תאריך השנה ל-7 באוקטובר מתקרב, אבל בעולם התרבות ממשיכים ליצור יצירות ומופעים: 

1. "הגלריה החיה" - בית הספר לתיאטרון חזותי, ירושלים 

"הגלריה החיה", גלריה חדשה של בית הספר לתיאטרון חזותי באוצרותה של הילה כהן שניידרמן, תציג תערוכות ופעולות משותפות של אמנות המופע ואמנות פלסטית.

"16 טון 12 קמ"ש", תערוכה זוגית של האמניות רומי בן יוסף ואחינועם מנדלסון, היא התערוכה הראשונה בגלריה החדשה שתיפתח ביום חמישי 12.9 בשעה 19:00. התערוכה מורכבת משילוב בין שתי האמניות, האחת מגיעה מן המופע האנושי והשנייה מהעבר הפלסטי. בעוד בן יוסף בוראת בתערוכותיה סביבות מופשטות ולא פרסונליות השואבות השראה מן הטבע, מנדלסון יוצרת בעבודות הבמה שלה שעטנז בין סיפורים אוטוביוגרפיים לבין עולמות מיתיים.

''הגלריה החיה'' (צילום: עמית מן)
''הגלריה החיה'' (צילום: עמית מן)

התערוכה היא מפגש בין מסת החצץ שבן יוסף שפכה על רצפת הגלריה לבין המהירות המקסימלית של קרולינה, הקולנועית שמנדלסון רכשה, והיא תרה בחלל הגלריה וסביבה. הצבע הכתום של חצץ השומשום בוהק וזועק כמו אדמת כוכב מאדים, או סצנה בסרט מצויר. על החצץ מוטלים שלושה מלאכים, מעיין ערמוני מים מאובנים וחלולים העשויים מברונזה. 

קרולינה הקולנועית נרכשה על ידי מנדלסון מזוג עולים ותיקים מאיטליה, ממקימי קיבוץ רגבים. קרולינה הפכה לדמות המרכזית בפרפורמנס השירי של מנדלסון. היא נוסעת לעיתים בזכות עצמה, במנגנון תנועה אוטונומי, ולעיתים בידה הבוטחת של הנהגת. קרולינה מפיצה אור מרצד כמגדלור, או כגשושית על כוכב הלכת.

אוצרת: הילה כהן שניידרמן. אירועים במהלך התערוכה: נסיעה שניה - 15.9, 19:00; נסיעה שלישית ונעילה - 1.10, 20:30.

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.

2. אירועי 50 שנה לסרט הקלאט "צ'רלי וחצי"

במלאת 50 שנה לצאתו לאקרנים של סרט הקאלט "צ'רלי וחצי", ייערך ערב שכולו קולנוע ישראלי. האירוע יתקיים ביום רביעי, 18.9 בשעה 19:50 במתחם הקולנוע "הוט סינמה" בקניון עופר בפתח תקווה.

במסגרת האירוע יערך פאנל עם כוכבי הסרט המקורי: אריה מוסקונה, דוד ששון (מיקו), הקומיקאי נאור ציון, תסריטאי הסרט אלי תבור ובנו של כוכב הסרט יהודה בארקן ז"ל, רועי בארקן, שינחה את הערב ויחלוק עם הקהל סיפורים מרגשים ומצחיקים מאוחרי הקלעים. לאחר הפאנל יוקרן הסרט "צ'רלי וחצי", אשר עבר דיגיטציה.

חגיגות 50 שנה ל''צ'רלי וחצי'' (צילום: יוני המנחם)
חגיגות 50 שנה ל''צ'רלי וחצי'' (צילום: יוני המנחם)

"בזמנו 'צ'רלי וחצי' השתייך לסרטי הבורקס שוברי הקופות שצפו בהם כ-700 אלף צופים. חלק מהציטוטים הפכו לקלאט בתרבות הישראלית, בהם: 'מי מתעסק זה מיקו', 'הוא פצוע קשה לא יודעים מה יש לו', ועוד" אומרת נעמי סימן טוב, מנכ"ל עופר הקניון הגדול. 

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.

3. "בלוז לחופש הגדול" - השירים 

נוכח ההצלחה הגדולה של ההצגה המוסיקלית "בלוז לחופש הגדול" בתיאטרון בית ליסין ע"ש ברוך איבצ'ר, הוקלטו שירי ההצגה ומהיום הם ניתנים להאזנה ולהורדה בכל פלטפורמות המוסיקה: ספוטיפיי, אפל מיוזיק, יוטיוב ועוד. את שירי ההצגה, אותה ביים יותם קושניר, כתבו עילי בוטנר ואורן יעקובי, הלחין עילי בוטנר והפיק ועיבד אמיר לקנר.

