המלחמה ממשיכה, אבל כך גם העשייה בעולם התרבות הישראלי, שם מציגים בפנינו סיבות חדשות לצאת מהבית:

1. "פופאית" - תערוכה חדשה, גלריית החווה, חולון

האמנית טל טנא צ'צ'קס מחלצת את אוליב/פופאית (בת זוגו של פופאי) מהטריטוריה הנשית המסורתית המוחלשת והופכת אותה לעצמאית. "פופאית", תערוכה חדשה שיצרה צ'צ'קס, תוצג במסגרת העונה הישראלית לעיצוב בתאריכים 28.9-31.12 בגלריית החווה בחולון.

בעקבות משבר שהתחולל בחיי האמנית, נעור בה דחף לחפש ערך ומשמעות לחייה. היא החלה לאסוף צעצועים שבורים ששימשו אותה בתהליך אינטואטיבי של פירוק והרכבה, ריפוי והגדרת זהות ואמונה.

''המלכה האם'' (צילום: שהם אפרתי)
''המלכה האם'' (צילום: שהם אפרתי)

"פופאית" היא תערוכת היחיד הראשונה של צ'צ'קס, אמנית ופעילה סביבתית וחברתית. התערוכה אינה מייצגת אלטר אגו של האמנית. זו אינה דמות פיקטיבית המייצגת אותה והיא אינה מתיימרת להיות גיבורת על, אלא פופאית אנושית, כשהשריר שלה הוא אמונה בדרך, נחישות והתמדה. בתערוכה יוצגו ציורים מקוריים לצד וידאו ארט, אוספים ואסמבלז׳ים מחפצים וצעצועים שבורים, לצד פסל פלסטיק עשוי מפסולת חופים ושאריות צעצועים, עם מסר לאפס פסולת והיכולת להרכיב מתוך השברים שלם חדש.

דמותה של פופאית נוצרה כשהאמנית חיברה את הראש של אוליב לגוף של פופאי והעניקה לדמות את השם "פופאית". בהמשך היא מנכיחה את דמותה ביצירת ציור ובהדפסים ומתחברת לסיפורה של אוליב - דמות קומיקס וסרטים מצוירים, שנוצרה בשנת 1919 על ידי אלזי סיגר. דמותו של פופאי הצטרפה ב-1929. כשפופאי נקלע לצרה, הוא מקבל את כוחו מאכילת תרד מקופסת שימורים, ומציל את אהובתו אוליב הזועקת להצלה.

הגיבורה 2017 (צילום: רן יחזקאל)
הגיבורה 2017 (צילום: רן יחזקאל)

צ'צ'קס מחלצת את אוליב/ פופאית מהטריטוריה הנשית המסורתית המוחלשת, והופכת אותה לעצמאית המנתבת את חייה. היא רושמת אותה כשחקנית כדורגל וכנושאת דגל הגאווה ודגלים ממדינות העולם. במקביל, היא מפקיעה את פופאי מהשבלונה המוכרת. ודמותו הופכת מעודנת ונשית יותר.

אוצרת: נורית טל טנא. פתיחה: 28.9. נעילה: 31.12. גלריית החווה בחולון. 

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.

2. התזמורת הסימפונית חיפה, קונצרט לפתיחת עונת 2024/25

התזמורת הסימפונית חיפה פותחת את עונת 2024/25 בקונצרט חגיגי במסגרת הסדרה הקלאסית הגדולה, בניצוחו של המנהל המוסיקלי והמנצח הראשי יואל לוי. בקונצרט ישתתף גם הפסנתרן הבינלאומי אלכסיי וולודין שיבצע עם התזמורת את הקונצ'רטו מס' 3 לפסנתר מאת בטהובן.

עוד יבוצעו בקונצרט: הסימפוניה הפנטסטית מאת ברליוז ובכורה ישראלית ליצירה "טניאדרס" מאת המלחין הישראלי הבולט אבנר דורמן.

יואל לוי בחזרות (צילום: ראובן כהן)
יואל לוי בחזרות (צילום: ראובן כהן)

הקונצרט יתקיים בימים ראשון ושני 29-30 בספטמבר באודיטוריום חיפה. הקונצרט הראשון בסדרה הקלאסית הגדולה הוא יריית הפתיחה של התכנית האמנותית לעונת 2024/25, שנבנתה בצל המלחמה. במסגרת התכנית מציגה התזמורת רפרטואר עשיר ומגוון עם מיטב היצירות מהקלאסיקה העולמית לצד יצירות מודרניות ומסקרנות, בשיתוף פעולה עם אמנים וסולנים מהשורה הראשונה בארץ ובחו"ל.

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.

