"מבוי סתום: איך אמריקה עיצבה את בית המשפט", יס VOD

“בית המשפט לקח את סמכות המחוקק". לא יריב לוין אמר זאת. הנשיא ריצ'רד ניקסון אמר זאת הרבה לפניו.

“בית המשפט העליון לקח לעצמו סמכויות שלא ניתנו לו ומנהל את המדינה כאילו הוא המחוקק". אנחנו מכירים את המשפט הזה, ואת האירועים שהתחוללו בעקבותיו. אלא שהדובר, במקרה זה, הוא לא שר המשפטים יריב לוין. גם לא ראש הממשלה נתניהו. את המשפט הזה אמר ריצ'רד ניקסון, בתקופת היותו נשיא ארצות הברית.

המאבק בין הפוליטיקאים לבית המשפט העליון לא הומצא בישראל. בארצות הברית, המתח בין שני הגופים הללו הוא בן עשרות שנים ומתנהל בין שתי תפיסות עולם - שמרנית וליברלית. הנושאים שעמדו על הפרק שם היו בעלי משמעות עצומה: זכותן של נשים להפלה, ההפרדה הבין־גזעית בהסעות ובבתי הספר, עצמאות בית המשפט לפרש את החוקה על פי דרכו, ועוד.

וכשהבינו הפוליטיקאים האמריקאים שלא צלח בידיהם להטות את בית המשפט לצדם, החליטו בפשטות להחליף את בית המשפט. כל נשיא, בתורו, כשהתפנה כיסא בבית המשפט העליון, מינה שופט - ליברלי או שמרן - על פי טעמו ודרכו של הנשיא, למשרה הרמה. כך נשיא בית המשפט בשנות ה־50 וה־60 ארל וורן קעקע את ההפרדה הבין־גזעית. כך בית המשפט, שהנשיא דונלד טראמפ מינה לו שופטים שמרניים, ביטל את פסק הדין הפדרלי (“ווין נגד רו") בעד זכותה האוטונומית של אישה לבצע הפלה והניח למדינות ארצות הברית לחוקק בנפרד את חוקיהן ביחס לביצוע הפסקת הריון. והתוצאה מתרחשת למול עינינו - במדינות רבות בארצות הברית נאסר ביצוע הפלה גם אם ההריון מתרחש כתוצאה מאונס ואפילו מסכן את חיי האם.

הסדרה בת ארבעת הפרקים “מבוי סתום: איך אמריקה עיצבה את בית המשפט" מתארת את המאבק בין כוחות הענק בארצות הברית - הפוליטיקאים מול בית המשפט, וכיצד הוא משפיע על חיי האומה האמריקאית לשנים רבות (שופט נבחר עד שהוא פורש לגמלאות). יש ליריב לוין מורים משובחים. הוא מביט מעבר לאוקיינוס ורואה כיצד מינוי שופטים שלבם נמצא בצדו של השלטון מספקים את הסחורה הרצויה. לא בלי סיבה הוא מתמרן את הוועדה למינוי שופטים, מנסה לשנות את שיטת הסניוריטי ומעכב את מינויו של נשיא בית המשפט העליון בישראל.

כמו באמריקה, לוין מנסה לקבוע את פניה של מדינת ישראל בנושאים רבים בעשרות השנים הבאות. לוין, אגב, צריך לזכור שניצחון במינוי לא מבטיח ניצחון באולם המשפט: ריצ'רד ניקסון לא הצליח לכופף את בית המשפט. פסק דין של אותו בית משפט עליון הכריח אותו לחשוף את תכולת הקלטות של שיחות משרדו והביא אותו להתפטרות מתפקידו.