במלאת שנה לאירועי השבת השחורה ב-7 באוקטובר 2023, נפתחה השבוע התערוכה “מבעד עיניהם – סיפור קהילת כפר עזה”, המתארת את מסעם הכואב והקשה של תושבי קיבוץ כפר עזה מאז מתקפת הטרור של חמאס. התערוכה מתקיימת באולם התרבות בקיבוץ שפיים, לשם פונו תושבי כפר עזה בעקבות האירועים הקשים. היא פתוחה לקהל הרחב למשך שישה ימים בלבד: 8-10 באוקטובר ו-13-15 באוקטובר, בהרשמה מראש. בהמשך מתוכננת התערוכה לנדוד לאתרים נוספים בארץ ובחו”ל.

תערוכה זו מבקשת לספר את סיפור הקיבוץ שנפגע קשה באותה מתקפה, כאשר 64 מחבריו נרצחו ו-19 נחטפו. כחמישה מהם עדיין מוחזקים בשבי: אמילי, דורון, גלי, זיו וקית’. באמצעות תמונות, טקסטים, מסכי וידאו ושיחזורים דיגיטליים, התערוכה חושפת את סיפורי הקהילה מזוויתם האישית של תושביה. לצד תמונות מהקיבוץ התוסס והשוקק חיים שלפני האסון, מוצגים גם תיעודים של רגעי האימה וההרס הנורא לאחריו.

שנה לאסון ה-7/10: הכנסת תחנוך בקרוב אנדרטה לזכר חללי הטרור  
ביקור ראשון בנתיב העשרה, שמאז פרוץ המלחמה הוא יותר מדי שומם | יוסי אחימאיר

כפר עזה לאחר טבח השבעה באוקטובר (צילום: בתיה הולין)
כפר עזה לאחר טבח השבעה באוקטובר (צילום: בתיה הולין)

חלק מרכזי בתערוכה מוקדש לחברי כיתת הכוננות ולוחמי צה”ל, שנלחמו בחירוף נפש להגן על הקיבוץ ונפלו בקרב. בנוסף, מוצגות קבוצות הוואטסאפ הפועלות בזמן אמת במהלך המתקפה, כאשר חברי הקהילה מנסים לתקשר ולשמור על קשר זה עם זה. המפגשים הווירטואליים הללו, שהיו לעיתים קרובות חייהם תלויים על הכף, משחזרים את תחושת הפחד והחוסר אונים של חברי הקיבוץ באותן שעות נוראות.

בתערוכה מוצגות תמונות של בתי התושבים שנשרפו, לצד כתבות ששודרו בכלי התקשורת על האסון שפקד את כפר עזה. אך לא רק השכול וההרס מובאים בתערוכה – גם היצירה שנולדה מתוך הכאב מקבלת מקום. חלק מהעבודות שנעשו על ידי חברי הקיבוץ בתקופת השהות בשפיים משמשות כעדות לאומץ, לתקווה ולעמידות שנולדו מתוך המשבר.

אוצרת התערוכה ימית ניומן, המפיק אייל קולב ומפיקת התוכן הדסה טרון עומדים מאחורי פרויקט זה, שעליו הם מדווחים כקשה מבחינה רגשית. “איסוף החומרים לתערוכה פתח פצעים וכאבים רבים,” מספרים המארגנים. “היה זה שיתוף פעולה אמיץ ומרגש של חברי הקיבוץ ומשפחות הנרצחים והחטופים, שנדרשו לאסוף את הזיכרונות והעדויות כחלק מהמאבק לזכור ולא לשכוח".

המארגנים הדגישו את תחושת המחויבות שעמדה בבסיס הכנת התערוכה: “הצוות שעיבד את כלל התכנים למיצגי התערוכה עשה זאת בחרדת קודש. אספנו את העדויות הקשות, פגשנו את כאב המשפחות והקהילה כולה. על אף הקושי, זו הייתה הזדמנות לחברי כפר עזה לספר את סיפורם מתוך הרגישות הנדרשת – לא נשכח ולא נסלח".

כפר עזה לאחר טבח השבעה באוקטובר (צילום: אמנון ארד)
כפר עזה לאחר טבח השבעה באוקטובר (צילום: אמנון ארד)

התערוכה נעה בין כאב לזיכרון, אך גם מעוררת תקווה. היא מספקת עדות כואבת לתחושת הפחד, חוסר האונים והייאוש שפקדו את חברי הקיבוץ, ומביאה לידי ביטוי את כוחם להתמודד עם הטרגדיה הנוראה. בנוסף, מוצגות בה עדויות על המאבק הבלתי נגמר להשבת החטופים בחיים. כל אלה מבקשים לשמר את הנרטיב ואת ההיסטוריה הכואבת, כדי שסיפור זה לא יישכח.

“תערוכה זו משמשת כאנדרטה חיה לקורבנות הפיגוע ולחברי הקהילה, ומבקשת להנחיל את הסיפור לדורות הבאים”, מסכמים מארגני הפרויקט.