נתוני הדוח החודשי של שירות התעסוקה הישראלי מצביעים על עלייה מתמשכת בשיעור דורשי העבודה האקדמאים בשנה האחרונה ועם זאת יציבות בתעסוקת הנדסאים וטכנאים. 

במהלך חודש יולי 2024 כ-19.5% מכלל דורשי העבודה היו בעלי משלח יד אקדמאי. מדובר במגמה שהחלה בנובמבר 2023, מושפעת מתהליכים לפני המלחמה ומצביעה על עליה עקבית שמגלת בתוכה את הקושי בסקטור זה, הן מבחינת גיוסים חדשים והן מהפיטורים בהייטק. 

האתגר של צה"ל בצפון: איך לחסל את הארסנל המפלצתי של חיזבאללה
אור ירוק למגעים להפסקת אש; ביידן: "מלחמה אזורית - עדיין תרחיש אפשרי"

מלחמת "חרבות ברזל" העמיקה את המחסור בעובדים, מעסיקים גייסו עובדים במקום אלו שנמצאים זמן רב במילואים ונוצר ביקוש לעובדים במגזר הציבורי והביטחוני.

לדברי דני הורנשטיין, יו"ר הסתדרות ההנדסאים, "התקופה האחרונה מאופיינת בחשיבות המושג 'פרטיקל אינג׳ניר' (הנדסאי), שזה הדרג המבצע בכל ארגון כלכלי. ההנדסאי הינו עובד מקצועי ומיומן שעבר הכשרה רלוונטית ומעשית לארגון ומשמש כגשר בין הנהלת המפעל מחד ולעובדי המפעל בדרגי היצור והתפעול מאידך".

דני הורנשטיין (צילום: יח''צ)
דני הורנשטיין (צילום: יח''צ)

משה תובל, מנכ"ל מכללת אתגר: "הביקוש לעובדים לא 'מתנהג' כמו בתקופה רגילה כפי שעולה מנתוני לשכת התעסוקה ונתונים שונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. קיימת ירידה בביקוש לעובדים בעלי משלוח יד אקדמאי כאשר אחד הסקטורים ששומר על יציבות הוא תחום ההנדסאים והטכנאים, שהביקוש לעובדים עלה בעקבות המלחמה".

"המלחמה העצימה את המחסור ואת חשיבות מקצועות ההנדסאים והטכנאים בעיקר בתחום הביטחוני. כמי שדוגלים בלימודים יישומיים ומעשיים אנו פועלים בשיתוף פעולה הדוק עם התעשייה במטרה לשלב את בוגרינו בשוק התעסוקה בצורה מהירה וחלקה, ולראייה היציבות בתחום", הוסיף.