שנה בדיוק לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר, רשת "יס" שחררה ביום שני האחרון את "שחר אדום" שיצרו עודד דוידוף ודניאל פינקלמן. מדובר במיני-סדרת אנתולוגיה עלילתית בת ארבעה פרקים באורך 30 דקות, העוקבת אחר סיפוריהם של ניצולים ומתנדבי "איחוד הצלה" במהלך אירועי השבת השחורה. התוצאה - יצירה ישראלית מעולה ומרתקת שמחייבת צפייה בהקדם.

נכון לעכשיו שוחררו שלושה פרקים ושמותיהם מגדירים בצורה מדויקת את נושאיהם: "אמון", "ערפל", "זריחה". "אמון" מגולל את סיפורה של איה מידן (נעמי לבוב), חברת קיבוץ בארי שנקלעה לאש של ארגון הטרור חמאס בזמן טיול אופניים. בתוך המולת הכאוס, איה נמלטת יחד עם אחד הניצולים, הישאם אלקארנאווי (וואל חמדון) צעיר בדואי מרהט, ויחד הם מסתתרים ממחבלי הנוח'בה ונאלצים לבנות אמון משותף על מנת לשרוד.

רימייק עם טוויסט: סרט האימה שמצדיק את עיבודו המחודש | מותחן השנה
"ג'וקר: טירוף בשניים", הבדיחה המרה הפעם על חשבוננו

הפרק הבולט ביותר מבין השלושה הוא ללא עוררין פרק 2: "ערפל" שמבוסס על סיפורם האמיתי של שלושה מתנדבי ״איחוד הצלה״ אבי ג׳יאן (יובל סמו), עמנואל סקעת (אבי אזולאי) ואבי הדי ג׳יי (יודקובסקי) בגילומו של נוה צור, שקופצים עם האמבולנס בבוקר שבת ה-7 באוקטובר ודוהרים אל זירות הטבח שביישובי עוטף עזה. אף אחד לא מעז להצטרף למסע החילוץ המסוכן, וכדי להציל חיים הם נאלצים להפר כל נוהל אפשרי בספר.

ליהוקו של סמו לתפקידו של ג'יאן הוא לא פחות מהברקה. קומיקאים רבים עושים לעיתים גיחות לתפקידי דרמה, אך לא תמיד המעבר צולח. סמו מוכיח אחרת ומציג הופעה מחשמלת בהירואיות יוצאת דופן של הדמות עליה הוא מבוסס. בנוסף, סמו מבצע באחת מסצנות השיא בפרק, מונולוג שבצפייה ראשונה עשוי להישמע צ'יזי, אך מדובר בקלישאתיות שמתקבלת על הדעת בהתחשב סיפור הגבורה יוצא הדופן שלו.

לא רק מצחיק. יובל סמו, ''שחר אדום'' (צילום: באדיבות יס)
לא רק מצחיק. יובל סמו, ''שחר אדום'' (צילום: באדיבות יס)

הפרק השלישי "זריחה", מגולל את סיפורן האמיתי של גלי עמר (נועה קידר) ועמית אמר (סוול אריאל אור), שתי צעירות שהגיעו לבלות במסיבת הנובה. כשהחלה מתקפת חמאס הרצחנית, הן מחליטות להתחבא באחד מתאי השירותים הכימיים. הפרק מגולל את רגעי האימה בתוך התא, ואת המצב התודעתי בו הן היו שרויות באמצעות קטעי אנימציה מהפנטים של האמן ניר פלד הידוע בכינויו "פילפלד".

זריחה. שחר אדום (צילום: באדיבות יס)
זריחה. שחר אדום (צילום: באדיבות יס)

בנוסף, בצמוד לחג שמחת תורה ויום השנה העברי לאירועי השבת השחורה, צפוי להתווסף פרק רביעי בשם "אור". פרק זה יגולל את סיפורה של סבין תעסה (יעל אבקסיס), אלמנה שאיבדה ב-7 באוקטובר את בעלה ובנה, ומנסה לשקם את חייה.

מי היה מאמין שבתוך פרק זמן של פחות משנה, נהיה מוצפים בעשרות סדרות וסרטים דוקומנטריים ועלילתיים אודות אירועי ה-7 באוקטובר. בתוך כך, מתקבלת התחושה כי "שחר אדום" הורכבה במהירות, אך הדבר כלל אינו גורע מאיכותה אלא רק מעצים את תחושת ההערכה כלפי ההפקה המקצועית והזריזה.

''אמון'', מתוך ''שחר אדום'' (צילום: באדיבות יס)
''אמון'', מתוך ''שחר אדום'' (צילום: באדיבות יס)

בסיום כל פרק, ישנם צילומי מאחורי הקלעים של עשיית הפרק ומתקיים מפגש בין השחקנים לדמויות שאותן הם מגלמים, שיטה עוצמתית שנועדה לתווך בצורה יעילה בין האומנות למציאות.

בכך, "שחר אדום" מדגימה גם את העוצמה הייחודית של יצירה המורכבת מתיעוד אותנטי יחד עם דרמה עלילתית. הסדרה משלבת קטעי ארכיון אמיתיים לאורכה, מצילומי סלפי ועד לפוטג' מצלמות אבטחה. רגעים אלה, בהם המציאות מחליפה את הבדיון, מצליחים להותיר רושם עז על הצופים.

בדיוק כאן זורח "שחר אדום" כמכלול המשותף לכל הפרקים. המציאות הגולמית של ה-7 באוקטובר תמיד תהיה זמינה מכל עבר, אך שילוב המציאות יחד עם האומנות בורא כבר מציאות היברידית מרוככת שקלה יותר לעיכול, דבר שכולנו צריכים.

במובן זה, "שחר אדום" מזכירה את סצנת הסיום המופתית של הסרט "ואלס עם באשיר" בבימויו של ארי פולמן שבה האנימציה נחתכת בבת אחת ואנו מקבלים את המציאות במערומיה, לטובה ולרעה.

מעבר להיות "שחר אדום" סדרה שעשויה היטב, מתקבלת התחושה שקהל היעד שלה נמצא גם בחו"ל. בשלב כל כך עמוק במלחמה ניתן להגיד כמעט בוודאות לצערנו הרב שסרטוני הזוועות ששצפו את הטלפונים של כולנו לא תרמו משום מה לחזית ההסברה. ניתן לקוות שאולי דווקא יצירות עלילתיות כמו "שחר אדום" יוכלו לפקוח את עיני דעת הקהל העולמית.