היום הראשון אחרי תקופת החגים הוא יום אבל לאומי בעיצומה של מלחמה מתמשכת. למרות הכל, בעולם התרבות מוסיפים ליצור ולהציע נחמה לנפש.

"רקוויאם המלחמה" – האופרה הישראלית
הפקה בימתית מיוחדת של "רקוויאם המלחמה" מאת בנג'מין בריטן תעלה בדצמבר בבית האופרה הישראלית, בניצוחו של מאסטרו אלכסנדר ג'ואל ובבימויו של עידן ריקלין, דרמטורג הבית של האופרה הישראלית.

בהפקת הענק החדשה באופרה הישראלית ישתתפו למעלה מ־220 אמנים, ביניהם שמונה סולנים, שתי תזמורות – האחת סימפונית והשנייה קאמרית – מקהלה עם 90 זמרים, ומקהלת ילדים המונה 30 זמרים.  

היצירה, שבוצעה לראשונה במאי 1962, הוזמנה לרגל חנוכתה המחודשת של קתדרלת קובנטרי, אשר הוחרבה בהפצצות אוויריות במלחמת העולם השנייה. בריטן, בבחירה לא שגרתית, שילב את טקסט הרקוויאם הקתולי עם תשעה שירי מלחמה של המשורר הבריטי ווילפרד אוון, שנהרג בצרפת בנובמבר 1918, שבוע לפני תום מלחמת העולם הראשונה. לאחר השמעת הבכורה, שהסתיימה לבקשתו של בריטן בדממה, ללא מחיאות כפיים, הוכתרה היצירה כיצירת מופת עכשווית.   

המנצח אלכסנדר ג'ואל  (צילום: באדיבות האופרה הישראלית)
המנצח אלכסנדר ג'ואל (צילום: באדיבות האופרה הישראלית)

בהפקה החדשה, תבוצע המוסיקה הליטורגית על ידי שתי זמרות סופרן, המקהלה המורחבת והתזמורת הסימפונית. שיריו של אוון, כמו בשיח אינטימי, יבוצעו על ידי שלושה זמרי טנור, שלושה זמרי בריטון והתזמורת הקאמרית. במעגל השלישי תשתתף מקהלת הילדים, שבקולה השמיימי מייצגת את התום ואובדן חיי צעירים. "רקוויאם המלחמה" יעלה במקום האופרה "פיטר גריימס", שנדחתה בגלל המצב הביטחוני.

"האופרה בחרה בהפקה החדש של 'רקוויאם המלחמה' מתוך הרצון לחבר ולהתחבר בימים אלה אל המשמעות והסמליות העמוקה שבו. מבין הריסות מלחמת העולם השנייה, כתב בריטן יצירה הומנית, שמבכה את קורבנותיה המיותרים של המלחמה ומציעה רגעים של נחמה וחסד", אומרת טלי ברש־גוטליב, מנכ"לית האופרה הישראלית.

בהפקה ישתתפו הסולנים: אלה וסילביצקי ושקד סטרול (סופרן); פיטר ווד, ארון בלייק ואנתוני ווב (טנור); אריק גרין, עודד רייך ויאיר פולישוק (בריטון); תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון; מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתי ברקוביץ; ומקהלת מורן בניצוחה של נעמי פארן.

6 ו־8 באוקטובר (בכורה), 10 ו־13 בדצמבר; בית האופרה הישראלית על שם שלמה להט (צ'יץ), תל אביב.

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.

"קולנוע דרום: בגוף ראשון" – פסטיבל קולנוע דרום, סינמטק שדרות
פסטיבל קולנוע דרום, מיסודו של בית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית "ספיר", יתקיים לראשונה מאז אסון ה־7 באוקטובר בשדרות, בסינמטק ובמוקדים נוספים ברחבי העיר.

מהדורת הסתיו של הפסטיבל, שייקרא "קולנוע דרום: בגוף ראשון", שם בקדמת הבמה את האנשים והנשים של הנגב המערבי, את משפחות החטופים ומאבקן להשבת יקיריהן, ומתייחס בתכניו השונים למלחמה והשלכותיה על קהילות הדרום.

סרט הפתיחה של הפסטיבל הוא "שברי גן עדן", בו מתעדת הבמאית רונית איפרגן את קהילת כפר עזה ב־15 השנים האחרונות, עד השבת השחורה.

