דיוויד צ'ייס כבר התחיל לחשוב על פרישה אבל נשאר לו עוד רעיון שחלם לממש: סדרת טלוויזיה על מאפיונר, עם בעיות משפחתיות, עם התקפי חרדה, שמחליט ללכת לטיפול. למאפיונר, החליט, יקרא טוני סופרנו. והשאר כבר היסטוריה.

בדיוק כשדיוויד צ'ייס היה בדרך החוצה, הם משכו אותו בדרך חזרה פנימה. בסוף המאה הקודמת צ'ייס היה איש תעשיית הקולנוע והטלוויזיה. היה לו רזומה נאה: הוא יצר וכתב סדרות, ביים סרטי טלוויזיה, הוא נחשב ליוצר בעל עומק וראייה מיוחדת, אבל לא כזה המשייט ברקיעים הנוצצים של התעשייה.

מחפשים בינג' לחג? יתכן שפספסתם את הסדרה המטלטלת הזו | נטפליקס
מפלצות או קורבנות? "הסיפור של לייל ואריק מננדז" – טרגדיה משפחתית | נטפליקס

צ'ייס, יליד 1945, כבר החל לחשוב על פרישה. הוא היה בן 50 ויותר והיה יכול לעזוב בשקט את העולם ההוליוודי הרועש. אלא שניקר בו רעיון נוסף והוא ישב לכתוב אותו. התסריט סיפר על מאפיונר, על סף גיל העמידה, עם בעיות משפחתיות ככל אדם ובעיקר בעיות פסיכולוגיות, שמחליט לפנות לטיפול.

דיוויד צ'ייס והסופרנוס (צילום: באדיבות yes דוקו,באדיבות HBO)
דיוויד צ'ייס והסופרנוס (צילום: באדיבות yes דוקו,באדיבות HBO)

צ'ייס, שאת שנות התבגרותו עשה בניו ג'רזי המכוערת והקשוחה והכיר היטב את פינותיה, מיקם את המאפיונר הבדוי שלו באותה ניו ג'רזי. את אמו המרושעת, שהקשתה עליו את החיים כאיש צעיר, העניק צ'ייס גם למאפיונר, שלו נתן את השם טוני סופרנו.

אחרי מספר חודשי עבודה הושלם תסריט של עונה אחת, וצ'ייס החל לנדוד עמו בין הרשתות הגדולות. התשובה שקיבל מכולן - וכולן עתידות היו למרוט את שערן בתסכול על טיפשותן - הייתה שלילית. האחרונה שהגיע למשרדיה, רשת הכבלים HBO שתכננה בזמן ההוא להרחיב את סוג התוכניות ששידרה, גילתה עניין ושלחה את צ'ייס לצלם פרק פיילוט.

בכמה מהרגעים היותר משעשעים בסרט נראים מבחני הליהוק לתפקידים השונים בסדרה. למשל סיל (סטיבן ואן זאנדט) נבחן לתפקיד טוני, ולמרות הרושם המצוין שהשאיר החליטו המפיקים שלא להניח את תפקיד הכוכב הראשי על כתפי מי שאין לו ניסיון משחק. גם פולי גוטיירי (טוני סיריקו) נבחן לתפקיד טוני.

ההתלבטות הייתה גדולה עד שהופיע ג'יימס גנדולפיני - שבפגישת הליהוק הראשונה לא היה מרוצה מהמשחק שלו עצמו, וקם ועזב בלי מילה את הסט. למחרת הוא חזר להיבחן וכבר באותו יום לדיוויד צ'ייס לא היה ספק מי האיש שלו לתפקיד. מרשים אגב לראות בקטעי הווידיאו הישנים את הנבחנים השונים, וכיצד, לכל תפקיד, מכרמלה, דרך ד"ר מלפי, כריסטופר וסיל, בחרו במקצועיות־על יוצרי הסדרה ומומחי HBO את האדם או האישה המתאימים ביותר לתפקיד, והתוצאה כמובן נראית בתשע עונות "הסופרנוס".

"הם מושכים אותי חזרה", מתלונן מייקל קורליאונה באחד המשפטים שנצרבו בתודעה לשנים רבות. סדרת הדוקו בת שני הפרקים “דיוויד צ'ייס והסופרנוס" משפיעה על הצופה בצורה זהה. “הסופרנוס" הפכה מאז שידור הפרק הראשון ללהיט אמריקאי שהתפשט ברחבי העולם. היא היוותה אבן פינה בדרך להוכיח שגם סדרת פשע טלוויזיונית יכולה להיות אומנותית ואנושית באופן מעמיק ומרשים.

עריכת סדרת הדוקו מציגה את צ'ייס מתראיין ב - איך לא - חדרה של ד"ר מלפי, ומקבילה, ככל שניתן, את חייו לאלו של טוני סופרנו. כל מופע של טוני סופרנו על המסך נוסך געגוע מיידי בעצמותיו של צופה שברור לו שכל תוכניות הצפייה הקרובות שלו השתבשו, ועכשיו עליו להתיישב מול המסך לצפייה נוספת, ה־15 במספר בערך - בשש עונותיה של "הסופרנוס". 

"דיוויד צ'ייס והסופרנוס", HBO, סלקום TV