אומרים לעיתים שהחיקוי עולה על המקור, אך לא בהכרח שגם במקרה הזה אפשר לומר זאת. בקרב משקיעים (לא רק בישראל) רווחת מגמה שנמשכת כבר מספר שנים ברציפות – מעבר למוצרים מחקים בדגש על קרנות מחקות.
כל דיווח שבועי-חודשי-רבעוני של הבורסה הישראלית בשנתיים האחרונות כולל פסקה שמתייחסת להסטת כספי משקיעים מהשקעה ישירה במניות לעבר מוצרים מחקי מדד, כשהמוביל הוא מדד ה־S&P 500 האמריקאי שעוקב אחר חמש מאות החברות המובילות בכלכלה האמריקאית ואפשר לומר שחלקם אף גלובליות.


להלן הסבר קצר על קרנות מחקות: קרנות מחקות הן קרנות שעוקבות אחרי ביצועי מדד כלשהו, ומייצרות תשואה דומה לתשואת המדד. במקרה דנן, אחרי ביצועי מדד ה־S&P 500. יש יתרונות וחסרונות להשקעה במוצרים מחקים מול השקעה ישירה במניות ועל־כך אעמוד הפעם. אך קודם אציין שהשקעה במדדים, כלומר במוצרים שעוקבים ומחקים מדדים, הפכה מאוד פופולארית לאחר שיועצי השקעות רבים המליצו על־כך.

חמאס ל"ניו יורק טיימס": "ניצחנו במלחמה, צה"ל נמצא במצב של התשה"

השקעה כזאת מוגדרת השקעה פאסיבית ומשום שלאורך זמן שוק ההון עולה, היא מוכיחה את עצמה פעם אחר פעם. זו השקעה פאסיבית משום שהיא לא דורשת מהמשקיע לעקוב אחר ביצועיה של כל חברה ולקרוא את הדוחות ואת האותיות הקטנות, למכור ולקנות וכן הלאה. כל שעליו לעשות הוא לתת לכוחות השוק, ובעיקר לזמן, לעשות את שלהם. (עוד נחזור לעניין הזמן בהמשך).


בכל מקרה, היתרונות בקרנות מחקות די ברורים. ההשקעה לא דורשת התעסקות יומיומית. היא גם זולה יותר מהשקעה ישירה במניות שכן אין צורך לשלם עמלות קנייה ומכירה עבור כל נייר ערך. היא מעניקה יותר יציבות וביטחון שכן היא מקיפה עשרות או מאות מניות מה שמבטיח "פיזור סיכונים", ודמי הניהול זולים בהרבה מאלו שנשלם עבור תיק מנוהל. גם לא צריך להיות "מבין" גדול בשוק ההון ובתחומים כלכליים משום שההשקעה אינה ממוקדת בחברות ספציפיות. לא צריך לקרוא דוחות בעיון ולא יקרה כלום אם מנייה אחת תרד משום שאחרת תעלה ותפצה על־כך.


יש גם חסרונות, כמו בכל דבר בחיים. הנה כמה חסרונות קטנים. התשואה מטבע הדברים תהיה סולידית מהשקעה ישירה במניות, במידה ומנהל ההשקעות כמובן עשה עבודה טובה ומצא את המניות שיפרצו השנה או הצליח להגן על התיק במקרה של שוק יורד. יכולת התגובה שלנו כמשקיעים תהיה נמוכה משום שאנחנו לא בוחרים את המניות שהקרן עוקבת אחריהן. מנהלי הקרנות המחקות לא מתחייבים לרכוש את כל המניות במדד ואיש מהם לא מבטיח תשואה "בדיוק" כמו תשואת המדד. הם מפספסים לעיתים וזה חלק מהמשחק. כלומר, לא תמיד נהיה ב"מעקב צמוד" אחרי המדד.


אבל אני רוצה להסב את תשומת הלב לחיסרון נוסף, ואולי זה לא חיסרון אלא דבר שיש לתת עליו את הדעת כשמחליטים להשקיע בקרן מחקה. למניות שכלולות במדדים הנעקבים יש רף כניסה מסוים. כלומר, מנייה של חברה קטנה לא תיכנס למדד. כך גם מנייה של חברה צעירה. כדי להיכנס למדד צריך להיות בשווי שוק מינימאלי והיקף מחזור מסוים וכן הלאה.


זה גורם לכך שלפעמים "נחמיץ" את התשואה שיכולנו להשיג לו היינו משקיעים ישירות במניית החברה שנכנסה למדד. הנה דוגמה שנועדה לסבר את האוזן. נניח שחברת 'גימל' הונפקה לא מזמן בבורסה ומחזורי המסחר במניותיה אינם עומדים ברף המינימאלי לכניסה למדד. אם נרכוש אותה עכשיו כרכישה "ישירה", יש סיכוי שנשיא תשואה יפה. מה שלא יקרה, ככל הנראה, כשהיא תעבור את הרף ותיכנס למדד משום שאת התשואות "הגדולות", היא כבר השיאה וזה מה שאפשר לה להיכנס למדד.


בטור הזה לא באתי להכריע בין השקעה ישירה במניות ובין השקעה במדדי מניות כי זה דיון שכנראה לא יגמר לעלום אלא להסב את תשומת הלב ליתרונות ולחסרונות של השקעה דרך קרנות מחקות.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.