אם לחשוב על מספר סיפורים ירושלמי בהקשר שבפסטיבל בנושא שנערך בירושלים מיד קופץ השם ג'קי לוי לראש. "נולדתי בבת ים לאבא ירושלמי ואימא עולה חדשה". הוא מספר על יסודו אחרי נעורים בקרית אונו, ושנים יפות בקיבוץ בית רימון, הפכתי פתאום לירושלמי, ומאותו רגע הפכתי גם למספר סיפורים, למרות שבחיי עסקתי באינספור עבודות שונות ובעיקר משונות. מאז שהגעתי לירושלים, בה אני חי ויוצר ומבשל, עם אשתי נעם, ועם חמשת ילדי שהבכור בהם סיים שירות סדיר, והקטנה עולה לכיתה ב'.

מה מיוחד בסיפורי ירושלים?

"סיפורי ירושלים הם משחק בין הפכים משוגעים. קודש וחול. רצינות ושטות. מקדש ושוק. סיפור שהתרחש היום בבוקר נשמע כמו אגדה מימי קדם, וסיפורים על דוד המלך מצלצלים כמו אקטואליה. מספרים ירושלמיים מסוגלים לקרוע מצחוק בזמן שהם מספרים משהו טראגי וקודר, ומעמידים פני תם בסיפורים הכי ממזריים. אבל עם כל הכבוד, אני מחרטט. כל ניסיון להכניס את הקסם של ירושלים לתוך תבנית ונוסחה, תמיד יפספס".

איזו תקופה הניבה הכי הרבה מספרי סיפורים?

"זאת דווקא שאלה קלה. הייתה תקופה כזאת, וההיסטוריונים נוהגים לקרוא לה 'פעם'".

איך מגוון הדתות והדעות בעיר משפיע על הסיפורים ועל המספרים?

"ירושלים היא מרכז הסיפור של כל הדתות המונותיאיסטיות. יש בעולם מטרופוליטניים עצומים וגם עיירות 'מעאפנות' שנקראות על שם אנשים שהתרוצצו כאן פעם בין גינות סחרוף לבין אצטדיון טדי, או חשבו כל חייהם על אירועים שהתרחשו כאן בין השווארמה של השמן לבין תוואי הרכבת הקלה. סאו פאולו למשל. או סאן פרנציסקו. דתות וקדושה מייצרות מתח, בעיקר כשהן מתערבבות זו בזו מתחככות זו בזו, ופולשות אחת לתוך החצר של השנייה. אם יש דבר שההומור הירושלמי בנוי עליו, הוא התשוקה לקחת סיכה חדה ולפנצ'ר את המתח הקדוש, שמלא בכל כך הרבה חשיבות עצמית"

יש מקום מסוים שיש סיפורים טובים עליו?

"הכלל הוא שבכל מקום שיש בו מכולת, אבל מכולת אמיתית, כזאת שקוראים לה על שמו של החנווני, זאת שכונה שגדלים בה סיפורים. וכשיש סיפורים יש גם מספרי סיפור".

מהו מספר סיפורים טוב?

"מספר סיפורים טוב הוא אחד שהאנשים שקרובים אליו, אשתו נניח, מסוגלים לפעמים לבקש ממנו לספר שוב את הסיפור ההוא שהם סיפרו כבר אינספור פעמים וקצת יותר. אני מניח שזה קשור לכך שמספר טוב, הוא אמן שמתחדש כל הזמן. כלומר פוגש את הסיפור בכל פעם מחדש, ואפילו נותן לסיפור להפתיע אותו. זה הנס הקטן שבגללו אנשים מאמינים שאי אפשר ללמוד לספר, אלא שזה מין כישרון מולד שאו שיש לך או שלא. אני, אגב, לא לגמרי מסכים עם האמונה הזאת".

האם הסיפוריות הפכה אותך גם לאיש תקשורת טוב?

"שאלה מורכבת. בחלומי, התקשורת המודרנית – מהעיתונים והרדיו ועד לפודקאסטים והדיגיטל – הייתה אמורה להיות גן עדן של מספרי סיפור. הניסיון שלי לימד, שבחלק מהפלטפורמות הנטייה שלי לסיפוריות משכללת אותי, ותורמת המון לאיכות ולערך המוסף של המוצר התקשורתי. ואילו בזירות אחרות – שבהן הצימאון המידי לאדרנלין לא משאיר זמן לנשום - היא אפילו יכולה להפריע".

מה חשיבותו של הפסטיבל בעיניך?

"מוזיאון חצר היישוב הישן, היא חלקת אלוהים קטנטנה, וחלון הצצה מלא אהבה, לחיים שהתרחשו בירושלים בימים שבהם התחילה להתהוות הישראליות הזאת שאנחנו חלק ממנה. העליות הקטנות. החצרות המשותפות. החומות האלה שמהן יהודים יצאו, וחזרו. המפגשים בין אנשים מכל הצבעים, שהתרחשו בבתים קטנטנים ובסמטאות צרות, הם אלה שבישלו את העברית שלנו, את ההומור, ואת הבסיס התרבותי הכי שורשי של הישראליות. הפסטיבל הצנוע הזה הוא הזדמנות שנתית לקחת שאיפה עמוקה מהאוויר המשובח הזה".

 ספר לנו על המופע שלך בפסטיבל

"המפגש בין אריאל הורוביץ לביני הוא נס שהתרחש לפני יותר מחמש עשרה שנה. כשאריאל הציע לי להצטרף אליו למופע בפסטיבל הפסנתר, וזה נס כי המפגש זורם בין השירים שלו לסיפורים שלי כאילו מראש יצרנו אותם כדי להתחבר. לא פעם השירים של אריאל מספרים סיפור, ובסיפורים שלי יש מוזיקליות מסוימת ושנינו עוסקים בעיקר בישראל שלתוכה נולדנו והיא עדיין מפליאה ומסעירה וגם מצחיקה אותנו., וכך, מאותו ערב חד פעמי, אנחנו חוזרים ונפגשים על הבמה ומחוצה לה כבר שנים. קיבוצניק מתל אביב וירושלמי מבת ים. הקטעים משתנים, כמונו, עם הזמן והקסם נולד בכל פעם מחדש".

המופע יתקיים ביום רביעי 20.8 בשעה 20:00 במוזיאון חצר היישוב הישן ברובע היהודי בירושלים במסגרת פסטיבל הסיפורים הירושלמים "מאאתיים עשרים וארבע" - חגיגה לבני כל הגילים על הפנים הרבות של העיר ותושביה: דוברי הספניולית, הברברית, המרוקאית, התימנית, היידיש והעברית. סיפורים ושירים על אהבה, מטבח ואוכל, בעלי מלאכה של פעם וגם מפגש בין קיבוץ לעיר, בין משחקי ילדות ומשחקי מבוגרים ומפגש בין אנשים.

בהשתתפות ג'קי לוי, אהרון פררה, אבשלום קור, כרמית ספיר-ויץ, אריאל הורוביץ, אורי הרפז, ערן צנחני, שושנה קרבסי, מור קרבסי, שחקנים ומספרי סיפורים עם סיורים תיאטרליים, מופעים ומפגשים בחדרי המוזיאון. בנוסף לאירועים יתקיימו ב'מוזיאון חצר הישוב הישן' סיורים מודרכים להכרות עם הוויי החיים של אנשי הישוב הישן בירושלים.

ימים שני-חמישי 19-22.8 בשעות 10:00-22:00. מחיר מיוחד לאירועים שבין השעות 15:00-10:00: 50 ₪ למשפחה; 20 ₪ למבוגר 10 ₪ לילד / גימלאי