אזעקות בצפון הארץ, טילים נופלים והתותחים רועמים, ובהתאם למצב – עולם התרבות מביא אל הקהל עולם של יצירה. 

1. "אלון, אח שלי גיבור" – סרט תיעודי, "yes"

"אלון, אח שלי גיבור", סרט הגמר התיעודי של הסטודנט והבמאי עמרי קורן, המלווה את משפחת שמריז, משפחתו של אלון שמריז ז"ל, ישודר בבכורה בערוץ yes ב־6.10, 22:00. 

אלון שמריז בן ה־26 נחטף לעזה ב־7.10 מביתו בקיבוץ כפר עזה. אחיו, יונתן ועידו, שפונו יחד עם קהילת הקיבוץ לבית מלון בשפיים, יצאו למסע רצוף מאבקים במטרה להשיב את אחיהם הקטן הביתה. המשפחה נאבקה בכל החזיתות, בארץ ובחו"ל, בניסיון למנוע את הטרגדיה שפקדה רבים מחבריהם לקיבוץ.

אלון, אח שלי גיבור (צילום: עמרי קורן)
אלון, אח שלי גיבור (צילום: עמרי קורן)

הסרט מלווה את יונתן, עידו והמשפחה באינטימיות נדירה, במסע חובק מדינה ועולם, עמוס הפגנות זועמות, פגישות טעונות, תסכול, כאב ופחד, לצד רגעי חסד של אופטימיות והומור.

הסרט הופק על ידי "סם שפיגל", בית הספר לקולנוע וטלוויזיה, בתמיכת הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה.

אלון, אח שלי גיבור (צילום: עמרי קורן)
אלון, אח שלי גיבור (צילום: עמרי קורן)

2. אני גיטרה וחברים – 30 שנים בלי בני אמדורסקי ז"ל

במלאת 30 שנה למותו של בני אמדורסקי, חבריו ושותפיו להרכבים, לשירים ולשנים יתכנסו לערב חד פעמי, להיזכר בקולו ובדמותו של בני אמדורסקי.

המשתתפים יהורם גאון, רבקה מיכאלי, חנן יובל, מרגלית צנעני, בועז שרעבי, יעל קראוס ובנו אסף אמדורסקי יצאו למסע מוזיקלי בתחנות התרבות הישראלית דרך שיריו האייקונים וההרכבים בהם היה שותף: "הדודאים", "שלישיית גשר הירקון", "השלושרים", ו"הטוב הרע והנערה" עם השירים: "ערב של שושנים", "איילת אהבים", "שיירת הרוכבים", "ציף ציף מעל הרציף", "תלבשי לבן", "אני גיטרה" ועוד.

5.11, 20:30, היכל התרבות, תל אביב־יפו. 

3. פסטיבל יפו להצגות ילדים – תיאטרון יפו

במשך שלושה ימים במהלך חג הסוכות יקיים תיאטרון יפו – במה לתרבות ערבית־עברית – את פסטיבל יפו ה־18 לילדים ולכל המשפחה, עם מגוון הצגות בעברית, הצגות דו לשוניות, ללא מילים או בג'יבריש שיחשפו את הילדים לעולמו של האחר ויאפשרו להם להתחבר לסביבתם באמצעות צבעים, צלילים, הבעות ושאר מחוות בימתיות שמייצרות אמפתיה, הבנה וסקרנות. 

בנוסף יתקיימו ברחבת התיאטרון מופעי חוצות בחינם, במהלך שלושת ימי הפסטיבל בשעות 11:00, 13:00, ו־15:00. תוכנית הפסטיבל מורכבת משיתופי פעולה עם תיאטרון אנסמבל פרינג' נצרת, תיאטרון סראייא, תיאטרון אלמינא, להקת סקפינו, אנסמבל הפרחות, בית הינשוף השחור וקיפוד הזהב. 

מה לו לארנב (צילום: מיכה לובטון)
מה לו לארנב (צילום: מיכה לובטון)

הפסטיבל מתקיים בשיתוף עיריית תל אביב יפו, המחלקה למופעים, המשלימה ליפו והחברה לפיתוח יפו העתיקה ובתמיכת מנהל התרבות – משרד התרבות והספורט, מדור פסטיבלים.

ניהול אמנותי: רביד סביל. 23־25 באוקטובר.

שמוליקיפוד (צילום: תום ווליניץ)
שמוליקיפוד (צילום: תום ווליניץ)

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.

4. פסטיבל "מחול בכפר" - להקת המחול "ורטיגו", כפר האמנות קיבוץ נתיב הל"ה

להקת המחול "ורטיגו" תקיים זו השנה השביעית, בחול המועד סוכות (20־22 באוקטובר) את פסטיבל "מחול בכפר" – שלושה ימים של יצירות מחול ישראליות מקוריות, למבוגרים וילדים ופעילות בנוף של כפר האמנות האקולוגי, בקיבוץ נתיב הל"ה, מקום משכנה של הלהקה.

בתוכנית הפסטיבל:

"בכורה 24" מאת נעה ורטהיים, שיתוף פעולה בין הרכב מוסיקלי בניהולו של איתמר דוארי ללהקת המחול ורטיגו.

בכורה ליצירותיהן של אוליביה קורט מסה עם "(A new piece (of my heart", חמישה רקדנים ורקדניות עובדים יחד כדי לפתור חידה ומגלים איך ליצור יחד משמעות.  

