"שנים אנחנו מכתתים רגלינו לפריפריה", אמרה השחקנית גילה אלמגור בטקס פרסי התיאטרון הישראלי – והקימה מהומה. שרת התרבות מירי רגב מיהרה להגיב בפייסבוק שלה: "אמירתה מזלזלת ומתנשאת. הגיע הזמן לעשות צדק ותיקון תרבותי בפריפריה. הייתי רוצה לראות את התיאטראות מהפריפריה מכתתים רגליהם למרכז הארץ עם רפרטואר מקומי, מקצועי מרגש ונוגע".
השחקנית לאורה ריבלין אמרה: "אני מופיעה בכל מקום כאילו הוא תל אביב". ואילו הבמאי רון כחלילי נזדעק וכתב מנגד: "אלמגור, המכונה לעתים 'הגברת הראשונה של התיאטרון הישראלי' ומי שמתפרנסת לא רע מסבסודו האוטומטי של אחד ממוסדות התרבות המנותקים והמתנשאים ביותר בישראל, משוכנעת שהתיאטרון, כמו התרבות כולה, הוא נחלתם של מתי מעט, אשכנזים בדרך כלל, תל אביבים לרוב, שאחד מתפקידיהם, המעיקים יש לומר, הוא לפזר את
'מתת האל' שלהם על תושבי הפריפריה, ולא חלילה, לתת לפריפריה לעשות את תרבותה בעצמה".
אז מי מגדיר מהי פריפריה? לפני הכל, כדאי לזכור שבכל הנוגע לתרבות, ישראל היא פריפריה, נקודה. לפי דוח של קואליציית ארגונים שונים, ביניהם "אחותי" ו"הכיוון מזרח" הנתמכים על ידי הקרן החדשה, בשנים 2008־2013 אחוז ההקצאה הממשלתית לתרבות מתוך סך התקציב הכללי היה בין הנמוכים, בהשוואה למדינות אירופה. במספרים, היקף ההוצאה על תרבות לאדם בישראל בשנת 2012 עמד על 16.6 יורו, לעומת 438 יורו בנורווגיה ו־36 יורו בפולין.
שווה להציץ גם במחקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שמראה איך משרד הפנים מהי פריפריה בקרב ערי ישראל. הלמ"ס לקח 252 רשויות, והגדיר אותן בעיקר לפי המרחק שלהן מתל אביב (לצד הגדרה נוספת של פריפריה חברתית). לעומת זאת, כ"רשויות המקומיות המרכזיות ביותר" ממוקמות ערים כמו רמת גן, גבעתיים, פתח תקווה, חולון ובת ים. זה לא שכל מה שמחוץ לתל אביב וגוש דן זנוח לגמרי, אבל כל עוד שלל יישובים ממשיכים לשבת תחת ההגדרה "פריפריה", סביר להניח ששום דבר לא ישתנה.
צריך פיס בחיים
על כתפי משרד הפיס, כך נראה, מוטלות משימות רבות הקשורות בקידום התרבות בפריפריה. ראש אגף תרבות במפעל הפיס דולין מלניק מסבירה כי הפיס פועל בשיתוף פעולה עם כלל הרשויות המקומיות בהתאם למספר עקרונות מובילים. "אנו מאמינים שנחוצה העדפה מתקנת לפריפריה החברתית־גיאוגרפית, ולפיכך מרבית פעילותנו מתרכזת ביישובים המדורגים 7 ומטה על פי דירוג הלמ"ס. גם לכלל זה יש חריגים, שכן גם בערים גדולות ישנם אזורים ושכונות שעל פי שיטתנו מוגדרים כפריפריה: יפו, דרום תל אביב וכדומה וזאת. ככלל, תחום התרבות סובל ממחסור גדול מאוד של תקציבים, ולכן מפעל הפיס הגדיל את ההקצאה לתרבות ואמנות מ־12 מיליון שקל בשנת 2010 לכ־65 מיליון ב־2015. חשוב לוודא שבוועדות המחליטות יהיה ייצוג הולם, מקצועי ואיכותי, לכלל הגוונים בחברה הישראלית. זה לא מונע ויכוחים, אבל זה מבטיח מגוון דעות".
הנה דוגמאות לפעילויות שלהם. "מעבדות פיס לתרבות" נולדו במטרה לעודד ולקדם יצירה תרבותית־אמנותית איכותית בפריפריה. המטרה: הקץ ל"ייבוא" של הצגות ותרבות מתל אביב לדימונה. הרעיון הוא לאפשר לגופי תרבות מקומיים לקום, להתפתח וליצור. התוכנית מציעה מודל שבמרכזו הקמת מוסדות תרבות מקומיים ועידוד יצירה מקורית מקומית הנוצרת בהליך עבודה מעמיק של צוות אמנותי השוהה במקום. עד כה הוקמו תשע "מעבדות פיס" – מחממת עיצוב בירוחם דרך תיאטרון פרינג' של שירי ג'ורנו בפרדס חנה־כרכור. ב"ימי תרבות", שת"פ של משרד התרבות ופורום מוסדות תרבות, הקהל מוזמן ליהנות משבוע של מופעי מחול, תיאטרון, קולנוע, מוזיקה ומוזיאונים בעלות של עד 20 שקל לכרטיס, ב־155 יישובים ברחבי הארץ, ויותר מ־400 מופעים. ומלניק מוסיפה: "בנוסף אנו שוקדים על פרויקט בשת"פ משרד הנגב והגליל, לרכישת ציוד הקרנה עדכני שיאפשר הקמת מרכזי קולנוע ביישובי פריפריה".
