הצגת "סווינג", שמעלה תיאטרון חיפה, מחזירה אותנו אל ימי ישראל המנדטורית של שנות ה-40, כשמאחורי הקלעים של מועדון ה"ריץ" בתל-אביב של אז מתלקח סיפור אהבה בין רקדנית במועדון טמפלרי גרמני משרונה שכל סביבתו נאצית. בין השחקנים: דנה מיינרט, המככבת בהצגה בתפקיד שרה, מיי פיינגולד, אבישי מרידור ודניאל סטיופין. 

מטפחים את הדור הבא: תיאטרון חיפה מציע קייטנה ייחודית
ראש העיר חיפה יונה יהב בסווינג

מיינרט מספרת על תקופת החזרות הקשה: "עדיין היו אזעקות כשהתחלנו בחזרות והן הזכירו לנו את המציאות, שהיא בבחינת רבותי, ההיסטוריה חוזרת ונוכחת כל הזמן גם אם מנסים לברוח ממנה", היא אומרת.

מיינרט לא הגיעה באקראי ל"סווינג". צביה הוברמן, מחברת המחזה ומי שביימה את ההצגה, נחשבת לגלאית שלה, לאחר שבהצגת הסיום בסטודיו יורם לוינשטיין היא הפקידה בידיה את התפקיד המרכזי של רוקסי הארט במחזמר "שיקגו". "כיף בחזרות של צביה, שהיא עם השחקנים בגובה העיניים", מציינת מיינרט, שבעוד שבועיים תחגוג את יום הולדתה ה-39.

סווינג (צילום: פרטי)
סווינג (צילום: פרטי)

היא נולדה וגדלה במושב ניר-בנים, הסמוך לקריית-גת. "מבחינתי לגדול במושב, עם מרחבי השדות, התמימות והנאיביות, זה היה חלום", מאשרת מיינרט, ששמה בתעודות, הורביץ, מסגיר את היותה נשואה לנמרוד, נכדו של יגאל הורביץ, שר האוצר המיתולוגי, שנודע בכינוי 'יגאל אין לי' ובקריאה שלו 'משוגעים, רדו מהגג!'

רק חלום?

"לא, גם עזרנו במשק, בין אם במיון אפרסקים או בעזרה לאבא בלהביא אוכל לפרות. חיינו את החקלאות ומצד שני נהנינו מהעבודה של אבא כטייס באל על כשהיינו איתו כמעט בכל העולם. הטיולים המשפחתיים שלנו היו חלק מהעבודה שלו".

מתי התגלה כישרון המשחק שלך?

"זה היה אצלי תמיד, כך שאף אחד לא הופתע כשנהייתי שחקנית, אולי בעקבות סבא שלי, יוחנן מיינרט, שהיה מסולני 'מגפיים', להקה של מושבניקים שפעלה משנות ה-80. הייתי ילדה שאהבה להופיע בכל הטקסים ולהיות במרכז העניינים. למרות זאת, העדפתי שירות צבאי בחיל האוויר, החיל של אבא ולא ניסיתי להתקבל ללהקה צבאית אוו לתיאטרון צה"ל אולי מפני שעדיין לא ידעתי עד כמה אני שייכת לתחום. על לימודי משחק החלטתי רק כשהשתחררתי והבנתי שעניין המשחק בער בי כאש בעצמותיי".

ועוד איזו אש. מיינרט זינקה לקריירה ישירות מהסטודיו. מנהלי תיאטרון גשר, יבגני אריה ולנה קריינדלין, התרשמו מהופעתה שם במחזמר "שיקגו" והעניקו לה כעל מגש את התפקיד המרכזי בהצגת "פרימדונה" מול ישראל דמידוב, כוכב התיאטרון היפואי, ש"ממנו למדנו המון". כיום, בנו גבריאל משחק מולה ב"סווינג".

אותו תפקיד היווה לה מקפצה לעשור של תפקידים מאתגרים בקאמרי, שבהם השתלב פרס התיאטרון לשחקנית המבטיחה. לתיאטרון חיפה עברה על כנפי הסווינג. "ככה זה במקצוע שלנו - שחקנים עוברים מתיאטרון לתיאטרון עם הזדמנויות לתפקידים חדשים באווירה אחרת", היא מעירה.

מיינרט לא סגורה עדיין לגבי תפקידה הבא. "כעת, כשיש לי בבית קטנטנים בני שלוש וחצי ושנה וחצי, העניין נהיה לי מורכב יותר", היא אומרת. "אני מרגישה שהגיע הזמן להוריד קצת הילוך ולשחק רק מה שבא לי".

סווינג (צילום: פרטי)
סווינג (צילום: פרטי)

כמו "אלף"?

"נכון, אני אחת מה'אלפיות' בסדרת הטלוויזיה על פרשת קצב, בתפקיד של אודליה כרמון, שהיא גם מכותבי הסדרה. לא כל יום מזדמן לשחקן לשחק מול דמות חיה וכאן היה לי איתה מפגש מרתק".

מיינרט, שעד לא מכבר קיפצה מהצגה להצגה, איננה ממהרת כעת לשום מקום ולדבריה די לה כרגע בסווינג הנוכחי שלה. "אני לא מתבטלת", חשוב לה שנבין. "עכשיו הכנתי במושב שלנו, כפר-ורבורג, את טקס יום הזיכרון ולמען האמת די מעסיקה אותי ועדת התרבות כאן. למעשה, אני במקצוע שאי אפשר להתחמק ממנו וגם אם מנסים, הוא תמיד מושך חזרה".

על מה את מצטערת?

"אם להצטער על משהו, זה שסבא יוחנן, שכה עודד אותי לעסוק במשחק, הלך לעולמו קצת לפני שיצאנו עם הצגת 'סווינג' ולא זכה לראות אותי משחקת בה".