בסוף הקיץ נדע את התשובה. או שלא. מה שכן, עד סוף הקיץ ומעבר לו, מצפה לכם ים של פסטיבלים: "ירושטיבלים" שטף פסטיבלים ירושלמי, מוזיאון האינסוף שנחנך בסוף השבוע, סדרה קפקאית במלאת מאה שנים למותו של הסופר הדגול, פסטיבל הג'אז באילת - קרב, ציורי קיר במוזיאון ינקו דאדא ועוד.

1. INFINITY - מוזיאון האינסוף. מתחם הארנה, ירושלים
אטרקציה ירושלמית לסוף הקיץ. ה-INFINITY, תערוכה ראשונה מסוגה בישראל, המוצגת עד 31.10 במתחם היכל הפיס ארנה בירושלים, מזמינה למסע עד קצה המציאות, בו הזמן נעצר והמרחב מתעוות. התערוכה משלבת מיצבי אור ומוסיקה אינטראקטיביים המטשטשים את הגבולות בין המציאות לעולם הדיגיטלי. מסע שבו אור, מוסיקה ותנועה מתמזגים ליצירה מהפנטת. תערוכת INFINITY מתקיימת ביוזמת עיריית ירושלים והחברה העירונית אריאל, ומציעה גישה חדשנית לתרבות ולאומנות. התערוכה משלבת פיסול, תאורה ואפקטים ויזואליים מיוחדים. חלל של 1800 מ"ר שהוקם במיוחד בארנה מחולק לשמונה מתחמים, כאשר בכל מתחם חוויה אחרת, דמויות מרהיבות, צבעים וצלילים.  
[INFINITY](http://infinity-expo.com)

2. ירושטיבלים: קיץ של פסטיבלים בירושלים 
שרשרת פסטיבלים חותמת את הקיץ בירושלים ובהם:

- **פסטיבל כליזמרים:** במסגרת הפסטיבל יופיעו השנה גם אמנים בינלאומיים שהגיעו לתמוך בישראל. מופעי כליזמר אותנטיים של מוסיקה יהודית מסורתית ומופעים המשלבים ג'אז, טנגו, ריתם & בלוז וקאנטרי.  
18-22 באוגוסט, ברחבי העיר.

פסטיבל כליזמרים (צילום: צבי יוכטמן)
פסטיבל כליזמרים (צילום: צבי יוכטמן)

- **פסטיבל הקרון הבינלאומי:** בהשתתפות מיטב תיאטרוני הבובות לילדים מרחבי הארץ, המעלים הצגות חדשות, מופעים מוסיקליים, מופעי חוצות, סדנאות יצירה ומופעים לכל המשפחה.  
18-22 תיאטרון הקרון.

- **פסטיבל הקומדיה הישראלי ע"ש אפרים קישון:** חמישה ימי פסטיבל הכוללים 60 אירועים במרכז העיר בירושלים, המביאים לקדמת הבמה את מיטב הקומדיה בארץ.  
18-22 ברחבי ירושלים.

- **פסטיבל חוצות היוצר:** מאות אמנים מהארץ ומהעולם לוקחים חלק בפסטיבל הססגוני ומציגים בדוכנים ציורים, הדפסים, קרמיקה, צורפות ותכשיטים, אריגה וטקסטיל, יודאיקה, צעצועים, עבודות עץ, מיצגי אמנות ופסלי חוצות ענקיים. פעילות לילדים, מופעי מוסיקה ומתחמים קולינריים.  
עד ה-26.8 מתחם חוצות היוצר ובריכת הסולטן.

- **פסטיבל היין במוזיאון ישראל:** מגוון טעימות של יינות ישראלים וגבינות, שמתקיים בגני המוזיאון בליווי מופעי ג'אז מגוונים.  
26-29 באוגוסט. מוזיאון ישראל.

פסטיבל היין (צילום: פסטיבל היין במוזיאון ישראל)
פסטיבל היין (צילום: פסטיבל היין במוזיאון ישראל)

- **פסטיבל סוף הקיץ בתיאטרון ירושלים:** שלושה ימי מופעים עם אמנים ישראלים מובילים. הפסטיבל שמתקיים ברחבת תיאטרון ירושלים נחלק למופעי ילדים בשעות אחה"צ ומופעי ערב למבוגרים.  
27-29 באוגוסט תיאטרון ירושלים.

3. "קפקא" - שלושה מפגשים ספרותיים על הסופר הצ'כי
במלאת מאה שנים למותו של הסופר הצ'כי פרנץ קפקא, תתקיים סדרה בת שלושה מפגשים במרכז חיים גורי לתרבות בבית הקונפדרציה ירושלים. הסדרה בניהולו האמנותי והמנהל של בית הקונפדרציה, אפי בניה, תנסה להאיר פינות חדשות ביצירתו, בחייו ובהשפעתו. כל אחד משלושת האירועים בסדרה יוקדש לאחת מיצירות המופת של קפקא.