3. "השחף – סיפור בלט" - בלט אייפמן חוזר להופעות בישראל

שנתיים לאחר ביקורה הקודם והמוצלח ובפעם ה-16, בלט אייפמן, להקת המחול מסנט פטרסבורג, חוזר להופיע בישראל עם "השחף – סיפור בלט",  עבודה המבוססת על מחזהו של צ'כוב 'השחף', שנוצרה לכבוד 45 שנות יצירה של הלהקה.

הבלט הוא מאת בוריס אייפמן למוזיקה של סרגיי רחמנינוף, ויעלה שבעה מופעים בבית האופרה בתל אביב החל מה-25.9.

''השחף'' (צילום: יבגני מטבייב)
''השחף'' (צילום: יבגני מטבייב)

בעבודה זו נעה העלילה בין האחוזה הכפרית לחדר החזרות. בו טרפלב, יוצר ניסיוני חדור בתשוקה לגלות צורות חדשות של מחול - מתעמת עם טריגורין, כוריאוגרף מצליח, היוצר גרסה משלו לאגם הברבורים. כל זאת בעוד זארכניה, רקדנית צעירה, מתחרה בארקדינה, רקדנית וותיקה ושתלטנית.

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.

השחף (צילום: יבגני מטבייב)
השחף (צילום: יבגני מטבייב)

4. "גג עדן 2024" - קהילת מוסללה, ירושלים

קהילת מוסללה תקיים את אירועי "גג-עדן 2024", שלושה ימים של מפגש עם ירושלים ממבט אחר. האירוע כולל מגוון תערוכות ואירועים מיוחדים ובהם חמשת הגגות הקהילתיים החדשים של ירושלים.

הפסטיבל יתקיים בימים שני שלישי ורביעי 23-24 בספטמבר.

בין האירועים הבולטים: "רקמת חיים", התערוכה המרכזית בפסטיבל בה יוצגו 13 עבודות הנצחה שהן תוצר של מפגש בין אמנים למשפחות שכולות שאיבדו את יקיריהן בשבת של ה-7 באוקטובר ובמלחמה בעזה. האמנים המשתתפים הם מתחומים שונים בהם: איור, צילום, טקסטיל, יצירה בזכוכית, וידאו ואמנויות פלסטיות נוספות. כולם עברו הכשרה ייחודית כמעצבי זיכרון, וביחד עם המשפחות השכולות יצאו למסע של יצירה משותפת;

גג עדן (צילום: גל קרר)
גג עדן (צילום: גל קרר)

סיור היכרות מיוחד על הגג הירוק במסוף הארזים (מסוף 4/9);

אירוע "פותחות שולחן: סיפורי מטבח וסיפורי חיים", עם מצילות המזון של ירושלים שישתפו פעולה עם מפונות מקריית שמונה; 

בליבו של ״גג-עדן״ - מופעים עם מיטב היוצרים שיופיעו על הגג הקסום. בערב הפתיחה (23.9) יתקיים מופע טקסי "מים חיים" של תיאטרון הידית, ובהשתתפות עלמה זוהר

ביום שלישי 24.9 ייערך מופע מקורי של עופר מזרחי עם מדהב הארידס.

גג עדן (צילום: גיתי סילבר)
גג עדן (צילום: גיתי סילבר)

מופע הנעילה ביום רביעי 25.9 עם הטריו פרץ אליהו, ענבל ג'משיד והחצוצרנית טל אברהם

לסיום: ערב עיון מקצועי "גגות מהצד השני" על תחזוקת גגות, וסיור מיוחד במלאת 15 שנים למוסללה עם המייסד מתן ישראלי, בסמטאות וברחובות במוסררה ובאזור קו התפר.

להזמנת כרטיסים לחצו כאן. 

5. "סינדרלה" - שעת אופרה לילדים, בית האופרה, תל אביב

האופרה הישראלית מציעה לילדים ולכל המשפחה שלל מופעי "שעת אופרה לילדים", שנועדו לקרב את עולם האופרה לילדים בגילאי 3 עד 8,  ולהפגיש אותם עם דמויות מהאגדות המספרות את הסיפורים האהובים בשירה (בעברית). 

המופעים יתקיימו בימי שלישי אחה"צ במדרגות הזהב, אכסדרת בית האופרה.

המופע "סינדרלה" למוזיקה של רוסיני, מספר את האגדה הידועה על המשרתת אשר הופכת לנסיכה, למרות שאחיותיה החורגות כל שביכולתן למנוע זאת ממנה.

סינדרלה (צילום: יוסי צבקר)
סינדרלה (צילום: יוסי צבקר)

המופע יתקיים ביום שלישי 24.9 בשעה 17:00, בית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ), תל אביב.

במאית: שירית לי וייס, במאי מקורי: ניב הופמן, תרגום לעברית: דוד זבה. בליווי פסנתר ובהשתתפות סולני האופרה הישראלית.

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.