מחוץ לאולם הדיונים בבג״ץ בעניין מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ׳ למנכ״לית חדשות 13, עמד אדם שצילם קרוב את הכתב לענייני משפט של חדשות 13 אביעד גליקמן ואמר בתוקפנות: ״אתה פחות מהאקזמה ברגל שלי״. המחזה האבסורדי אבל גם ההומוריסטי שבזה מזקק למעשה את הביקורות האלימות והסערה שמופנת כלפי הכתב הוותיק שמסקר במרץ את המתחולל במערכת המשפט מתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו ועד המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. 

גליקמן, שזכה באות אביר איכות השלטון לשנת 2020 בקטגוריית תקשורת, מתאר בראיון לפודקאסט מעריב את "מכונת הרעל" כמערכת שיטתית של הכפשות והשמצות המופעלת נגד עיתונאים, אנשי מערכת המשפט, ואפילו נגד הצבא והרמטכ"ל.

אביעד גליקמן. \'\'שומע שנים שאני שופר הפרקליטות\'\' (צילום: אבשלום ששוני)
אביעד גליקמן. \'\'שומע שנים שאני שופר הפרקליטות\'\' (צילום: אבשלום ששוני)

למרות זאת, גליקמן מדגיש כי הוא לא נשבר מהביקורת והאיומים. "להגיד לך שאני נשבר? לא. להגיד לך שאני יושב בבית וקורא טוקבקים? גם לא", הוא אומר. עם זאת, הוא מודה שלעתים הוא עושה חשבון נפש עם עצמו בלילות, ובוחן האם הגזים או טעה בדבריו.

גליקמן מתייחס בהרחבה לאתגרים בסיקור משפט נתניהו. הוא מתאר את האווירה הקשה סביב המשפט, ואת ההתקפות על עדים, תובעים ועיתונאים. "מה שקורה במשפט הזה, זה נחצו כל הגבולות מזמן. קווים אדומים", הוא אומר. הוא מביע ביקורת על התנהלות בית המשפט, שלדעתו לא עשה מספיק כדי להגן על העדים מפני התקפות אישיות.

מאיה גדש כתבת תרבות מראיינת את אביעד גליקמן כתב לענייני משפטים בחדשות 13 (צילום: אבשלום ששוני)
מאיה גדש כתבת תרבות מראיינת את אביעד גליקמן כתב לענייני משפטים בחדשות 13 (צילום: אבשלום ששוני)

עוד התייחס בכנות על האתגרים שחדשות 13 מתמודדת איתם, כולל תחלופה גבוהה של מנכ"לים וקשיים בהשגת רייטינג גבוה. הוא מציין את המחסור בכוח אדם ואת הצורך במנכ"ל קבוע וסמנכ"ל תוכן. למרות זאת, הוא מביע אמונה בצוות ובאיכות העבודה העיתונאית של הערוץ. "אני חושב שמבחינת איכות הכתבים לא נופלים מאף אחד. אני חושב שיש לנו באמת הכתבים והפרשנים הכי טובים בארץ", הוא אומר.

על הסערה סביב שמאלוב ברקוביץ' וביטול מינויה אמר גליקמן, בתשובה לשאלה האם לא היה ראוי מצד העובדים לתת צ'אנס למנכ"לית החדשה לפני שיצאו למאבק, כי "זה לא מנכ"ל שבא ודעתו שונה, זו פוליטיקאית מלא-מלא. פוליטיקאי לא יכול להיות עורך ראשי". בתגובה לראיון עם שמאלוב ברקוביץ' בפודקאסט מעריב, בו טענה כי חוותה אלימות מצד הטאלנטים של החברה כגון אודי סגל והילה קורח, השיב: "איזה אלימות, הילה היא האישה הכי לא מתנשאת, הכי בגובה העיניים, אודי אותו דבר. להגיד עליו שהוא אלים? נו באמת".

למרות הטענות כי הוא "שופר של הפרקליטות", גליקמן מדגיש כי הוא לא מהסס לבקר את הפרקליטות כשצריך. הוא מציין כדוגמה את הביקורת שלו על העיכובים הארוכים בקבלת החלטות לגבי העמדה לדין של אישי ציבור. "אני חושב שהפרקליטות צריכה להחליט הרבה יותר מהר לגבי חקירת אנשים וגם לגבי נבחרי ציבור. אם להעמיד לדין או לא להעמיד לדין", הוא אומר.

אביעד גליקמן על האיומים (צילום :מעריב אונליין)

גליקמן מביע ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בנושא החטופים. הוא מתאר את המאבק של משפחות החטופים ומביע הערכה עמוקה לגבורתם. "תראי איזה גיבורים. זה מחזות שלא חשבנו שנחזה בהם, דברים שלא חשבנו שנחזה בהם. פעם חשבנו שזה נגמר אחרי השואה", הוא אומר. הוא מציין במיוחד את פעילותה של עינב צנגאוקר, אם החטוף מתן, ומתאר אותה כ"גיבורת על".

עוד סיפר על תהליך היציאה בשאלה שלו, שהחל עוד בתיכון והתגבש במהלך שירותו הצבאי כלוחם בחטיבת גבעתי. הוא מתאר את הקושי שחוותה משפחתו, במיוחד אמו ז"ל, אך מדגיש את הקשר החזק והאוהב שנשמר עם משפחתו למרות השינוי באורח חייו. "אני חייב להגיד לך שאנחנו באמת, המשפחה שלנו מיוחדת. וכיף לי שאני במשפחה שלי, וטוב לי שזה, ויש לי אחים מדהימים, ואבא מדהים", הוא אומר.

גליקמן מביע תקווה לשינוי במצב הפוליטי והחברתי בישראל, ומדגיש את חשיבות העיתונות החופשית בתקופה זו. "אסור להיכנע למכונת הרעל", הוא אומר, "כי אני רואה מה קורה ואסור להיכנע לכל האלימות המילולית הזאת שמופנית כלפי עיתונאים. זה אולי מטריד אותי ולא נוח להסתכל על זה. אין לי שום בעיה לקבל קללות, עד האיומים ועד הילדים ועד האישה. היה מישהו שממש איים ואמר 'אנחנו יודעים באיזה פארקים במודיעין אתה מסתובב עם הילדים שלך'".

כשנשאל איזו שאלה אחת היה שואל את ראש הממשלה בנימין נתניהו, גליקמן לא היסס. "הייתי שואל אותו: 'אדוני ראש הממשלה, איך אתה יכול לקום בבוקר ולהסתכל במראה ולהגיד שהכל בסדר? ולא לרצות דבר ראשון להחזיר את מי שתחת אחריותך, תחת הממשלה שלך, נחטפו מבתיהם, נלקחו. איך אתה לא עושה הכל כדי שהם יחזרו לפה? הכל כולל הכל. איך אתה מסתכל במראה?'" גליקמן הוסיף בכנות, "ברור שהוא יחרטט אותי. אבל זו שאלה שהייתי חייב לשאול אותו".

בסיום הריאיון, גליקמן מזכיר את העיתונאים שהוא מעריך במיוחד - גידי וייץ, אילנה דיין ורביב דרוקר - ומתאר אותם כמודל לחיקוי עבורו. הוא מסכם את השקפת עולמו המקצועית באמירה: "דבר ראשון תהיה בן אדם".