מנכ"ל חברת מקורות, עמית לנג, דיבר באריכות על האתגרים העומדים בפני משק המים הישראלי בזמן המלחמה והמשך המאמצים לחיבור כל המדינה למוביל הארצי. את הדברים הוא אמר בוועידת התשתיות, האנרגיה והתחבורה של קבוצת הג'רוזלם פוסט, "מעריב" ואתר "וואלה!", בשיתוף עם בנק לאומי.

מתנות וחגים בצל המלחמה: עלייה של 10% בהוצאות על מתנות
השקעות קטנות: מה אפשר לעשות עם כסף שיושב בעוש?

"לא מדברים על זה הרבה, אבל כל יום יש אתגר חדש", אמר לנג, "נפגעים מתקנים, אזורים, יש תקלות ואנו נאלצים להתגבר. למזלנו החברה מנוסה, יודעת איך להתמודד עם המצבים האלה, כך שכמעט אין פגיעה באספקת המים, גם לא בימי המלחמה".

עמית לנג (צילום: אבשלום ששוני, מארק ישראל סלם)
עמית לנג (צילום: אבשלום ששוני, מארק ישראל סלם)

לנג דיבר על הצורך בסיום חיבור כל המדינה למוביל הארצי. "המוביל הארצי הלך וגדל במהלך השנים בעקבות פיתוח במקורות. האתגר הוא לחבר את כל האזורים שלא מחוברים ונשענים על מקורות מים מקומיים כמו קידוחים, שזה פחות אמין ויכול להיות מושפע מפגיעות חיצוניות באספקה. אני מעריך שתוך מספר שנים לא גדול כל הקצוות בישראל יהיו מחוברים למוביל הארצי, כולל רמת הגולן, הערבה ועמק בית שאן".

לנג התייחס גם לפעילות הכלכלית של החברה, והזכיר ש"אנו חברה ממשלתית. את הפיתוח המואץ אנו עושים גם באמצעות גיוס אגרות חוב לטווח ארוך, ההחזר מגיע מאותן מערכות שאנו מפתחים והתעריף של השימוש המים".

המוביל הארצי (צילום: אריק ארבל)
המוביל הארצי (צילום: אריק ארבל)


"יש חשש טבעי, נראה איך הדברים התפתחו", הוא אומר בהתייחס להורדת דירוג האשראי של המדינה,  "אבל אני מעריך שאם כל האג"חים הממשלתיים יתייקרו גם אנו נאלץ לשלם יותר, אבל הדירוג שמשקף את האיתנות הפיננסית של החברה לא צפוי להשתנות".

לנג התייחס גם לעבודה מחוץ לגבולות המדינה שמבצעת החברה. "אנו כבר מייצאים את הידע שלנו לחו"ל. עובדים עם כמה מדינות בעולם בייעוץ ותכנון של פרויקטים מאוד חשובים כמו מתקן ההתפלה הראשון באזרבייג'ן, עשינו תכניות משק אב לחקלאות ושינוי מערכות מים בארגנטינה ועוד מקומות בדרום אמריקה".

"היה לנו פרויקטים בהודו, בחריין ואף מגעים ראשוניים מול מרוקו. יש הרבה ביקוש, בעולם מבינים שמים זה צורך משמעותי, במיוחד לאור משבר האקלים, ואנו מקבלים הרבה פניות ופועלים במישור הזה".

בהתייחסו לשיקום הדרום אמר ש"מקורות" שותפה מלאה עם מגזר החקלאות בישראל. "בימים אלה אנו עובדים על הרחבת קווי השפדן (מים ממוחזרים - ל"נ) לאזור עוטף עזה. אנו צופים שכמות המים לחקלאות בנגב תגדל פי שתיים. גם בבקעה, ובאזורים בצפון שיש דרישה, אנו פועלים לפתח את המערכת, על מנת לספק את הצריכה". 

"'מקורות' משקיעה המון במוכנות שלה לחירום", לנג אומר לסיכום, "כי זה לא נוגע רק למצב מלחמתי. גם סערה חורפית חזקה וימי שרב קיצוניים מהווים אתגר למערכות, והחברה צריכה להתמודד עם אירועים שונים בלי קשר למצב המלחמתי. זה הוסיף לנו הבנה שאנו צריכים עוד שכבה הגנתית ואנו פועלים בנושא. כבר הגדלנו יכולת לעשות הכלרה במקומות אסטרטגיים, וידאנו שיהיה גיבוי נוסף למערכת החשמלית ועוד היערכויות שונות".