עוד שבוע מסתיים ואיתו המלצות לאירועי תרבות ואמנות לימים הבאים: זהר ארגוב 'חוזר' להופיע, תערוכת רכבי סוסיתא בחיפה, בירה קרה, מנות שף והופעות בפסטיבל ירושלמי, שתי יצירות ספרותיות במוזיאון נחום גוטמן וסיורי סליחות במגדל דוד.

שובו של המלך: זהר ארגוב חוזר להופיע בעזרת הבינה המלאכותית
37 שנים לאחר מותו הטרגי של מלך המוסיקה הים תיכונית, זהר ארגוב חוזר לבמה בזכות טכנולוגיה חדשנית המשלבת בינה מלאכותית ומידול (מהמילה מודל) קולי וחזותי. במופע ייחודי יצטרף המלך ל"פרויקט של רביבו" בסדרת הופעות 'חיות' שיתקיימו בהאנגר 11 בתל אביב החל מה-27 באוקטובר. הטכנולוגיה החדשנית בה נבנה המודל הוויזואלי והקולי של זהר ארגוב, איפשרה לבמאי המופע זוהר רבינוביץ' וצוות היוצרים, ליצור מופע חדש עם שירים שהאווטאר של זהר ארגוב יבצע בפעם הראשונה על במה מלהיטיו, בהם "הפרח בגני" ו"אלינור", בעיבודים חדשים ועדכניים. האווטאר של זהר ארגוב נוצר בטכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית, בתהליך טכנולוגי מורכב המשלב מידול קולי וויזואלי אשר משחזר באופן מדויק את תנועות גופו והבעות פניו של זהר ארגוב. הטכנולוגיה הוויזואלית נוצרה על ידי B.Y הפקות, וחברת Session42 יצרה את המודל הקולי. המופע בבימויו של זוהר רבינוביץ' ובהפקתו המוזיקלית של טל פורר.

זהר ארגוב והפרויקט של רביבו 2024 (צילום: תומר פולטין)
זהר ארגוב והפרויקט של רביבו 2024 (צילום: תומר פולטין)

כרטיסים למופע: https://tickets.leaan.net/seller/by--9lo4

"סוסיתא – התערוכה". מוזיאון העיר חיפה
תערוכה נוסטלגית הנושאת את השם "סוסיתא – התערוכה" תיפתח במוזיאון העיר חיפה ב-26.9. ביום פתיחת התערוכה תיסע שיירת סוסיתות, נהוגה בידי אספני רכבים, ברחבי חיפה. השיירה תצא ב-16:00 מהאצטדיון העירוני סמי עופר לבניין העירייה, למפגש של נהגי הסוסיתות עם ראש העיר יונה יהב, תמשיך לגנים הבהאיים ותסיים את נסיעתה במוזיאון העיר חיפה. כלי הרכב עם הנהגים ישתתפו באירוע הפתיחה של התערוכה שיתקיים בשעה 19:00 במוזיאון העיר חיפה. לאורך תקופת התערוכה יחנו בחצר המוזיאון שני דגמי מכוניות סוסיתא שהושאלו למוזיאון מהטכנודע חדרה (המוזיאון לתחבורה ע"ש אברהם "בונדי" לבנת), מאוסף הרכבים של איתן ורטהיימר. תעשיית המכוניות הישראלית שזורה בסיפור חייה של מדינת ישראל מיום היווסדה. הסיפור המרתק על הקמתה של תעשייה זו בחיפה מאפשר להציץ לחזון שביקש להפוך את ישראל לחלק ממועדון כלי הרכב העולמי. מכונית הסוסיתא, יוצרה במפעל "אוטוקרס" בחיפה, הפכה לסמל ישראלי המעורר חיוך ומייצג את הישראליות של פעם.
צפו בסרטון טיזר לתערוכה

