים יצירתיות וחדשניות לעיסוק באתגרי ההווה והעתיד.

בוגרות החוג לעיצוב אופנה מציגות פרויקטים הנוגעים בנושאים מפתיעים. קולקציות לא מעטות עסקו במרחב בו אנו חיים ובשאלות של סממנים תרבותיים. יחד איתן יש קולקציות נרטיביות העוסקות בסיפורי חיים, זהות דת ועוד.

בוגרי החוג לצילום וידאו וקולנוע בוחנים שאלות של אובדן, זהות, זיכרון וטראומה. כשלראשונה יוצגו עבודותיהם בתערוכה במרכז המתהווה לצילום וקולנוע בשוק תלפיות.

16-28 באוגוסט

2. "מוריד הגשם" מחזה מוסיקלי תיאטרון "פסיק"
"פסיק" מעלה פרויקט של תיאטרון שילובי חדשני כשכולם על אותה במה: נוער, מבוגרים, קשישים עם או בלי מוגבלויות, יחד עם שחקנים ויוצרים מקצועיים,  כ-70 משתתפים.

"מוריד הגשם" הוא מחזה מקורי מוסיקלי ורלבנטי למצב במדינת ישראל המשלב שירה, תנועה, קרבות במה, קסמים ואפקטים, העוסק במתח שבין פירוד ואחדות העם, בימים בהם כולם נמצאים במצב הישרדותי. 

סיפור המחזה מתרחש במחנה עליה לרגל בחג הפסח בתקופת בית שני בעיצומה של שנת בצורת. הקהל, בתפקיד העם מתכנס במחנה עליה לרגל בדרכו לבית המקדש, עובר דרך שוק המספק את צרכיהם של העולים ומצטייד בתלבושת, תופי מרים, מים וכריות ישיבה.

מוריד הגשם (צילום: סתיו פרימט)
מוריד הגשם (צילום: סתיו פרימט)

בני המקום, בני שבט יהודה בהנהגת אביגיל  מבקשים לקיים את השמחה ולהתפרנס מהקהל העולה לרגל. אך למקום מגיעים גם הנציב הרומי השולט בירושלים וחייליו המחפשים אחרי רבי עקיבא ודורשים להסגירו. לאלה מצרפת גם קבוצת מורדים מהגליל בראשם שמעון מטבריה. על רקע זה צומח סיפור אהבתם של אביגיל ושמעון הנמצאים משני צידי המתרס. ובדיוק כשעומד לפרוץ קרב במקום, מופיע רבי עקיבא ומסגיר את עצמו. 

מחזאי: עוזי ביטון,/ ניהול פרוייקט ודרמטורגיה-נטע רוטנר / בימוי -קבוצת "ןאהבת"-יהודית אובדל-מנגיסטו / 

יום שני 16.9 | 11:00,  17:30 | מוזיאון עין יעל, ירושלים

 https://psik.org.il/plays/%d7%9e%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%93-%d7%94%d7%92%d7%a9%d7%9d/

3. מאאתיים עשרים וארבע. פסטיבל סיפורים ירושלמי במוזיאון חצר היישוב הישן
פסטיבל הסיפורים הירושלמי "מאאתיים עשרים וארבע" פונה לבני כל הגילים ועוסק בפנים הרבות של העיר ותושביה: דוברי הספניולית, הברברית, המרוקאית, התימנית, היידיש והעברית. סיפורים ושירים על אהבה, מטבח ואוכל, בעלי מלאכה של פעם וגם מפגש בין קיבוץ לעיר, בין משחקי ילדות ומשחקי מבוגרים.

במשתתפים: ג'קי לוי, אהרון פררה, אבשלום קור, כרמית ספיר-ויץ, אוריאל הורוביץ, אורי הרפז, ערן צנחני, שושנה קרבסי, מור קרבסי, שחקנים ומספרי סיפורים ישתתפו בסיורים תיאטרליים, במופעים ובמפגשים בחדרי המוזיאון. 

בנוסף יתקיימו סיורים מודרכים להיכרות עם הוויי החיים של אנשי הישוב הישן בירושלים.

אוצרת אמנותית: אורה פיקל-צברי. 

שני-חמישי 19-22 באוגוסט

https://www.oyc.co.il/

4. תיאטרון ניקו ניתאי בביתו החדש
תיאטרון ניקו ניתאי פותח את משכנו החדש בבית טפר בתל אביב באירוע חגיגי שיתקיים ב-5 בספטמבר (19:00) בו יושקו האולם, הגלריה והספרייה החדשים במגוון הצגות חגיגיות מרפרטואר התיאטרון ושיח עם יוצרים במהלך חודש ספטמבר.