ההצגה "בלוז לחופש הגדול" מבוססת על סרטם של רנן שור ודורון נשר ומספרת את סיפורם של חבורת נערים ונערות בחופש הגדול האחרון שבין בחינות הבגרות לגיוס לצה"ל. החברים מתכוננים למסיבת סיום התיכון ומתמודדים עם החלטות שיקבעו את עתידם: הגיוס המתקרב, האהבה הראשונה, הנאמנות לחברים ואיך מנציחים חבר קרוב שלא שב מהצבא. לאט לאט, הקיץ הישראלי הזה הופך לקיץ גורלי שישנה את חייהם של גיבורי ההצגה לעד.

''בלוז לחופש הגדול'' (צילום: מיכל חלבין)
''בלוז לחופש הגדול'' (צילום: מיכל חלבין)

להאזנה בכל הפלטפורמות לחצו כאן. 

4. "שדה" - תערוכה חדשה לציון שנה ל-7 באוקטובר, מוזיאון ישראל

"שדה", תערוכה חדשה במלאת שנה לאירועי ה-7 באוקטובר של הצלם ואמן הוידאו גסטון צבי איצקוביץ, תיפתח ב-29 בספטמבר במוזיאון ישראל. מאז ה-7 באוקטובר תיעד איצקוביץ את השדה אליו נמלטו משתתפי מסיבת הנובה מפני מחבלי החמאס. עבודתו של איצקוביץ – הקרנת וידאו גדולת ממדים וסדרה של צילומים נלווים – מציעה מבט אחר על הנוף הנשקף מאותו שדה.

עבודת הוידאו כוללת גם חומרי וידאו שצילם רועי עידן ז״ל, שהתגורר בקיבוץ כפר עזה ונרצח באותו הבוקר, זמן קצר אחרי שתיעד את המחבלים עושים את דרכם לעבר קיבוצו ושלח את החומרים למערכת Ynet, בה עבד. השניים שיתפו פעולה בעבר, ולאחר הירצחו של רועי, איצקוביץ קיבל את ברכת משפחתו של עידן, שילב את תוצרי הגלם ויצר את העבודה "שדה".

גסטון צבי איצקוביץ', שדה 2023-2024 (צילום: גסטון צבי איצקוביץ')
גסטון צבי איצקוביץ', שדה 2023-2024 (צילום: גסטון צבי איצקוביץ')

שתי סדרות צילומים משלימות את העבודה ומספקות פרספקטיבה חדשה על אירועי אותו הבוקר: הראשונה, "מסתור", מתעדת בורות, שיחים ותלמים בהם התחבאו ניצולי המסיבה. השנייה, "אובייקט", מתמקדת בחפצים בעלי צורה אמורפית ובלתי מזוהה שנותרו באזור המסיבה. באמצעות מחקר הנשען על עבודתם של ארכיאולוגים וחוקרי זיהוי פלילי באתר הטבח, גילה איצקוביץ כי אלו חלקי כלי רכב שהותכו על ידי חומר הבעירה הקטלני בו השתמשו המחבלים.

אוצרים: ד"ר גלעד רייך, אוצר הצילום של מוזיאון ישראל, וד"ר תמרה אברמוביץ, אוצרת משנה במחלקה לצילום ע"ש נואל והרייט לוין

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.

5. "מקום MAKOM" - להקת מחול "ורטיגו", מרכז סוזן דלל, תל אביב 

'להקת המחול "ורטיגו" תעלה את "מקום MAKOM", יצירתה של נעה ורטהיים, הכוריאוגרפית והמנהלת האמנותית של הלהקה, בשיתוף עם רנה ורטהיים קורן - לשני מופעים אחרונים שיתקיימו ב-16-17 בספטמבר במרכז סוזן דלל.

ב"מקום MAKOM" עוסקת נעה ורטהיים במישור הקיומי ובשדה הרוחני ומערבת את הפנים עם החוץ. בין שני אלה היא מדגישה את ההשראה שבתנועה, שם נמצא "החיפוש שמבקש לשוב אל המקום שמקרב אותנו אל עצמינו", היא אומרת.

מקום MAKOM (צילום: אלעד דבי)
מקום MAKOM (צילום: אלעד דבי)

"העבודה עוסקת ב'צלם' וב'תבנית'. הצלם הוא התוכן, הרגש, הנשמה וכל המערכת הפנימית. התבנית היא הגוף, המבנה שעוטף ומחזיק את הכל - בין שני אלה נמצא הזמן. במקום הזה של הזמן מתעוררות שאלות הקשורות בחוויה הישרדותית: 'איך הוא נגמר?' 'היכן הוא נופל?', ואתן ההבנה שעכשיו אנחנו נמצאים במרחב, במקום, בזמן, ומסה של הגוף, וזה כל מה שמתקיים" מסבירה נעה ורטהיים.

ההופעות האחרונות יתקיימו ביום שני 16.9, בשעה 20:30, וביום שלישי 17.9, בשעה 20:30.

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.