שי גל, שעובד בחדשות 12, מספר על סרטו אשר מלווה את השידור הדרמתי של טלסקופ החלל פורץ הדרך של נאס״א, ג׳יימס ווב. גל מספר על הטלסקופ פורץ הדרך כי ״הטלסקופ הוא פרוייקט שעבדו עליו 10,000 מדענים, מהנדסים ואנשי מקצוע, ושעלותו למעלה מ-10 מיליארד דולר. הוא נבנה במטרה לראות את תחילת הייקום ולעזור למדע לענות על 3 שאלות מרכזיות: מאיפה באנו? איך הגענו לכאן? והאם אנחנו לבד ביקום״.

הסרט ליווה את אנשי המפתח של הפרוייקט בזמן אמת, כשנה לפני השיגור, תיעד את הדרמה הגדולה במהלך השיגור, את השבועות מורטי העצבים בהם הוא נפתח בחלל (הטלסקופ שוגר מקופל, ונפתח מרחוק) - ועד לתמונות הראשונות שהעביר, של אזורים שלא ראינו בחלל, כולל תמונה של גלקסיה בת 13.3 מיליארד שנים. הצוות של נטפליקס היה היחיד בעולם שתיעד את הדרמה הזאת בזמן אמת.

מוזיאון ארץ־ישראל מציג: תערוכה חדשה המוקדשת למורשת האופנתית של משכית
"אני לא יכולה שלא לכתוב": כתבת "מעריב" רותי זוארץ מוציאה את ספרה הרביעי
"להציל את חיות הבית": סדרת ההמשך ללהיט של כאן חינוכית

‎איך הוא הגיע להיות מועמד לאמי?
״הסרט שודר כחלק מאנתולוגיית סרטי מדע בנטפליקס, שנקראית ״אל הלא נודע״. נטפליקס ארה״ב בחרה אותו כמועמד שלה לאמי, וביום חמישי נודע כי הוא אחד מחמשת המועמדים הסופיים לזכייה בפרס היוקרתי.״

‎איך הגעת נושא הסרט ומה בו סקרן אותך לחקור? מה גילית?
״הסרט הזה התחיל בחברות אישית. בשנת 2012 השתתפתי בתכנית היוקרתית לעיתונאים באוניברסיטת מישיגן שבארה״ב. במהלך התכנית פגשתי אדם מדהים בשם תומאס זורבאכן, שבזמנו היה סגן דיקאן באוניברסיטה. התחברנו דרך תחביב משותף, ריצה. הוא שכנע אותי להצטרף אליו לריצות בשלג בטמפרטורה של מינוס 20 מעלות. הוא אדם יוצא דופן עם שליחות פנימית וכשרון מנהיגותי עצום. הפכנו לחברים טובים״.

״תומאס הגיע גם פעמיים לביקור בישראל. כעבור כמה שנים הוא מונה למספר 4 בנאס״א. האיש שאחראי על כל המשימות של סוכנות החלל האמריקאית שאין בהן אסטרונאוטים. הוא הוביל את נחיתת רכב המחקר במאדים ואת שיגור הטלסקופ. בשיחת זום שניהלו בקורונה הוא הציע שאצטרף לליווי הפרוייקט הזה, שהיה מסוכן ובעייתי במיוחד. איש לא ידע אם יצליח. רמת האמון הגבוהה בינינו איפשרה לו לסמוך עלי וגם להכניס אותי לקודש הקודשים של חדרי הישיבות בנאס״א.

טקס פרסי האמי (צילום: רויטרס)
טקס פרסי האמי (צילום: רויטרס)

אני עניינתי את חברת ההפקה Storysindicate שיושבת בניו יורק בפרוייקט״ מספר גל, ״הם התלהבו והציעו את הפרוייקט לנטפליקס שנכנסה אליו בשלבים מוקדמים. מכאן התחיל מסע חד פעמי שבו זכיתי לראות מקרוב איך מתנהל פרוייקט כזה, הייתי בחדר כשתומאס כתב את נאומי ההצלחה והכישלון לפני השיגור, וגם זכיתי להיות בין הראשונים בעולם שרואים את התמונות שהגיעו מתחילת הייקום, רגע לפני שראש נאס״א הציג אותם לנשיא ארה״ב״.

‎מתי ואיפה היה לך הזמן לעשות את הסרט כשאתה עובד בחברת החדשות?
״שיצאתי לביים את הסרט עבדתי ככתב בתכנית ״עובדה״. כשהתחילו הצילומים, עזבתי את עובדה וחייתי על קו ישראל - ארה״ב. כשהסתיימה מרבית העבודה על הסרט חזרתי לעבוד בחברת החדשות ובאולפן שישי, בבית שבו גדלתי. גיליתי שאני אוהב לעשות גם וגם, גם סרטים גדולים ופרוייקטים ארוכי טווח וגם כתבות מגזין מושקעות על מציאות חיינו המורכבת בישראל. חברת החדשות היא המקום הכי טוב לספר את הסיפורים האלה. אני מחלק את חיי בין העולם הדוקומנטרי והעולם החדשותי״.

אחת הגלקסיות שצולמו על ידי טלסקופ החלל ג'יימס ווב (צילום: רויטרס)
אחת הגלקסיות שצולמו על ידי טלסקופ החלל ג'יימס ווב (צילום: רויטרס)

‎פרגנו לך בחברת החדשות?
״מאד. מהמנכ״ל אבי וייס ועד צוות אולפן שישי והעורך רון ירון. כולם מאד מפרגנים. גם בקשת גאים מאד בהישג יוצא הדופן הזה.״

‎למה לדעתך אהבו את הסרט באמ"י?
״אני חושב שהסרט מביא מצד אחד הצצה אנושית יוצאת דופן אל האנשים שנשאו על גבם את אחד הפרוייקטים הכי חשובים של האנושות, ומצד שני הוא מספר סיפור מרתק ורחב יריעה על ההישג המדעי ומצליח לתווך אותו לקהל עצום. הרגע הזה בהיסטוריה של שיגור טלסקופ החלל ג׳יימס ווב הוא בעל משקל אדיר לאנושות כולה. ולכן זה סרט חשוב, מעניין והישגי״.

‎קיבלת יחס מנוכר בחו"ל כי אתה ישראלי?
״ההיפך. קיבלתי יחס מצויין. גם בחברת ההפקה האמריקאית וגם בנאס״א. הדובר של נאס״א אמר לי פעם שזה מדהים שבמאי ישראלי קיבל אישורים לצלם במקומות שמעט מאד אמריקאים היו בהם. השילוב בין הנחישות הישראלית והגישה האישית הישירה יחד עם הפקה אמריקאית משומנת ומנוסה, תחת נטפליקס, התגלתה כיתרון גדול. חשוב לומר שהצילומים והעריכה הסתיימו לפני המלחמה״.

טקס האמי יתקיים ב26 לספטמבר בניו יורק. ההתרגשות גדולה.