ערוצי הטלוויזיה במתקפה חריפה נגד היוזמה שמקדמת הקואליציה לשינוי שיטת מדידת הרייטינג. פורום הערוצים הישראליים, תאגיד השידור כאן, קשת 12 ורשת 13, פרסם הודעה חריפה ובה הגדיר את היוזמה "תוכנית להשתלטות פוליטית על התקשורת החופשית". כזכור, הממשלה תקדם הערב (ראשון) את ״חוק הרייטינג״, שיחייב את ערוצי הטלוויזיה להציג את אחוזי הצפייה בהם בשידור חי - שימדדו באמצעות מערכת שייקבע שר התקשורת שלמה קרעי.

בקביעת מערכת כאמור, ישקול השר, בין השאר, את רמת הדיוק של המערכת, הנתונים עליהם מתבססת המערכת, יכולת פילוח אוכלוסיה של המערכת, יוכלת מדידת נתוני צפייה באמצעים דיגיטליים שונים. קרעי יפרסם לציבור, באתר האינטרנט של משרד התקשורת, כל דוח שיוגש אליו לפי סעיף זה.

לדברי הפורום, "הצעד הראשון הוא קידום חוק השתלטות הממשלה על מדידת הרייטינג שיגיע כבר היום לוועדת השרים לענייני חקיקה; ועוד בקנה פגיעה בעצמאות הכלכלית של הערוצים ופגיעה אנושה בשוק התוכן והיצירה".

"במקום להתמקד באתגרים העצומים שמולם ניצבת מדינת ישראל בחזית הביטחונית, הכלכלית והחברתית - הממשלה בוחרת להמשיך לעסוק באובססיביות בהשתלטות פוליטית על כלי התקשורת בישראל, דיכוי חופש העיתונות, השתקת ביקורת וכעת גם השתלטות על נתוני הצפייה של הציבור בישראל ושימוש בהם ובכספי המפרסמים ככלי פוליטי", נמסר מהפורום.

"נציגי כאן, קשת 12 ורשת 13 התכנסו בימים האחרונים כדי להיערך לשורת מהלכים שמקדמת הממשלה, עם חידוש עבודת הכנסת, כנגד התקשורת החופשית", הוסיפו, "כבר ביום הראשון לפתיחת מושב החורף של הכנסת, תגביר הקואליציה את מאמציה לשלוט במדיה דרך התערבות פוליטית. הממשלה תנצל את כנס החורף של הכנסת, בחסות המלחמה, כדי להוציא לפועל מתקפה חסרת תקדים על התקשורת החופשית בישראל".

"פורום הערוצים מזהיר מפני ההשלכות הקשות של הפקעת נתוני הצפייה והפניית כספי מפרסמים פרטיים לצרכים פוליטיים. מדובר בהפיכת הממשלה למעין 'אח גדול', המנתב כספים בהתאם לצרכי מקורביה ובהתאם לסוגי התכנים המשודרים שייטיבו עמה".

"ההשתלטות על כספי המפרסמים הפרטיים לצורך מטרות פוליטיות היא סכנה ישירה לחופש הכלכלי של שוק התקשורת. מדובר בשיטת המדידה המתקדמת והמקובלת ביותר בעולם המערבי, ואין כל סיבה להתערב בנתוני המדידה, אלא לצורך התערבות פוליטית".

"למרבה הצער, מדובר רק ביריית הפתיחה לשלל המהלכים שהממשלה הנוכחית מתכננת להוציא לפועל, בהם חידוש הרפורמה הנרחבת בתקשורת, פגיעה במודל העצמאות הכלכלית של הערוצים, פגיעה אנושה בשוק התוכן והיצירה, השתלטות על התקציבים וכן על המועצות המפקחות".