''שברי גן עדן'', קולנוע דרום (צילום: איציק איפרגן)
''שברי גן עדן'', קולנוע דרום (צילום: איציק איפרגן)

עוד יוקרנו הסרטים: "הקרב על משטרת שדרות" (איל בלחסן), "רחל מאופקים" (זהר וגנר), "על כלבים ואנשים" (דני רוזנברג), "נפילה בפצע פתוח" (יוסף אבו מדיעם, אופיר טריינין) ופרויקט המקור הדוקומנטרי של פסטיבל קולנוע דרום, "חוץ. יום. שבת".

הפסטיבל יינעל בטקס הזוכים בתחרות "קולנוע דרום חדש", תחרות סרטי הגמר של סטודנטים מבית הספר לאמנויות הקול והמסך, אשר תכלול מספר שיא של 63 סרטים חדשים. לאחריו יתקיים הפנינג רחוב בשדרות, ואירועים נוספים. 

10־14 בנובמבר, שדרות.

לפרטים נוספים לחצו כאן.

''הדונם של סבתא'', קולנוע דרום (צילום: אלעד אורנשטיין)
''הדונם של סבתא'', קולנוע דרום (צילום: אלעד אורנשטיין)

"נביאים קטנים" – מופע יחיד של מנשה נוי, תיאטרון יפו
"נביאים קטנים", מחזהו של פרופסור יוסי יזרעאלי, בביצועו של מנשה נוי, בוחן את הקשר בין ה־7.10 לחורבני הבית. כשעל ה-7.10 כבר דיברו לפני אלפיים שנים נביאי תרי עשר, הם הנביאים הקטנים. 

כה אמרו, לדוגמא הנביא צפניה: "נָטִ֤יתִי יָדִי֙ עַל יְרֽוּשָׁלִָ֑ם, זאת הָעִ֤יר הָֽעַלִּיזָה֙ הַיּוֹשֶׁ֣בֶת לָבֶ֔טַח הָאֹֽמְרָה֙ בִּלְבָבָ֔הּ אֲנִ֖י וְאַפְסִ֣י ע֑וֹד". והנביא עמוס: "הוֹי הַשַּׁאֲנַנִּים בְּצִיּוֹן וְהַבֹּטְחִים בְּהַר שֹׁמְרוֹן; השֹּׁכְבִים עַל מִטּוֹת שֵׁן וּסְרֻחִים עַל עַרְשׂוֹתָם".

ההצגה תעלה בבכורה ב־4 בנובמבר, 20:30, ערב יום השנה ה־29 לרצח יצחק רבין, בתיאטרון יפו.

להזמנת כרטיסים לחצו כאן. 

"לילה ברומא" – קומדיה מאת רמי ורד, תיאטרון בית ליסין
קומדיה חדשה על לילה מטורף שמתרחש בימים טרופים, נסבה על העובר על זוג יהודי ישראלי וזוג ערבי ישראלי שמוצאים עצמם, ללילה אחד, תקועים בחדר בבית מלון נידח ברומא, לאחר שטיסתם לארץ נדחתה בגלל אירוע ביטחוני.

שני הזוגות הם הגיבורים הראשיים של הקומדיה הסאטירית החדשה של רמי ורד, בבימויו של אילן רונן, שמציפים את כל החרדות ומזמנים שרשרת סוערת של הפתעות קומיות וטעויות דרמטיות.  

הצגות ראשונות החל מה־8 בנובמבר, תיאטרון בית ליסין על שם ברוך איבצ'ר

"הריסה" – ספר חדש לסופרת אנה אנקוויסט 
"הריסה" ("הספריה החדשה"), ספר חדש לסופרת ההולנדית המצליחה אנה אנקוויסט ("הסוד", "יצירת המופת"). הספר נפתח בהריסה הברוטלית של תבליט הענקי "ילדה קופצת בחבל", יצירתו של קו וסטריק על קיר מטה משטרת רוטרדם.

גיבורת הספר, אליס אאוכוסטוס, צופה בסרטון במחשב שלה, ומעניקה לו קול מפתיע. אליס אאוכוסטוס היא קומפוזיטורית בינלאומית מצליחה ושאפתנית, אבל בעוד הקריירה המוזיקלית שלה נוסקת, חייה האישיים רצופים כישלונות.

כמי שהחלה דרכה כמוסיקאית ובהמשך התמקצעה כפסיכואנליטיקנית, זו אינה הפעם הראשונה שגיבורות ספריה של אנקוויסט הן מתחום המוזיקה. הגיבורה הראשית בספר החדש היא פסנתרנית ששכלה את בתה, זאת בהשראת הטרגדיה האישית של הסופרת, שבתה נהרגה בתאונת דרכים.

''הריסה'', אנה אנקוויסט (צילום: יח''צ)
''הריסה'', אנה אנקוויסט (צילום: יח''צ)