כבר שנה. לקראת ה-7 באוקטובר מוסדות תרבות מקיימים אירועי תרבות ואמנות. והפעם מקבץ חלקי של האירועים לציון שנה לשבת השחורה.

120 שנה להרצל: ערב מיוחד עם האופרה "תיאודור" בניו יורק
"שיקוי האהבה" מאת דוניצטי: האופרה הישראלית בעונה חדשה

1. שתי תערוכות חדשות ב"החממה לאמנות מקום", מוזיאוני חיפה
שתי תערוכות ייפתחו מחר (1.10) ב"חממה לאמנות מקום" שבמוזיאוני חיפה ובשיתוף זומו, המוזיאון שבדרך.

התערוכה הראשונה: "כל ההווה שלי נמצא במה שעתיד להתרחש" שם שהושאל משיר של המשוררת אפרת מישורי. תערוכה קבוצתית בהשתתפות שלוש אמניות: איריס ברנע, מאי דעאס ודלית פרוטר המציגות עבודות ציור, צילום ווידאו. "התערוכה עוסקת במתח הנפשי של החיים בישראל, ובתגובות של מאבק, הומור, נוירוזה, כעס ותשוקה" אומר עוז זלוף אוצר התערוכה.

התערוכה השנייה היא אסופת וידאו מתוך הפרויקט "73'-23' סלון וידאו בין שתי מלחמות" מבית היוצר של זומו, המוזיאון שבדרך.
פרויקט ארצי, העוסק ביצירה שבין שתי המלחמות: מלחמת יום כיפור ב-1973 ומלחמת ה-7 באוקטובר 2023.
אוצרים: מילנה גיצין אדירם, ד"ר מעין שלף ושחר בן-נון.

מתוך הפרויקט 73'-23' סלון וידאו בין שתי מלחמות (צילום:  תומר פרוכטר)
מתוך הפרויקט 73'-23' סלון וידאו בין שתי מלחמות (צילום: תומר פרוכטר)


בחלל החממה ועל גבי מסך תוצג עבודת הוידאו של האמנית המכונה השוטרת אז-אולי, ועל גבי מסך אחר תוצג אסופה של 6 עבודות וידאו של האמניות דועא בסיס, רונה יפמן וטניה שלנדר, תמר נסים, פאינה פייגין ונגה אור-ים, שרון קן-דור ואלינורה שוורץ.
נעילה: 4.1.2025

 
2. הרפתקאות בסוכות על חומות ירושלים. ומתחתן
טיילת החומות היא אתר מורשת עולמי של אונסק"ו, נתיב הזקיפים שבראש חומות ירושלים, שנבנתה לפני כ-500 שנה על ידי הסולטאן סולימאן המפואר. הביקור בחומות מעניק מבט אווירי, נדיר ומרגש אל נופיה של העיר העתיקה והחדשה - היכרות מזווית חדשה עם החיים בתוך החומות ומחוצה להן. טיול רגלי באוויר הפתוח מול הנופים המופלאים והמרגשים של העיר העתיקה והחדשה.

לכבוד סוכות ולא רק, הציבור מוזמן לצאת לסיורים על החומות:
סיור מודרך בין שמיים וארץ על טיילת החומות הצפונית;
סנפלינג מטורף מטיילת החומות הדרומית; חזיון מהפנט במערת צדקיהו המסתורית; או סיורים עצמאיים על הטיילות.
www.pami.co.il

הכרוב. צילום מתוך החיזיון החדש במערת צדקיהו (צילום: פמי)
הכרוב. צילום מתוך החיזיון החדש במערת צדקיהו (צילום: פמי)

צדיק עושה סנפלינג (צילום: יעל הרמן)
צדיק עושה סנפלינג (צילום: יעל הרמן)

 
3. אירועי ה-7 באוקטובר. אנו, מוזיאון העם היהודי
"אנו-מוזיאון העם היהודי" מציין את יום השנה לשבעה באוקטובר עם מספר אירועים. ביום שני, ה-7.10.24 המוזיאון פתוח למבקרים ללא תשלום לסיורים בתצוגת הקבע, ובגלריית השבעה באוקטובר. התערוכה מוצגת במוזיאון מאז פברואר 2024 ומתמקדת בתגובת עולם האמנות והתרבות למלחמה.

ב-6 באוקטובר בערב ייערך סיור און ליין בינלאומי רב משתתפים בתערוכה "השבעה באוקטובר". הסיור מתקיים בהמשך להצגת גרסת הקפסולה של התערוכה בעשרות חללים בינלאומיים במדינות רבות.