"ללכת, להתעורר (בפעם השנייה)", עבודת סולו בבכורה של היוצרת ורקדנית להקת 'ורטיגו' עלמה קרבט שמש, המפגישה מחול, אמנות פלסטית, ומוזיקה חיה בשיתוף עם האמנית אביגיל חמו והמוזיקאי מתן ליאור דקלר לוי.

 עלמה קרבט שמש - ללכת, להתעורר (בפעם השניה) (צילום: תמר דקל לונדון)
עלמה קרבט שמש - ללכת, להתעורר (בפעם השניה) (צילום: תמר דקל לונדון)

להקת מחול "ענבל" תעלה את "רבע ירח" – ערב דואטים. בפסטיבל תתארח גם "קיבוצית2", עם יצירתה של לאה בסודו גרק "MEאני". בנוסף יופיעו בפסטיבל "הוואן של פרלה בקרקס צועני" – מופע מוזיקה, אקרובטיקה וליצנות המלווה בשירים צועניים.

במהלך ימי הפסטיבל יתקיימו פעילויות תחת כיפת השמיים, מוזיקה ומנות שף ממטבחה של השפית אורית קדם.

מנהלת אמנותית: סיגל רוט. 20־22 באוקטובר.

להזמנת כרטיסים לחצו כאן. 

 5. "בוחרים אמנות בוחרים אהבה" – פסטיבל אמנות עכשיווית, יפו

"בוחרים אמנות  – בוחרים אהבה", פסטיבל אמנות עכשווית רב תחומי. בחלל הגלריה של מרכז עמיעד ביפו מציגים 40 אמנים תערוכות אישיות, המסמנות מצבים אנושיים ונופים הנעים בין פיגורטיביות מובהקת עד למחוזות של הפשטה מלאה.  הפסטיבל נולד מהרצון להנגיש אמנות מוזיקאלית למנעד הרחב ביותר של קהלים.

בוחרים אומנות – בוחרים אהבה (צילום: סם חלבי)
בוחרים אומנות – בוחרים אהבה (צילום: סם חלבי)

הפסטיבל נוסד על ידי האוצרים איריס אלחנני ודורון פולק. פתיחה: 9.10, 19:00. נעילה: 26.10. ב־14.10, 20:00, יתקיים פרפורמנס "בואו נייצר אהבה", עם האמנים דוד ד'אור וסם חלבי והרקדנים עידו לבב ומאיה שיין. מרכז עמיעד- רחוב עמיעד 12, שוק הפשפשים, יפו. 

 להזמנת כרטיסים לחצו כאן. 

בוחרים אומנות – בוחרים אהבה (צילום: דויד ד'אור)
בוחרים אומנות – בוחרים אהבה (צילום: דויד ד'אור)

6. "פרידה ודייגו – סיפור אהבה" – תערוכת כרזות

במלאת 70 שנה למותה של פרידה קאלו – האשה, האמנית והאגדה מוצגת בגן המוזיאון וכיכר וייצמן בחולון, תערוכת חוצות "פרידה ודייגו – סיפור אהבה".

התערוכה מורכבת מלקט של 50 כרזות, מתוך 100 שנאספו על ידי האוצרת גבריאלה רודריגז בשנת 2008, אבן דרך היסטורית בתולדות העיצוב הגרפי העולמי, בצירוף של כ־10 מעצבים ישראלים שמביאים את פרשנותם במבט עכשווי ועדכני בחלק מהעבודות כמתבקש, באמצעות אינטליגנציה מלאכותית.

כרזת פרידה ודייגו (צילום: יואב עינהר)
כרזת פרידה ודייגו (צילום: יואב עינהר)

לראשונה ראתה פרידה קאלו את דייגו ריברה בשנת 1922 כשצייר את ציור הקיר "היצירה" באחד מבתי הספר במקסיקו סיטי. פרידה הייתה אז בת 15, קטנה וצנומה, ודייגו בן 36, ענק עם בלורית מתנפנפת מגדולי ציירי מקסיקו המהפכנית, בשיא כוחו, אחרי שלמד אמנות באיטליה, וחבר לפיקאסו ומודליאני בפריז. דייגו ריברה, איש מלא ניגודים, בעל אחוזות וקומוניסט, אופורטוניסט ובוגדני.

האהבה ביניהם הייתה מוחשית עבור פרידה. דייגו הפך לבן שמעולם שלא היה לה, ודייגו ראה בפרידה מהפכנית צעירה ונלהבת, ציירת שצופה על העולם, האם שהגנה עליו וידעה את סודותיו. השניים ניהלו יחסים סוערים שאופיינו בחוסר נאמנות הדדי.

כרזת פרידה ודייגו (צילום: יוסי למל)
כרזת פרידה ודייגו (צילום: יוסי למל)

למרות שפרידה שנאה את דייגו, היא העריכה אותו, והתשוקה שלה להיות אשתו הטובה הייתה ציר מרכזי בחייה. היא הקדישה לו ציורים וכתבה מכתבים על החיים שרצתה שיהיו להם ביחד, אבל שרפה את כולם. פרידה נפטרה בשנת 1954, ולאחר מותה הפכה לכוכבת, סמל פמיניסטי, אייקון פופ ותרבות בינלאומי. דייגו הפך את ביתה למוזיאון.

התערוכה מוצגת במסגרת העונה הישראלית לעיצוב בשנתה ה-16, בגן המוזיאון (כניסה מרחוב ויצמן 61 חולון) ובכיכר וייצמן חולון. אוצרים: גבריאלה רודריגז – אוסטרליה/מקסיקו, יוסי למל – ישראל.