על רקע הסערה סביב מינויה של יוליה שמלוב-ברקוביץ למנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 13, היום (חמישי) הגיבה חברת חדשות 13 לעתירת ועד העובדים וארגון העיתונאים.

"החלטת דירקטוריון חדשות 13 למנות את גב' יוליה שמאלוב בברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 התקבלה על בסיס כישוריה וניסיונה - הניהולי, העיתונאי והרגולטורי", נכתב בתגובה. "ההחלטה התקבלה בדירקטוריון פה אחד, משיקולים של טובת החברה והאינטרס הציבורי, בהתאם לכל דרישות החוק, ועל בסיס המלצת ועדת איתור, שכללה שני דירקטורים נציגי ציבור וקיימה הליך סדור". 

איש ערוץ 14 נפרד - וזה התפקיד שהוא עשוי לקבל בלשכת ראש הממשלה
"לאהוב מחדש": התגעגעתם לסלין דיון? באתם בדיוק בזמן | ביקורת נטפליקס

עוד נכתב: "הנושא לא אמור בכלל להידון בבג"צ - חברת החדשות הינה חברה פרטית עסקית שמינתה מנכ"ל לפי מיטב שיקול הדעת של דירקטוריון החברה, ובג"צ דן בעתירות נגד גופי שלטון ורשויות ציבוריות. העותרים מנסים לגרור את בג"צ להתערבות בהחלטת גוף פרטי שסעיף 15ד(2) לחוק יסוד השפיטה שמגדיר את סמכותו של בית המשפט הגבוה לצדק אינו חל עליה". 

על הטענות כי "היה ניגוד עניינים של חלק מחברי דירקטוריון חברת החדשות כיוון שהם מונו כביכול בשעתו לתפקידם על ידי גב' שמאלוב ברקוביץ'" נכתב כי הינן מוטעות מהיסוד. "לא רק שלא היא מינתה אותם אלא מועצת הרשות השנייה שמונה על פי חוק 15 חברים (והיא היתה רק אחת מהמצביעים), אלא שלאחרונה הם מונו מחדש על ידי חברי מועצה חדשים שהגב' שמאלוב ברקוביץ' לא נמנתה עליהם".

עוד צוין כי "גם הטענות ביחס לכך שכישוריה של גב' שמאלוב ברקוביץ' אינם מתאימים לתפקיד או שיש לה זיקה פוליטית הן משוללות יסוד. יש לה הן ניסיון עיתונאי - הכולל הקמה וניהול של ערוץ טלוויזיה (ששידר גם תוכניות אקטואליה) וכן ניהול עיתון ועריכתו בפועל; הן ניסיון ניהולי עשיר; והן ניסיון בתחום הרגולציה (כולל בתפקיד יו"ר מועצת הרשות השנייה) – שהדירקטוריון מצא כמתאימים לתפקיד בעת הזו".  

לסיום נכתב כי "העתירה היא למעשה ניסיון של ועד עובדים בחברה פרטית לקבוע מי ינהל את החברה. התנהלותם של העותרים במסגרת העתירה ומחוץ לה מלמדת שמה שבאמת אינו נושא חן בעיניהם הוא זהותה של המנכ"לית, ככל הנראה עקב חששם ממהלכים ניהוליים שתנקוט נוכח מצבה של החברה והצורך בשינויים, ולא הפרת חובה משפטית כביכול כזו או אחרת. לא בכדי לא העלו מעולם באף אחד מהמינויים הקודמים את טענותיהם שחברת החדשות היא גוף דו מהותי שחלים עליה כביכול כללים מחמירים מתחום המשפט המנהלי, או שיש חובת פרסום מכרז וכיו"ב, עניינים שעומדים במרכז עתירתם". 

יו"ר ועדת עובדי חדשות 13, מתן חודורוב, אמר בתגובה: "בתשובת חדשות 13 לבג״ץ מובא מכתב ישן של ועדת גילאור מ-2017, לפיו יש״ב כיהנה כח״כ מטעם ״קדימה״. לכן, לפי שאלון שמילאה, אין לכאורה זיקה פוליטית לשר שמבקש למנות אותה לרשות השנייה (איוב קרא מהליכוד).
משום מה לא מוזכר במכתב שיש״ב הצטרפה בעצמה לליכוד, התמודדה לרשימתו בפריימריז ורק אז קיבלה מקרא הצעה להתמנות לרשות. לאן נעלם המידע הזה בניתוח הזיהוי הפוליטי שלה?".

"ניסיון מגוחך של יש״ב להקטין את ממדי הסכנה במינויה, כאישיות פוליטית שאינה עיתונאית, על עצמאותה של חדשות 13. אין מדובר ב״חברה פרטית״ שכן 40% ממניותיה מוחזקות בידי הציבור והיא משדרת מכוח רישיון שתנאיו הופרו - כל אלה מכפיפים את התנהלותה לביקורת שיפוטית. יוליה חוששת בצדק מהתערבות בג״ץ", הוסיף חודורוב.

הרשות השנייה הגישה היום את תשובתה לעתירה שהוגשה לבג״ץ, על ידי ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל וועד העובדים בחברת חדשות 13, בדבר מינויה של יוליה שמאלוב- ברקוביץ׳ למנכ״לית חברת החדשות של ערוץ 13. 

בתשובתה ציינה הרשות השנייה כי: "מעולם לא נדרשה הרשות השנייה לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק בנוגע ליכולת התערבותה בנשוא העתירה, לקעקע את העיקרון המרכזי של "שמירה על עצמאות חברת החדשות", ולהתערב בענייני ניהולה של חברת חדשות בישראל ובמינוי מנהלה, כל זאת תוך התעלמות מהשלכותיה הקשות והמסוכנות של התערבות גורם חיצוני, שהינו גוף מאסדר מטעם המדינה". 

את רשת 13 מייצגים עורכי הדין יורם בונן וגילת בן שחר ממשרד פישר (FBC) ורון דרור וקארין וינשטיין ממשרד עורכי הדין דרור מנצ׳ל וינשטיין.