במקביל למחאה ולשביתה, שבים אט אט לאירועי התרבות, שיש בהם גם נחמה. בלקט ההמלצות: פרויקט משותף ליוצרים ערבים ויהודים בתיאטרון יפו, סדרת "דגלים עגילים" בשבוע העיצוב, תערוכה ייחודית במוזיאון אגם, סיורי ספטמבר בתל אביב יפו, וקונצרט טנגו לשניים מיצירותיו של אסטור פיאצולה, ממכונניה של מוסיקת הטנגו המודרנית.

המחזה "ילד" ופסטיבל "ארבע פעימות": עולם התרבות ממשיך ליצור
מוזיאון האינסוף ושטף פסטיבלים ירושלמי: אירועי התרבות שאסור לכם לפספס

1. כשהאדמה רועשת. תיאטרון יפו הערבי-עברי 
מאז ה – 7 באוקטובר התערערו יחסי יהודים ערבים בארץ. בתיאטרון יפו הערבי עברי הוחלט על פרויקט מיוחד "כשהאדמה רועשת" המציג מבחר סצנות דרמטיות שכתבו יוצרים יהודים וערבים המבטאות את מאבק הדמויות לשלב בין הרצונות האישיים לחיים נורמליים ובניית קשר אינטימי בין בני זוג מרקעים שונים לבין המציאות המדממת שמערערת את חייהם, מציפה פחדים, חשדנות פערים, ניכור, חוסר אונים וכאב. 

בין הסצנות: שיחת טלפון בין אישה לבן זוגה לשעבר בעת שהיא לכודה בממ''ד במהלך מתקפת הטרור, כשהוא מנסה לסייע לה מרחוק כשהשניים מתמודדים במקביל עם האמת על אהבתם; 

דיאלוג בין בני זוג, יהודי ופלסטינית, בו האחרונה מביעה התנגדות להביא ילד לעולם של סכסוך אלים שעלול לגרום לו למשבר זהותי; אינטראקציה מינית בין בני זוג מעורב, שכוללת אלמנטים של שליטה וכניעה ועוד.

כותבים ובימאים: עדן אוליאל, עלא דקה נמורד דנישמן, ישי בן משה, מורד חסן ואחרים.

מנחים: ראודה סלימאן, מוטי לרנר. עריכה: יגאל עזרתי.

יום שני 13.9 | 13:00 | תיאטרון יפו

2. "דגלים עגילים". רקפת כנען. שבוע העיצוב, ירושלים
"דגלים עגילים" סדרת עבודות מתמשכת של האמנית רקפת כנען תוצג בשבוע העיצוב בבית הנסן ירושלים 19-26 בספטמבר.

מדובר בפרויקט אינסטגרם @earring.today שהחל בתקופת הקורונה ובו צילמה האמנית בכל יום את העגיל שענדה כייצוג להלך רוח, אירוע, פעולה, מפגש ו/או מחשבה. בסדרה שתוצג כאמור בשבוע העיצוב, יוצגו כ-45 "דגלים עגילים".

כשהדגלים הם התפתחות מתוך סדרה קודמת של עגילי מחאה שנוצרה בשנת 2020 כתגובה אישית למחאה נגד בנימין נתניהו. הדגל, שהפך לסמל התנגדות בכינון דיקטטורה של הממשלה במהלך 2023, משמש כבסיס צורני ביצירת הסדרה  שהחלה ביצירת דגל ישראל מוקטן בקנה מידה לביש, כתחליף לנשיאת דגל על מקל להפגנות וצמחה לכיוונים נוספים בעזרת דימויים סימבוליים וההצהרות טקסטואליות. וממשיכה מאז ה-7.10.2023 בשיקוף אישי של תחושות תסכול, אובדן, כאב וחוסר אונים במרחב החיים המקומי.

דגלים עגילים (צילום: רקפת כנען)
דגלים עגילים (צילום: רקפת כנען)

דגלים עגילים (צילום: רקפת כנען)
דגלים עגילים (צילום: רקפת כנען)

הדגלים רקומים ידנית כשעבודת הרקמה והרוקמת בצד המסרים הרקומים מנסות להיאחז בערכים של מוסר אנושי במרחב של הרס חברתי סביבתי ותרבותי מתמשך.

3. התהוות. תערוכה חדשה במוזיאון אגם
שיתוף פעולה אמנותי קהילתי בין מוזיאון אגם לארגון אור שלום המטפל בילדים ונוער שהוצאו מבתיהם על ידי רשויות הרווחה, הניב את התערוכה "התהוות" שתוצג במוזיאון אגם בראשון לציון החל מה-5.9.2004 ועד 5.2.2025.

