במוזיאון תל אביב לאמנות, יתקיים מופע ייחודי בהשתתפות שחקניות ושחקנים מהארץ והעולם, ישראלים, פלסטיניים, גרמנים, שוויצרים, צרפתים, ואיטלקים, שיקראו על במה אחת טקסטים ממכתבים בין אלברט איינשטיין וזיגמונד פרויד. חלופת מכתבים זו, שהתפרסמה בתחילת שנות השלושים של המאה העשרים תחת הכותרת "למה מלחמה?", הגדירה את השיח המודרני על אלימות אנושית המונית המתרחשת בשם הדת, הגזע והלאום.

”פרויד מתעמת עם הספינקס ומשמעות החיים על פי איינשטיין'', מאנגלית: רעיה ג'קסון (צילום: נהר ספרים)
”פרויד מתעמת עם הספינקס ומשמעות החיים על פי איינשטיין'', מאנגלית: רעיה ג'קסון (צילום: נהר ספרים)

בעת הזו של מלחמה, חשוב לחזור למחשבות של איינשטיין ופרויד. שני ההוגים מתחקים אחרי שורשיה של המלחמה, מתוך הבנה מעמיקה של יצר האדם ומעלים רעיונות ואפשרויות למנוע אלימות ומלחמות. ערב הקריאה שיהיה פתוח לציבור, יכנס לראשונה על הבמה במוזיאון תל אביב את השחקניות והשחקנים המשתתפים במופע "למה מלחמה" לקראת עלייתו בתיאטראות ברחבי אירופה.

מוזיאון תל אביב לאומנות (צילום: מוזיאון תל אביב לאמנות)
מוזיאון תל אביב לאומנות (צילום: מוזיאון תל אביב לאמנות)

"חלק מהחיילים כתבו להוריהם על החובה לשרת לצד אנשי עמך בשעת חירום. אחרים, מפוכחים יותר, כתבו ביומנם שהם יוצאים אל החזית בלי להבין את הסיבה: "ככה זה". מספר סרבני השירות היה זניח גם שהמלחמה נמשכה מעבר לציפיות ולהבטחות של הקיץ. והפכה להקזת דם הדדית חסרת הישגים משמעותיים. כל הצדדים הלוחמים ראו עצמם כקורבן של הנסיבות". (מתוך "איינשטיין ופרויד והמלחמה הבאה, בעקבות חליפת המכתבים "למה מלחמה", מאת דוד בר-גל ערן רולניק ועופר אשכנזי - הוצאת כרמל). 

מוזיאון תל אביב לאמנות, אולם קאופמן - יום שלישי, 28 מאי 2024 בשעה 19:00, הכניסה חופשית.