במסגרת היוזמות לייצר שיח משותף בין קהילות יהודיות בעולם, יקיים מרכז 'טיש' לדיאלוג יהודי במוזיאון יחד עם המוזיאון הלאומי להיסטוריה יהודית אמריקאית ע"ש ויצמן וארגון 'זיכרון בסלון', אירוע מקוון תחת הכותרת- 'בין השבעה באוקטובר לשמחת תורה'. האירוע שיתקיים ב-14.10.24 יעסוק בשבעה באוקטובר והחודשים שאחריו כאירוע יהודי גלובלי בין דורי והדרכים לעיצוב המרחב המשותף לכולנו כעם אחד.

בפאנל שיפתח את הערב ישתתפו אנשי רוח ומחקר ובהם- דארה הורן, מסאית, תסריטאית וסופרת עטורת פרסים, מחברת רב המכר 'אנשים אוהבים יהודים מתים', ד"ר ג'רמי פוגל, איש הסגל בחוג לפילוסופיה יהודית ותלמוד באוניברסיטת תל אביב, דנה סנדר מולר, מייסדת-שותפה בארגון 'זיכרון בסלון', הרב ד"ר יעקב. י. שכטר פרופסור לפילוסופיה יהודית בישיבה יוניברסיטי ונעמה קלר, מנהלת חטיבת החינוך באנו-מוזיאון העם היהודי והמוסיקאית קיילי הלפרין.

לאחר הפאנל המשתתפים יוזמנו לשיח קבוצתי על חוויות אישיות בעולם שאחרי השבעה באוקטובר.

הפרויקט הקולנועי - 'בדיקת דופק, שתי דקות' של קרן מקור לטלוויזיה וקולנוע, המוצג בביתן המדיה ע"ש מרטי ואבי פזנר כולל מבחר סרטים קצרים מונפשים, העוסקים באופן שבו חוו היוצרים את השבועות הראשונים של המלחמה (הפרויקט בתמיכתם של אלונה אבט ותמיר פאול) – הושק השבוע, במסגרת מפגש יוצרים שהתקיים בהנחיית האוצרת כרמית בלומנזון והאוצרת ומנהלת הפרויקטים במוזיאון, מיכל הומינר.
לוח אירועים | אנו - מוזיאון העם היהודי (anumuseum.org.il)

פרויקט בדיקת דופק (צילום: איציק בירן)
פרויקט בדיקת דופק (צילום: איציק בירן)


שבעה באוקטובר | תערוכה מיוחדת | אנו - מוזיאון העם היהודי (anumuseum.org.il)

 
4. "פרח אדום" סרטו של חיים בוזגלו. סינמטק תל אביב
"פרח אדום", סרטו החדש של התסריטאי והבמאי חיים בוזגלו, הסרט העלילתי הראשון שיוצא לאקרנים ועוסק בתופת ה-7 באוקטובר, מגולל את סיפורם של אנט ואלברט, זוג ותיקים משדרות, בבוקר ה-7 באוקטובר, כאשר הבן שביקר אותם בערב שמחת תורה נמצא עם חבריו במסיבת הנובה, מחבלי הנוחבה מהחמאס מחוץ לחלון ביתם המשקיף אל תחנת המשטרה של שדרות. 25 שעות קריטיות בחיי הזוג.

"פרח אדום" צולם בחודש פברואר 2024, באותו הבית בשדרות בו צולם סרטו הקודם של בוזגלו "שער הפרחים" הממוקם מול תחנת המשטרה של שדרות עליה שתלטו המחבלים בשבת השחורה, ושוחזרה לצורך צילומי הסרט.

"במהלך המלחמה בעודנו יושבים המומים מול המסכים התקשר אלי חברי הטוב הצלם יורם מילוא ואמר "בוא נעשה סרט בשדרות, הרי הבית שבו צילמנו את 'שער הפרחים' נמצא מול תחנת המשטרה בשדרות. כעבור כמה שבועות יצאנו לשטח עם צוות קטנטן ושחקנים שכולם הגיעו ובהתנדבות מלאה. ישנו בלוקיישן בבית בשדרות והיינו "זבוב על הקיר" בחיי זוג שחווה את התופת. זהו הסיפור של האזרח הפשוט" מספר חיים בוזגלו.

סינמטק תל אביב החל מה-8.10

 
5. "השמש לא עמד דום". תערוכה קבוצתית בנגריה בקיבוץ יד מרדכי
ב-8 באוקטובר 2024, שנה ויום לאסון ה-7 באוקטובר, תיפתח בנגריה של קיבוץ יד מרדכי. בתערוכה הייחודית יארחו אמנים מהעוטף אמנים מהמרכז, לתצוגה משותפת של מחווה וסולידריות תרבותית המייצגת את הרוח הישראלית.

היצירות של אמניות ואמנים שרבים מהם נפגעו במלחמה, מייצגות את הזיכרון וההתחדשות, ובו בזמן משקפות את הקושי והכאב, והן גם עדות לתקווה לאמונה וליכולת להתרומם מהשבר העצום.

פתיחה: 8.10.2024 בשעה 20:00
אוצרות: שלומית אורן ולילך שמול
הכניסה חופשית