פרנץ קפקא (צילום: ויקיפדיה)
פרנץ קפקא (צילום: ויקיפדיה)

- **המפגש הראשון (11.9 | 20:30):** יוקדש ל"גלגול", סיפורו הבלתי נשכח של אדם הקם בוקר אחד ומגלה שהפך לשרץ. פרופ' חביבה פדיה, עורכת ומנחה, תשוחח עם ד"ר אסף שלג, מוסיקולוג ותיאורטיקן, ועם ד"ר נעם תירוש, שבספרו החדש, "הזכות לשכוח", טוען שקפקא הוא מבשרה הגדול של השכחה והחירות הגלומה בה. הערב ילווה במוסיקה של רוחמה כרמל, רועי זו-ארץ ואחרים.

- **המפגש השני (18.9 | 20:30):** יוקדש ל"בטירה", מיצירותיו החידתיות של קפקא, היצירה שקפקא לא הספיק להשלים את כתיבתה. במפגש, שעורך ומנחה המשורר והחוקר אורי הולנדר, ישתתפו החוקר, העורך והמתרגם יהונתן דיין, המתרגם אמיר פלג והסופרת, המשוררת והעורכת שרי שביט שישוחחו על אורן המסתורי של יצירות לא גמורות, על מושג הגאולה הקפקאי, התרגום החדש ליצירה זו, ועל הסוד שהופך יצירה למופתית. הערב ילווה במוזיקה של הדר נויברג בחלילים.

- **במרכזו של המפגש השלישי והאחרון בסדרה (25.9 | 20:30):** יעמוד ספרו הידוע ביותר של קפקא, "המשפט", מהיצירות המטלטלות של המאה ה-20. במפגש ישוחחו המשורר בנימין שבילי והרב דניאל אפשטיין על הפירושים השונים שניתנו ליצירת המופת. הערב ילווה במוזיקה של דואו מזמור: אורית אורבך בקלרינט ועודד שוב בגיטרה.  
[מרכז חיים גורי](http://www.confederationhouse.org)

4. פסטיבל ג'אז בים האדום. נמל אילת  
לאחר ביטולו של הפסטיבל הקודם בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, פסטיבל הג'אז השנה יתקיים בנמל אילת בסוף השבוע 14-16 בנובמבר. הפסטיבל יכלול יוצרים ויוצרות ישראלים בינלאומיים וחדשניים.

בתכנית שטווו המנהלים האמנותיים, יוסי פיין וניבה עמלי מעוז, הפסטיבל ייפתח בהצדעה לפסנתרן המנוח מוריס אל מדיוני בביצוע תזמורת ירושלים מזרח מערב בניצוחו של מאסטרו תום כהן. על הפסנתר: עמרי מור. מארינה מקסימליאן במופע סולו בו תארח את נגני הג'אז תום אורן, גלעד אברו, אביב כהן ורוי יאנג. אלי דג'יברי עם הרכב נגנים ניו יורקי, אבישי כהן ישיק את אלבומו החדש *Brightlight*, נגה ארז במופע עם רביעיית מיתרים וחברים נוספים, יוסי פיין והסופרגרופ בהצדעה נוצצת ל-Weather Report, רביעיית ניגון עם מוסיקה יהודית חדשה, הטריו של הפסנתרן האזרי Shahin Novrasli, יוני רכטר ורונה קינן ביחד ולחוד מארחים את מאיה בלזיצמן, גיא מינטוס ולהקתו יחקרו את המוסיקה הנצחית של מוצרט, סתיו אחאי במופע מתוך אלבומה השני שיצא לאחרונה, מארק אליהו יארח את ברי סחרוף ודניאל זמיר ועוד. את הפסטיבל תחתום חגיגה של גרוב ה"דג נחש" שיארחו את פלד ואת הזמרת מזי כהן.  
[פסטיבל ג'אז בים האדום](http://www.redseajazz.co.il)

5. שלוש עבודות קיר חדשות במוזיאון ינקו דאדא. עין הוד
בסוף השבוע הושקו שלוש עבודות קיר חדשות

 במוזיאון ינקו דאדא:

- **"תמונת מחזור משוררים וציפורים אחרות"** - מיצב של הסופר, צייר והמעצב יוסי וקסמן, עם עשרה משוררים וסופרים ישראלים בולטים, בהם י.ח. ברנר, ח.נ ביאליק, לאה גולדברג, זלדה, חזי לסקלי ואחרים. וקסמן עיצב כל דיוקן כאיקונין של קדוש חילוני ולצידו ציפור מציפורי ארצנו. כמו כן, הושק ספרו החדש של וקסמן *כמו הליצן של פורים*.

- **"תדרים"** מאת כרמית ויצמן. במרכז יצירותיה של ויצמן צלם גוף, דמות לא מזוהה המשמשת מצע לניסיונותיה. ויצמן מחפשת את התדרים המתגלים במפגש בין חומרים שונים, וחושפת את אופי התדר והאנרגיה הסובבים את הדמות הקבועה במרכז עבודתה.

- **"דימום מטאפיסי"** מאת צורי בר יהודה. עבודה הפורשת יקום סוריאליסטי שבור ומפורק, קולאז' דיגיטלי שנוצר באמצעות מחשב. במרכזו פני דמות המרכיבה משקפי מציאות מדומה, שבו אובייקטים נעים במרחב באופן רפטטיבי.

נעילה: 15.10  
[מוזיאון ינקו דאדא](https://www.jancodada.co.il/)