17 אמניות ואמנים קיימו מפגשים עם צוותי ובוגרי אור שלום ויצרו בהשראתם עבודות ציור, פיסול, צילום ווידאו לתערוכה. העבודות עוסקות בתהליכים דינמיים של התהוות. התהוות של תא משפחתי חדש, של עתיד טוב יותר ושל יצירות אמנות המתייחסות למיתולוגיה, נרטיבים מסורתיים וייצוגים של משפחה. 

התערוכה משקפת מציאות חברתית מקומית באמצעות אמנות ישראלית עכשווית, מעלה שאלות על בית, משפחה, הגנה, ביטחון והישרדות, שהפכו מהותיות ורלוונטיות בשנה האחרונה.

האמנים המשתתפים: יעקב אגם, לינדה אדמס, אריק בוקובזה, סופי ברזון מקאי, דונה ג'ונסון, אורלי הומל, מיכל ממיט-וורקה, נירית טקלה, דנה יואלי, תמר לב-און, כרם נאטור, יעל סרלין, עינת עריף-גלנטי, אנה פרומצ'נקו, יערה קליין ימין, מרב קמל וחליל בלבין, אלה רייניץ דונייסקי, אמיר תומשוב.

אוצרת: מיטל מנור

yama.co.il

4. סיורי חודש ספטמבר בתל אביב יפו
במהלך חודש ספטמבר תקיים עיריית תל אביב יפו באמצעות עיר עולם ותיירות סיורים ברחבי העיר. בסיורים המוצעים: "אגדת דשא ובטון" סיור באיצטדיון בלומפילד ובתערוכה "אגדת דשא" המספרת את סיפורו ההיסטורי של  היכל הכדורגל. (4.9 ב-18:00);

בלומפילד (צילום: משרד אדריכלים מנספלד קהת)
בלומפילד (צילום: משרד אדריכלים מנספלד קהת)

סיורריצה  בין שני נמלי העיר, המשלב הדרכה בתחנות מפתח של העיר והמדינה. (7.9 ב-7:30);

לחובבי הטעמים והתרבות,  סיור טעימות בשרונה בשילוב צפיה בהצגה "מה קרה לעולם?" בתיאטרון הקאמרי. (12.9 ב-18:30);

"ארץ הפלאות של אסנת" בית מארח בנווה צדק. האזנה לסיפור חיה של האמנית הרב תחומית אסנת דרוקר. (14.9 ב-11:00);

סיור לימי הסליחות בצפון הישן, בעקבות בתי כנסת בשכונה, והיכרות עם המסורות השונות ומקורותיהם של חודש הסליחות ועשרת ימי תשובה. (19.9 ב-18:00);

לחיי התחייה - סיור בעקבות בתי מלאכה במתחם התחיה 14 המרכז עשרות בתי מלאכה של פעם וחללי סטודיו לאמנות. (20.9 ב-10:00);

וסדנת בישול בירה במבשלת הבוטיק "שניט" ( 27.9 ב-12:00).

5. "הטנגו החדש" של פיאצולה. קונצרט
צריך שניים לטנגו. הפסנתרנית אודליה אליעזרוב סבר חוברת לנגן כלי ההקשה הבינלאומי גלעד דוברצקי לקונצרט מיוחד המוקדש למוסיקה של המוסיקאי הארגנטינאי  אסטור פיאצולה, שנחשב לאחת הדמויות המכוננות של מוסיקת הטנגו המודרנית. 

גלעד דוברצקי (צילום: נועם אמיר)
גלעד דוברצקי (צילום: נועם אמיר)

השניים ייקחו את הקהל למסע אל תוך הטנגו שיצר פיאצולה, הסעיר וכבש את העולם, עם ביצועים מפתיעים ליצירותיו הגדולות ושל חבריו לדרך בהן: "בלדה למשוגע", "אדיוס נונינו", "ליברטגו" ועוד ובשילוב קלאסיקות ארגנטינאיות של המלחין אלברטו חינסטרה, השפעות מוסיקליות מצפון אמריקה כמו גרשווין וכן ביצוע לשיר "אלפוסינה והים" של הזמרת הארגנטינאית הלאומית מרסדס סוסה.  

17.9 | 20:30 | מרכז תאו, וינגייט הרצליה

27.9 |  21:00 | הטחנה The Mill  טחנת הקמח קמה, שער העמקים

https://bit.ly/tiempoargentina