מועצת העיתונות בישראל, בראשות השופט בדימ. פרופ׳ חנן מלצר, לשעבר המשנה לנשיאת ביהמ״ש העליון, הודיעה על בקשה שתגיש להצטרף במעמד של ״ידיד בית המשפט״ לעתירה שהגישו ארגון העיתונאים וועד עובדי ״חדשות 13״, נגד מינויה של גב׳ יוליה שמאלוב-ברקוביץ׳ למנכ״לית החברה.

שלושה נושאים שיכריעו - זה אופייה וצבעה של הליכוד | עו"ד אוריאל לין
"לא למדו כלום מה-7/10": בן גביר נדרש לספק תשובות על תפריט מחבלי הנוח'בה - ותוקף

מליאת המועצה החליטה כך, כי חדשות 13 איננה ״עוד עסק פרטי״ - אלא, לכל הפחות, גוף דו-מהותי בעל ערך רב לדמוקרטיה, שלציבור הרחב צריך להיות בו עניין.

מינויה לתפקיד המנכ״ל של מי שהיתה מעורבת בפוליטיקה נעשה לכאורה מבלי להתייחס לפסיקת בג״ץ, שהתווה קווים לפעולות דירקטוריון ומינוי מנכ״ל של חברת חדשות מעורבת הנמצאת בבעלות פרטית וציבורית כאחד.

רביב דרוקר וגדעון אוקו. קרדיט: צילום מסך ערוץ 12

נשיא מועצת העיתונות והתקשורת בישראל, השופט בדימוס פרופ׳ חנן מלצר מסר, בין השאר, בדיוני המליאה: ״המקרה שלפנינו חורג באופן מהותי מעניינה של חדשות 13 בלבד, ועשויות להיות לו השלכות רוחב אף על מינויים בכלי תקשורת אחרים, וכן על רמת העצמאות העיתונאית שתיגזר מהם ביחס לחופש העיתונות".

"לדירקטורים מטעם הציבור בחברות החדשות יש חובות אמון גם כלפי האזרחים, לוודא שלא תהיה זיקה פוליטית למתמנים וכי פעולות הדירקטוריון, המנהלים, העיתונאים, והמגישים לא יבטאו דעות אישיות פוליטיות שלהם במסגרת עבודתם בחברה", המשיך.

"לכן אין מדובר לכאורה בסכסוך אישי בין מנהלת לבין עובדיה, אלא בשאלה עקרונית שעלולה להשפיע על שוק התקשורת כולו ועל נשמת אפו של חופש הביטוי, חופש העיתונות והזכות לדעת במדינה דמוקרטית. נוכח האמור, אנו נבקש להצטרף לעתירה כידידי ביהמ״ש ולהשמיע את עמדתנו בפני ההרכב הנכבד שידון בעתירה״, הוסיף.

עו"ד דפנה שמואלביץ, מומחית בדיני עבודה המייצגת מעסיקים גדולים, הוסיפה: "בג"ץ מתערב במינוי למשרה מקצועית בשירות הציבורי אם נפלו פגמים בהליך המינוי. למשל, אי כשירות המועמד, הימנעות מקיום היוועצות עם גורמים מקצועיים רלוונטיים או כל כשל אחר בביצוע ההליך. כאשר התהליך היה תקין, ההתערבות במינוי מקצועי היא מצומצמת יותר ומוגבלת רק למקרים של אי סבירות קיצונית".

"לאור מקבץ פסקי הדין של בג"ץ בחודשים האחרונים (פסילת ביטול עילת הסבירות והתערבות בביטול מינוי יו"ר דירקטוריון חברת הדואר), לעיתוי העתירה יש חשיבות: בג"ץ מעביר למדינה מסר ברור שדווקא בזמן חירום, אין מקום לעגל פינות במינויים, אלא להפך - חובת הנאמנות של המדינה לציבור היא מוגברת".