התרבות היא השופר וסיר ההצלה שלנו בזמנים אלו, ולמרות זאת אנו מתבשרים על קיצוץ בתקציב - במסגרת הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה. אז איך נערכים ומה עושים? איריס רונלי ריקליס, מנכ"לית עמותת פורום מוסדות תרבות ואמנות, מסבירה.

ריקליס מנהלת מקצועית של תכנית ניהול תרבות ואמנות בלהב, יועצת אסטרטגיה ותוכן בתחום התרבות. תפקידים קודמים: סמנכ"לית אסטרטגיה ופיתוח בעמותת מידברן, שותפה-בעלים בלהקת מיומנה ואחראית על הפעילות הבינלאומית של הקבוצה.

מה תפקידך בכוח?
מנכ"לית עמותת פורום מוסדות תרבות ואמנות.

ומה זה אומר למעשה?
מטרת הפורום היא לקדם ולחזק את התרבות בישראל, להגדירה כתשתית חיונית בסיסית של חברה דמוקרטית ולחתור להגדלת תקציב התרבות לרמה הנהוגה ברוב מדינות אירופה בהם תקציב התרבות עומד על 1% מתקציב המדינה. כיום בישראל תקציב התרבות הוא כרבע אחוז בלבד מתקציב המדינה ובמגמת צמצום.

בנוסף, הפורום מקדם תהליכי רוחב עם משרדי הממשלה ושותפים נוספים על מנת לייעל את תהליכים שונים כמו ביסוס מעמד היוצרים, בקשות לתמיכות, צמצום הבירוקרטיה, קידום החינוך לתרבות, קידום פלטפורמות המעודדות יצירה והשראה ושמירה על חופש היצירה וחופש הביטוי. הפורום מביא לחיזוק ויציבות של קהילת מנהלי ומנהלות תרבות, על ידי כנסים, למידת עמיתים, ימי עיון והכשרה.

בכמה קוצץ תקציב התרבות ואיך זה משפיע על פעילותכם?
תקציב התרבות השנה קוצץ ב- 8%, וזאת אחרי שנה ראשונה בה התקציב לא עלה בכלל - ומנגד גדילה בכמות גופי התרבות הנתמכים, עליות מדד, התייקרויות ושחיקה כללית במשק. ההשפעה היא על תחומי המוסיקה, בתי ספר לאמנויות, מוזיאונים, מחול, תיאטרון, קולנוע, ארכיונים, ספרות ושירה ועוד. המשמעות היא מחסור בעשרות מיליוני שקלים בתחום שגם כך נמצא בתת תקצוב.

בשנת 2023 נעשה ניתוח כלכלי שהראה את נתוני השחיקה המצטברים בין השנים 2018 ל-2022. תקציב התיאטרונים למשל נשחק בכ- 23%. תקציב היוצרים העצמאים במחול נשחק בכ- 33%. מוזיאונים, ששומרים על אוצרות המדינה נשחקו בכ-17% – חלקם על סף קריסה. תקציב הספריות קוצץ בחקיקה.

בנוסף, בוטל סבסוד תרבות לפריפריה, פרויקט שקיים עשרות שנים ומציע סבסוד מדורג בהתאם לדירוג הסוציו אקונומי והמיקום הגיאוגרפי של מופעים ותמרוץ לכלל תחומי התרבות במטרה לחשוף את האזרחים למגוון רחב, איכותי של תרבות ותוכן. הפסקת הסבסוד פוגעת בפריפריה, בפעילות הגופים ובהנגשת סוגות כמו מחול, זמר עברי וכדומה.

מה הסיבה לקיצוץ?
הקיצוץ המרכזי הנוכחי מגיע על רקע המלחמה. מחד, כל המדינה מטה כתף למאמץ ומאידך, קיימת חלוקת תקציבים ופיזור כספים קואליציונים למשרדים אחרים, מבלי להתייחס לתרבות ולאמנות כאוויר לנשימה במיוחד בימים אלה ולתקצב אותה כמו שצריך. ב- 7 באוקטובר התרבות הייתה ראשונה להיסגר ואחרונה להיפתח,  כולנו ראינו את רגעי ההפגה והצורך במוזיקה, בתיאטרון, באמנות וכדומה כדי לשמור על שפיות ולכידות ובעיקר את ההתגייסות המיידית, כמו בכל משבר, לתמיכה ועזרה, הגעה למרכזי מפונים, למוצבי צה"ל, לפצועים ולמשפחות השכולות.