"יצירת בית של תרבות – תיאטרון פרינג' חדש, בתקופה שיש הרבה כאב, הופכת לשליחות" אומרת דורית ניתאי נאמן, מנהלת התיאטרון.

ניקו ניתאי (צילום: אריקה לינור קוצ'וק)
ניקו ניתאי (צילום: אריקה לינור קוצ'וק)

הייתי והנני - אלכסנדר פן (צילום: נמרוד ארונוב)
הייתי והנני - אלכסנדר פן (צילום: נמרוד ארונוב)

באירוע הפתיחה יתקיימו בין היתר האירועים הבאים:

"הייתי והנני - אלכסנדר פן";   "מצפן" – תערוכה  שתחנוך את הגלריה החדשה בהשתתפות האמנים אבינועם שטרנהיים ואריקה לינור קוצ'וק, ובאוצרות ביני סי;  "הספריה של ניקו ניתאי" חניכת הספרייה הנדירה שהועתקה בשלמותה מביתו  של ניקו ניתאי ועוד.

https://nikonitai.smarticket.co.il

5. הפילוג. תערוכה על הפילוג בתנועה הקיבוצית. מוזיאון בית שטורמן
מוזיאון בית שטורמן בקיבוץ עין חרוד מאוחד מפר שתיקה בת עשרות שנים ומעלה את הפילוג בתנועה הקיבוצית באמצעות תערוכת אמנות חדשה וחומרי ארכיון. התערוכה תיפתח ב-6 בספטמבר.

לראשונה ייחשפו בתערוכה מסמכים היסטוריים מארכיוני עין חרוד איחוד ומאוחד, דרכם ניתן לצלול לתוך רגעים מכמירי לב המספרים על סיפור הפיכתו של קיבוץ אחד לשניים, על הלכי הרוח של התקופה ועל המנגנון התנועתי שסייע.  

"דומה שאין חלון ראווה חשוף ואמיתי יותר לאתגרים איתם התמודד הקיבוץ מאשר הפילוג הגדול בראשית שנות החמישים של המאה הקודמת" אומרת עפרה ברעם, אוצרת התערוכה.

בתערוכה משתתפים 15 אמנים ואמניות מהתנועה הקיבוצית ומחוצה לה המתייחסים לאירוע ההיסטורי  ובהם: יעקב חפץ, הדר גד, יאיר גרבוז, אילת כרמי, מרב הימן, אפרת גל- נור ועוד. עבודות האמנים מתייחסות לנושא ולמשמעויותיו הפוליטיות, החברתיות, הרגשיות והביוגרפיות במגוון תחומי המדיה: ציור פיסול וידאו, צילום ומיצב. יאיר גרבוז מציג בתערוכה "מעבר דירה" שני ציורים שהם חלק מפרוייקט "אמנות ישראלית איחוד/אמנות ישראלית מאוחד" בו עוסק האמן בהעתקה ובשחזור עבודותיהם של אמנים ישראלים, זאת לשם ההצבעה על נטייתנו לשכוח, לדחוק להשחיק, למחוק ולאתחל את ההיסטוריה.

יאיר גרבוז, מעבר דירה (צילום: מוזיאון שטורמן)
יאיר גרבוז, מעבר דירה (צילום: מוזיאון שטורמן)

יעקב חפץ, בית משוכפל (צילום: יעקב חפץ )
יעקב חפץ, בית משוכפל (צילום: יעקב חפץ )

הדר גד בת קיבוץ עין חרוד מאוחר מציגה  ציורים המצויירים כדיפטיכים המבטאים את הפילוג וההפרדה. הציורים מתארים את  בית הקברות של עין חרוד מאוחד, בו קבורים מנהיגי הקיבוץ והתנועה. לאחר הפילוג הופרדו גם בתי הקברות, ונבנה בית קברות חדש עבור עין חרוד איחוד. 

מלי דה קאלו, מציגה עבודת וידאו: "הבעיה של התקופה". בה מתועדים עשרה גברים ונשים מעין חרוד מאוחד ומעין חרוד איחוד עם סיפור הפילוג הפרטי – האישי שלהם ועוד.

בתערוכה נחשפים לראשונה גם חומרי ארכיון כגון פרוטוקולים מאסיפות קיבוץ, שירים וקטעים ספרותיים וסאטיריים שנכתבו על יד בני המקום, מכתבים אישיים, מסמכים הקובעים את ההסדרים והחלוקה בין המשקים וקטעי עיתונות וקריקטורות שהתפרסמו בעיתונות הארצית. 

בנוסף תוקדש פינה למתן עדות אישית שמטרתה לייסד מאגר נתונים ומידע ראשוני שישמש למחקר ולמידה של הנושא.