הצעת החוק של ח"כ שלום דנינו מהליכוד הוגשה כבר ביולי, ולפיה שר התקשורת יהיה זה שיחליט על שיטת מדידת הרייטינג של ערוצי הטלוויזיה, והם יחויבו לדווח לו אחת לחודש על נתוני הצפייה בהם. כיום הרייטינג, שיש לו השפעה קריטית על הכנסות ערוצי הטלוויזיה מפרסום, נמדד על ידי ועדת המידרוג, שפועלת באופן עצמאי במימון פעילות הערוצים המסחריים.

תאגיד השידור הישראלי מסר: "ההצעה כוללת הסדר מרחיק לכת של התערבות ממשלתית בשוק התקשורת, אשר לה השלכות על ההתנהלות החוזית, הכלכלית, ואף על תוכן השידורים – וזאת ללא כל הסבר או רציונל לצורך העומד בבסיס ההצעה. מלבד אמירה כללית בדברי ההסבר, לפיה מערכת ה'פיפל מיטר' הינה מיושנת או אינה אמינה (כאשר לא ברור על מה מתבססות אמירות אלו), אין בהצעה כל הסבר להסדר מרחיק הלכת המוצע בה) וממילא, לא ברור כיצד ההצעה אמורה לפתור את הבעיות המוצגות בה, ככל שישנן".

הרשות השנייה התייחסה גם היא להצעת החוק: "הצעת החוק במתכונתה הנוכחית מהווה התערבות בוטה בשוק הפרסום והמדיה. בהקשר זה נדגיש כי על בסיס הידע שקיים אצלנו ולמיטב ידיעתנו, גם בהשוואה למדינות המערב הדמוקרטיות, אין מדינה שבה הממשלה מעורבת בתהליך מדידת הרייטינג של הערוצים המסחריים, וכי ועדות המדרוג הן עצמאיות, בלתי תלויות ומוסכמות בין גופי השידור עצמם לבין חברות המחקר והמדידה השונות, ובינם לבין המפרסמים".

עוד נמסר כי "שינוי כה מהותי, אשר אף יכול להוביל לסגירת ערוצי טלוויזיה, עליו להיעשות בשום שכל תוך התבססות על נתונים עובדתיים וכלכליים רבים – אין בהצעת החוק תשתית עובדתית ונתונים בדוקים המציגים בעייתיות במדידה הנוכחית ובפעילות הוועדה הישראלית למדרוג. בנוסף אין בהצעת החוק ניתוח של ההשפעות עתידיות של הצעת החוק על השוק ועל השחקנים בו".

חברת הכנסת מירב כהן: "בין כל הצעות החוק הרעות שהקואליציה החליטה לקדם השבוע, אני רוצה להסביר בכמה מלים את הצעת החוק להשתלטות פוליטית על מדידת הרייטינג. לפי ההצעה, לא רק ששר התקשורת יקבע את שיטת מדידת הרייטינג של ערוצי הטלוויזיה - הם גם יחויבו להציג אותה על המסך בזמן השידור".

"זו הצעה ללא תכלית, שלא באה לתקן שום בעיה אמיתית - למעט הרצון שאינו יודע שובע של הממשלה להשתלט על כל תחומי חיינו", המשיכה. "אני יכולה לדבר על הסכנה בהעמקת השליטה של הממשלה בהיבטים מסחריים של תחום התקשורת, ואני יכולה גם להזכיר את השיטה החדשה של הקואליציה לקידום של כל הצעות החוק הכי גרועות כהצעות חוק פרטיות, כדי לחמוק מהייעוץ המשפטי של משרדי הממשלה".

"אבל במקום זה אני רוצה להזכיר שהשבוע נוספו 22 חללים חדשים, ו-56 יתומים חדשים. ומה דחוף לממשלה? לדאוג שהערוץ שהכי מתחנף אליה יוכרז כערוץ הכי נצפה. אני כותבת את זה, וליבי מתמלא בבושה. הלוואי שגם חברי הקואליציה הזו היו מרגישים את הבושה הזו מדי פעם בפעם", הוסיפה לסיום.