נלחמתם, איך?
בימים הראשונים של הלחימה התכנסנו במשרד התרבות עם שר התרבות מיקי זוהר כדי לאמוד את הנזק המיידי ולבנות מתווה לסיוע מיוחד – גם לגופי התרבות, גם הפעלה של קרן לאמנים במצוקה. בזכות המאבק שניהל השר הוקצו 115 מיליון ש"ח וסכומים נוספים כמו סיוע מיוחד לבתי הספר לאמנויות שנאלצו לשנות את הפעילות, להוסיף סמסטר לימודים ולהתנהל סביב אילוץ של תלמידים רבים במילואים. מתחילת 2024, הפורום מקדם סיוע נוסף יחד עם שר התרבות ובימים אלה פורסם סיוע בגובה של 30 מיליון ש"ח ומעבר לזה סכום נוסף שמטרתו להקטין את הקיצוץ.

הפורום תומך בארגוני התרבות הממוקמים בעוטף שפעילותם שותקה וארגוני התרבות בצפון הארץ. הסיוע המיוחד לא יכול לבוא על חשבון התמיכה השוטפת המהווה את העוגן הכלכלי לפעילות.

איך אתם מסתדרים בינתיים?
המצב לא פשוט. לפני כשבועיים ערכנו סקר גדול בארגוני התרבות, היוצרות והיוצרים. הסקר מעיד בצורה ברורה על קשר ישיר בין מצב הרוח הלאומי לרכישת כרטיסים, על עייפות וייאוש בשל מלחמת הישרדות בלתי פוסקת, לאומית ואישית של מובילי התרבות בארץ. תוסיפי על זה חרם בינלאומי על תרבות ישראלית  - ובימים כתיקונם ישראל היא יצואנית תרבות אדירה – המביאה כבוד לישראל בזירה הבינלאומית, יצוא זה מהווה מקור הכנסה משמעותי נוסף. המצב כיום מאלץ את גופי התרבות לשנות תוכניות שנקבעות לפעמים שנים מראש, למצוא פתרונות יצירתיים בגבולות המדינה על מנת לעמוד בדרישות של משרד התרבות ולפעמים המשמעות היא צמצום ופיטורים.  אנחנו בפלונטר של ממש.

מה הסכנה?
הראשונה והמיידית, צמצום הפעילות ופגיעה באיכות היצירה. עולם התרבות מפרנס אלפי משפחות. מעבר ליוצרים ואמנים, יש עשרות מקצועות תומכים כמו מעצבים, תופרות, חייטים, בוני תפאורה, מאפרים, טכנאים, שירותי הסעה והפקה ועוד ועוד. זו מעטפת אדירה שמניעה את גלגלי היצירה ומגיעה לכל הארץ. המעטפת הזו נפגעת מכל קיצוץ, מכל מצב חירום. מדובר בסקטור שלם שעשוי לאבד את פרנסתו.

מעבר לזה ברמת הלאומית, הזכות לתרבות היא זכות יסוד חברתית וזכות גישה לעשייה התרבותית על כל גווניה. העשייה התרבותית אמנותית יוצרת את מיטב הנכסים הרוחניים של החברה הישראלית, מהווה מרכיב מרכזי בקביעת איכות חייה, מיצובה בעולם, זהותה וייחודה. אנחנו חייבים להעלות את התרבות לסדר היום הלאומי כדי לא לאבד את הדרך.

האם התקציב הוא השלכה של המצב הפוליטי?
השר מיקי זוהר מאמין שהתרבות צריכה להיות בראש סדר עדיפויות אולם בהרכב הממשלה הנוכחית והערכים שהם מקדמים, התרבות אינה מקבלת את מקומה הראוי.

התרבות צריכה להיות מעל לכל שיקול פוליטי, מדיניות תרבות, חינוך לתרבות, ערכים חיוניים כמו חופש הביטוי, חופש האמנות והיצירה הם חוצי מגזרים וחוצי לאומים – במיוחד במדינה בה קיים מגוון תרבותי עצום – כור היתוך של תרבויות, זהויות ולאומים. כל טלטלה ותנודה פוליטית משבשת שגרה, ולא מאפשרת יציבות וביטחון תרבותי. למרות כל זאת, התרבות חיה ובועטת ונותנת סיבה לקום בבוקר. פשוט, אין ברירה אחרת.