היום (חמישי) התקיים דיון בבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ בעתירת ועד עובדי חדשות 13 וארגון העיתונאים והעיתונאיות כנגד הרשות השנייה ודירקטוריון חדשות 13, בבקשה לפסול את מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' לניהול החברה. הדיון נערך בהרכב של שלושת השופטים יצחק עמית, יעל וילנר ועופר גרוסקופף.

עורך הדין המייצג את ועד העובדים, נדב ויסמן, פתח את דבריו ואמר: ״אנחנו בעניין של מינוי המנכ״ל, שהוא גם העורך הראשי. החוק קובע סימביוזה שמנכ״ל חברת החדשות הוא גם העורך הראשי. התפקיד העיקרי של המנכ״ל הוא היותו העורך הראשי ובג״ץ כבר אמר את זה״.

"אני מסתכל על מה שאומרת הרשות השנייה - איך היא רואה את תפקידם של הדירקטורים מטעמם. במכתב בחתימת שמאלוב ברקוביץ' שהייתה יו״ר הרשות השנייה. הרשות השנייה רואה הדירקטורים חוד החנית של האינטרס הציבורי. האם הם שימשו קולו של הציבור? אנחנו טוענים שיש להם לפחות שלוש חובות", הוסיף עו"ד ויסמן.

השופט עמית הקשה על עו"ד ויסמן ושאל מדוע עברה של שמאלוב ברקוביץ' בעיתונות, בין היתר כמנכ"לית ערוץ 9, אינו רלוונטי. ויסמן השיב: "אמרו לה - העולם השתנה בעשרים שנה, איך תתפקדי בתור עורכת ראשית? היא ענתה 'אני אמנה מישהו'".

השופט עמית הקשה גם על פרקליטה של שמאלוב ברקוביץ', עו"ד יורם גונן, ושאל: "יש כאן מכתב שאנחנו מתייחסים אליו ברצינות. מכתב חגיגי שמודיע על המינוי ומפרט על הכשירות. יש לך חובות ציבוריות, זה כתוב". על כך השיב עו"ד גונן: "המינוי הזה לא יוצר קורלציה בין זה לבין חברות ממשלתיות. אנחנו לא בעלי משאב ציבורי, אנחנו בעלי רישיון ולא זיכיון לא ברור לי שחברי יודע כמה צופים בכל ערוץ".

הכתב ויו"ר ועדת עובדי חדשות 13, מתן חודורוב, קם ושאל "האם אוכל להגיד משהו בשם העובדים?", אך נענה בשלילה.

בהמשך שאל השופט גרוסקופף: "יש פה ועדה שהמליצה בלי שכל חבריה ישבו יחד? כולם ישבו עם המנכ"לית?". על כך השיב עו"ד דרור שמייצג את חדשות 13: "לא. לא כל חברי ועדת האיתור נפגשו". בשלב הזה התערבה שמאלוב ברקוביץ' ואמרה "כולם ישבו איתי", אך דוברת חדשות 13 היסתה אותה. השופט עמית העיר: "הייתי מצפה לראות לא את פרוטוקול הישיבה עם מי שמונתה לפני שהיא מונתה זה פרטי, אבל איפה הפרוטוקול של הדירקטוריון?".

עו״ד קורלנדר, נציג הרשות השנייה, אמר: "לגבי התערבות של הרשות השנייה בחברת חדשות יש כמה סוגים של התערבות. המחוקק מנע מקרים שאפשר להתערב. המחוקק אמר לנו לבדוק כשירות בראש ולבדוק האם הייתה הפרה אח״כ. אם חלילה המנכ״לית תפר את ההפרדה המבנית אז יש לנו את הסמכות להתערב".

עו"ד גונן הוסיף: "ההסדר בחוק הרשות השנייה הוא בא להשיג איזון בין האינטרס הכלכלי לאינטרס הציבורי. חברת החדשות אינה ממלאת תפקיד ציבורי על פי דין". על ההחלטה להוריד את תוכניתו של רביב דרוקר, "אזור מלחמה", אמר גונן: "זה מנכ"ל רשת, מי שרוצה שיגיש עתירה נוספת".

עו"ד דרור הוסיף: "יש פיל שבחדר שמופץ בתקשורת כביכול אנחנו זרוע תמנון ההפיכה המשטרית. אני קודם כל רוצה להגיד לכם רבותיי תסלחו לי הבל וראות רוח. אני צופה בערוץ 13 לא השתנה שום דבר בין לילה". חודורוב קרא: "לא קורה כלום, עובדים עוזבים המערכת לא מתפקדת".

כזכור, המינוי של שמאלוב-ברקוביץ' לתפקיד המנכ"לית עוררה סערה גדולה בקרב העיתונאים. לאחר המינוי הגישו ועד העובדים של החברה וארגון העיתונאים עתירה כנגד המינוי בדרישה להוצאת צו ביניים להקפאת המינוי. חודורוב אמר לאחרונה באסיפת עובדים מיוחדת כי  "את הכהונה של יוליה שמאלוב ברקוביץ – אי אפשר לנרמל. זהו מדרון חלקלק של התערבות פוליטית, שנעה באיטיות, צוברת מאסה, ובאיזשהו שלב נעלמת חומת ההתנגדות. ברגע שכלי תקשורת מתחיל להידרדר במדרון הדמוקרטי - קשה מאוד להחזיר את האבן במעלה ההר ולהשיב את המצב לקדמותו".