רגעים ספורים לפני שמתחילה עונת הספיישל של תוכנית הבישולים האהובה ״מאסטר שף: נבחרת החלומות״ בקשת 12, שתעלה לאוויר במוצאי שבת בצאת יום הכיפורים, תפסנו לשיחה את השופט החדש של התוכנית - השף אבי ביטון (״קפה פופולר״, ״סוליקה״). במסגרת התוכנית ישתתפו 11 מתמודדים בולטים מכל העונות שיקבלו הזדמנות שנייה לחזור אל המטבח בניסיון להשיג את הניצחון שחמק מהם בפעם הקודמת. בין השופטים של העונה: מיכל אנסקי, רותי ברודו והמצטרפים החדשים יובל בן נריה וביטון.

בראיון ל״מעריב״ סיפר על המורכבות להיכנס לנעלי השופט כשהוא למעשה בוחן מתמודדים כמו סמדי בומבה ורחל בן אלול, איך המטבח מספק לכולם דרך להתמודד עם התקופות הקשות כאן בישראל ותרומת המסעדנים בזמנים קשים אלה. 

למעשה מדובר בפעם ראשונה בה אתה נכנס לנעלי השופט. תשתף אותי בתחושות.
״דבר ראשון אני מגיע למקום הזה באמת עם הרבה כבוד. זו פוזיציה שלא הרבה טבחים ושפים מצליחים להגיע אליה. אבל זה באמת הגיע אחרי שנים ארוכות של עבודה קשה והתמדה. בסוף זה משתלם״. 

איך המלחמה וכל התקופה הזו משפיעה עלייך? גם במובן של לתחזק עסק פעיל, ברשותך שתי מסעדות. 
״קודם כל להיות מסעדן בארץ אף פעם לא היה משהו יציב. בעיקר בתקופות האלה זה הפך להיות עוד יותר לא יציב. אני חושב שזה כמו לשוט על מעין רפסודה לשוט לאן שהגלים לוקחים אותך. אם פעם ידע או ניסיון בניהול היה פקטור, היום אני באמת נשען על הגורל של מה יהיה. הרי זה לא בידיים שלך – אתה לא הטייס. אבל עם זאת, אני חושב שהתקופה הזו מכניסה לפרופורציות. אנשים סופגים הרבה יותר מהלומות ממני. אנחנו בתקופה שלא חווינו אף פעם. לא בדור שלנו ולא בדור הקודם״.

עוד הוסיף: ״בדי אן איי של מסעדים זה פרודוקטיביות ואופטימיות. בסוף, אלה אנשים שאוהבים לארח ולכן לאורך כל השנה הזו אנחנו רואים את מה ש מסעדנים עשו מהשבעה באוקטובר - זה מדהים. זה הבסיס - בין אם זה לתרום מהאוכל שלנו ובין אם זה לפתוח את המסעדה לאנשים שיגיעו לאכול״. 

״אנשים נכנסים למטבח ומבשלים גם כשרע להם. זה סוג של תהליך ריפוי. גם בתקופת הקורונה אנשים נכנסו למטבחים והתחילו לבשל ולאפות. בסוף, אנשים מבשלים את התחושות והרגשות שלהם ואני חושב שזה בא לידי ביטוי אצל כל אחד מהמתמודדים״.

עוד המשיך ואמר: ״כמו שאני אומר על יובל בן נריה (השופט החדש לצידו); למרות שהלב שלו עטוף קצת בנירוסטה לפעמים, בסוף אוכל יודע לשבור מחיצות וקירות. אוכל מצליח לחלץ את הרגשות החוצה – לא יעזור. זה חזק מאוד״. 

מוזר לך להיות בעמדה הזו של שופט?
״אני אמרתי את זה גם במהלך בעונה – אני השתתפתי בתוכנית בישול פעם ויש לי ניסיון. לכן, שפטתי אותם, מה שנקרא, מהספסל. תשמעי, זה בסוף לשפוט פיגורות כמו סמדי בומבה. בהתחלה זה מאוד הביך אותי לשפוט נשים שאני כל כך מעריך שאני אפילו קליינט שלהן. זה גם השוני של העונה הנוכחית, מדובר באנשים באמת מנוסים שמתפרנסים מזה ויש להם עסקים. הם באו לקטוף את המקום הראשון שחמק מהם בפעם האחרונה שהיו שם. אז לשאלתך, כן זה היה לי מאוד מוזר אבל בסוף גם מאוד מהנה״.

אני לא צריכה להזכיר כי התוכנית מתנהלת בתקופה מאוד מורכבת. יוצא לך ללכת להפגנות למען החטופים?
״אני אספר לך משהו, אבא שלי, זכרונו לברכה, בראש השנה ובפסח היה הולך לירקן ונותן לו כמה מאות שקלים. איתם ביקש מהירקן שיכין כמה ארגזים ויחלק לאנשים שצריכים. אם יש משהו שאני רוצה להעתיק מאבא שלי זה האופן בו הוא פשוט עשה דברים בלי לתת הצהרות מראש״. 

עוד הוסיף: ״אנחנו, המסעדנים והשפים בארץ, לא פוליטיקאים ולא יכולים לדפוק עם היד על השולחן של האו״ם. אבל הדבר החזק ביותר שאפשר לעשות זה להנציח ולהזכיר. בין אם לקרוא לקוקטייל על שם של אחת החטופות, או להושיב כיסא ריק על יד שולחן במסעדה, לקרוא למנה על שם של קורבן. אני חושב שלהנכיח את החטופים כל הזמן זה הכי חשוב. להסתובב עם סיכת חטופים זה נחמד ויפה אבל זה לא עושה שום דבר. צריך לפעול ולהעלות שלב קדימה בדבר הזה. שכל אחד ייצא להפגנה האישית והפרטית שלו״.