לאחר התקיפה הישראלית באיראן, מעריכים בכירי מערכת הביטחון והפרשנים כי טהרן עדיין מחזיקה ביכולות תגובה משמעותיות, אך המערכה הנוכחית עשויה לייצר הזדמנות אסטרטגית חסרת תקדים עבור ישראל.

"יש להם טילים בליסטיים, חלקם הגדול מוסתר במכסות ובונקרים תת-קרקעיים, זה הדבר היחידי שנשאר לאיראן להנחית מכה על ישראל", אמר באולפן חדשות 12 ראש אמ"ן לשעבר, האלוף (במיל') עמוס ידלין. לדבריו, מערך הטילים האיראני לא נפגע בתקיפה הישראלית.

 "מדובר בטילים בליסטיים אבל גם מל"טים", הרחיב הפרשן הצבאי צביקה חיימוביץ'. "יש להם ארסנל מאוד גדול של אלפים רבים, עם יכולת למשוך את האירוע לזמן ארוך". חיימוביץ' הדגיש כי המפתח טמון ביכולת השיגור: "אם אתה פוגע ביכולת השיגור, הטילים פחות רלוונטיים. הם בנו מערך משגרים המפוזרים ברחבי טהרן - מי שיורה בתגובה ראשונה 100 טילים ובשנייה 200, יש לו יכולות".

התקיפה באיראן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
התקיפה באיראן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

לצד האיום, ציין חיימוביץ' גם את גורמי ההרתעה: "הנוכחות האמריקאית מאוד חשובה, יש פה מסר של התרעה. כוח האש הוא מאוד משמעותי - כשמגיעים לפה עשרות מיירטים זה אירוע משמעותי מאוד". עם זאת, הוסיף: "לכל כוח יש מגבלות, ויש פה תחרות בינינו לבין איראן".

"יש פה הזדמנות אדירה", קבעה הפרשנית המדינית דנה ויס באולפן. "לפני שנה חשבו שאין לנו מדינה, היום המציאות שונה - הדרום הוכרע, סינוואר לא איתנו, ובצפון הצלחנו להרחיק את הצמרת". לדבריה, נוצרה הזדמנות להחזרת החטופים, לשינוי המציאות בלבנון ולקידום נורמליזציה עם סעודיה. "אנחנו יודעים שסמוטריץ' ובן גביר רוצים התיישבות ומלחמה עד המחבל האחרון", הוסיפה, "עכשיו זה תלוי בנתניהו ובממשל האמריקאי".