ממרואיינים בכתבה ומנתונים מצטברים עולה הרושם כי בפרויקטים רבים, מי שיוצא נשכר במיוחד הם המוסדות המבוססים מהמרכז, הזוכים בהגדלת תקציבים. לדברי ראש הלימודים המעשיים במחלקה לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר, שירה לפידות, המצב כרגע קשה ביותר. "גם כאשר משרד התרבות ומשרדים אחרים דיברו על תיקון העוול, הם הגדירו את העשייה באופן כזה שחיזק, ועדיין מחזק, את המוסדות במרכז הארץ".
למה הכוונה?
לא פעם נשמעת טענה שלפיה אין עשייה תרבותית איכותית בפריפריה.
גם בצפון התחושות זהות. מנכ"לית תיאטרון "מראה" בקריית שמונה, חגית מיכאלי רובין, מכירה את הדברים היטב. "יש לנו תיאטרון יוצר בקריית שמונה עם שחקנים שהגיעו מתל אביב והם רוצים ליצור. השחקנים שלנו מגיעים לכל מקום שמזמינים אותם אליו, בשמחה ובאהבה, והם לא 'מכתתים' רגליהם. לצערנו אנשים מסיימים צבא, הולכים ללמוד משחק במרכז, ופשוט לא חוזרים. הם מוכרחים לדעת שיש להם עתיד ומקום להתקדם. צריך מערכת של יחסי גומלין כדי שהתרבות תתפתח כאן".
התל אביבית מדימונה
"אישית, אני חושבת שתל אביב שבה גדלתי אפשרה עבורי להתמקצע בחום התיאטרון. לדימונאים, נכון להיום, קצת קשה להיחשף לאפשרויות האלה. והלוא המכרז של מפעל הפיס להקמת מוסדות תרבות בפריפריה היה מופנה לכולם. הוא פורסם בעיתונים ושום 'דימונאי מקורי' לא הרים את הכפפה".
נעה רבן-קנולר. צילום: אריאל בשור
ומה המסקנה שלך מכל זה?
ואולי קשב ורלוונטיות הם־הם לב העניין. ד"ר ליאת שטייר לבני, מרצה לתרבות במכללה האקדמית ספיר ובאוניברסיטה הפתוחה, לא פחות מנדהמת. "המדינה סערה מכל נאומי הבהמות והקמעות למיניהם ונערכו סימפוזיונים שלמים על ההתנשאות של השמאל האשכנזי התל אביבי וכדומה. אבל כשמירי רגב מדברת בטקס פרסי התיאטרון שמתקיים במרכז על הפניית כספים לפריפריה ונתקלת בקריאות בוז, כולם שותקים. איך ייתכן? זה לא פחות גרוע. זה משקף עיוורון אדיר של המרכז כלפי כל מה שמתרחש מחוץ לגבולות נתיבי איילון. כשגילה אלמגור יושבת וצועקת שהיא כבר שנים הולכת להופיע בפריפריה, היא מפספסת כאן את כל העניין. לא ייתכן שתיווצר תרבות במרכז אחד, שמדי פעם 'ילווה' אותה לאזורים אחרים. כל הרעיון בהשקעה בתרבות בפריפריה הוא לייתר את הצורך לייבא אמנים ולחזק את הכוחות התרבותיים בתוך מקומות שאינם תל אביב. יש מספיק כוחות כאלו, אבל ללא תקצוב מתאים הם לעולם לא יצליחו לעלות ולפרוח".
תגובת משרד התרבות: "המשרד שם לעצמו כמטרה עליונה את נושא הנגשת התרבות לפריפריה החברתית והגיאוגרפית של מדינת ישראל, מתוך אמונה מוחלטת בכוחה של התרבות להוות גשר המחבר בין תרבויות ומגזרים, נושא הנמצא בראש סדר העדיפות של הממשלה בשנים האחרונות. כפועל יוצא, תומך המשרד בעשרות פרויקטים, בכל תחומי האמנות והתרבות, בעלות כוללת של מיליוני שקלים. ראויה לציון באופן מיוחד תקנת הפריפריה: תמיכה נפרדת בסך חמישה מיליון שקלים שנועדה לתת העדפה מתקנת למוסדות התרבות בפריפריה.
זאת ועוד, על מנת לייצר מעבר דו כיווני של אמנות ותרבות מהפריפריה למרכז, וכדי לעודד פריחה ביצירה התרבותית המגיעה מהפריפריה, מצא המשרד לנכון כבר מזה שנים, לעגן במבחני התמיכה ניקוד המתייחס למשתנה המיקום הגיאוגרפי של מרכז הפעילות של הגוף המבקש תמיכה. באופן זה זוכים גופים המרוחקים מהמרכז לתמיכה גבוהה יותר. נקודות זכות נוספות מועברות לגופים בהתאם להרצות המופעים ברחבי הארץ, וזאת על מנת ליצור אמנות הטרוגנית הזוכה לחשיפה בכל חלקי המדינה".