פסטיבל "קוליבירה". ירושלים
שלושה ימים של בירה, מנות שף והופעות חיות במסגרת פסטיבל "קוליבירה" שיתקיים ב-25-27 בספטמבר בגן העצמאות בירושלים. בין לגימת בירה קרה ונשנוש מנת שף, יופיעו ליאור נרקיס, מלך הקסטות וג'ולייטה, אבי סינואני, רון שובל, אתי לוי והתקווה 6 לצד דיג'יים וקולקטיבים מקומיים. פסטיבל 'קוליבירה' הוא יוזמה של עיריית ירושלים בשיתוף חברת אריאל, בהפקת קבוצת בלוסטון של גיא בסר ושי מור-יוסף ובחסות חברת CBC ישראל. את הצד הקולינרי בפסטיבל, ייצגו השפים: תומר אגאי, אבי ביטון, תמרה אהרוני, שגב משה, גיא גמזו, אביב משה, עומר מילר, אהרן פוליטי, אבי לוי ואורן אסידו שיחברו לפודטראקים של מסעדות ירושלמיות אהובות, לצד מגוון בירות מוכרות ואיכותיות כמו: Carlsberg, Carlsberg LUMA, TUBORG, DAURA DAMM, ESTRELLA DAMM, INEDIT DAMM, 1664 BLANC, Weihenstephan, GUINNESS, KIRIN, SOMERSBY, שקמה ועוד.

אבי לוי (צילום: אסף קרלה)
אבי לוי (צילום: אסף קרלה)

כרטיסים לפסטיבל

"שברו וחלום". מוזיאון נחום גוטמן
שתי יצירות ספרותיות מאויירות על ידי נחום גוטמן: הפואמה "מסדה" מאת יצחק למדן ו"דורי ודפנה עולים לארץ ישראל" מאת לוין קיפניס עומדות במרכז התערוכה "שברו וחלום – כיסופי גאולה באיורי נחום גוטמן" הנפתחת היום (12.9) במוזיאון נחום גוטמן. בשנת 1927 יצאה לאור הפואמה "מסדה" מאת המשורר יצחק למדן. מסדה זה השם שנתן המשורר לארץ ישראל ולירושלים בפרט, פואמה פסימית שביטאה את רחשי ליבו של דור שלם, מספרת על חלוץ הבורח מפוגרומים בגולה לארץ ישראל. ב-1950 גוטמן יצר עבור הפואמה רישום הירוגליפי בלבן על גבי שחור והוסיף ביטויים של תקווה ואופטימיות. האיור העיקרי המביע את התממשות הגאולה כחזרה לבית המקדש מופיע בסוף הפואמה ועל הכריכה: המונים מעפילים אל ההר וצלליתם דומה להר מצדה, בעודם נושאים בידיהם את מנורת המקדש. ב-1941, חיבר לוין קיפניס את הסיפור לילדים "דורי ודפנה עולים לארץ ישראל".

התמונה האחרונה חוגגת את חלום הקמתה של מדינת ישראל כשבית המקדש המתואר באיור, הוא בית המוסדות הלאומיים בירושלים, מוקף במבנים העתיקים של העיר ירושלים - מגדל דוד והכותל. התערוכה "שברו וחלום" מאפשרת למבקרים לנוע ב"מסלול המואר" המלווה באיוריו של גוטמן המשלבים תכנים יהודיים עם תכנים לאומיים עבור הילדים ובני הנוער כגון ברכת כהנים, מלאכים שומרים ומנורת הקודש לצד סמלים ציוניים כגון חנוכייה, מגדל מים, ביכורים ומעגלי הורה, וב-"מסלול החושך", הנשען על איורי גוטמן בפואמה "מסדה" הפסימית המתארים את מצוקות הגוף והנפש של חלוצי העלייה השלישית הבורחים מפוגרומים המשולבים בזיק של תקווה ואופטימיות בדמות הכוכב ומנורת בית המקדש.
אוצרות: מוניקה לביא ומיכל ברושי


סיורי סליחות במגדל דוד מוזיאון ירושלים
סיורי הסליחות במגדל דוד מוזיאון ירושלים מתקיימים בשעת לילה קסומה. סליחות בעתיקה – סיור סליחות לילי ממגדל דוד אל הכותל המערבי. הסיור מתחיל במגדל דוד, מחבר בין המוזיאון החדש לעיר העתיקה, ומסתיים באמירת סליחות בכותל המערבי. הסיור כולל כניסה למגדל דוד מוזיאון ירושלים ולגלריות החדשות, ביקור בחפיר ובקישלה, ועלייה לתצפית מול אורות בתי העיר העתיקה והמשכו סיור ברחובות הרובע היהודי ועד לכותל.

מועדי הסיור בעברית:
19/9, 30/9, 1/10, 8/10, 9/10, 10/

מגדל דוד (צילום: נפתלי הילגר)
מגדל דוד (צילום: נפתלי הילגר)