ראש החטיבה העסקית בבנק לאומי, ליאת שוב, אמרה בוועידת התשתיות, האנרגיה והתחבורה של קבוצת הג'רוזלם פוסט, מעריב ואתר וואלה! כי "בשבוע הבא נציין שנה לטבח הנורא של 7 באוקטובר. אנחנו אחרי כמעט שנה של מלחמה מתמשכת במספר חזיתות, ובימים האחרונים אנחנו חווים אירועים דרמטיים בגזרת הצפון שעוד מוקדם לנתח את ההשלכות המלאות שלהם, לצד הורדת נוספת של דירוג האשראי של המדינה". 

לדבריה, סגירת הפערים בעקבות המלחמה תתאפשר הודות למספר "עמודי תווך עיקריים שמהווים את מנועי הצמיחה הייחודיים של המשק". "ראשית", אמרה, "זו איתנות הכלכלה הישראלית. חשוב לזכור שנכנסנו למשבר הזה יציבים וחזקים והמשק עדיין ממשיך לתפקד בצורה מעוררת השתאות, למרות שנה בעין הסערה. שנית, הדמוגרפיה הישראלית. ישראל ממשיכה לגדול בהיקפים שעולים פי כמה על הממוצע בעולם המערבי. הצמיחה מאלצת אותנו להתפתח בכל המובנים".

"היבט נוסף הוא ההון האנושי", הוסיפה. "לנו הישראלים יש חוסן יוצא דופן, חוש יזמות וחדשנות מפותח, כזה שמניע תעשיות מהטובות בעולם בתחומן - ובראשן תעשיית ההיי טק. חלק מהצמיחה המואצת של מדינת ישראל, המשלבת את כל עמודי התווך שציינתי, מקורה בהשקעה בתשתיות - תחום שהוא מנוע צמיחה בפני עצמו, עתיר מקורות ותעסוקה".

"לפנינו משימות לאומיות דחופות", הדגישה שוב. "שיקום הישובים החרבים בעוטף ובצפון, על בתיהם, כבישיהם, מוסדות החינוך, מרכזי הקניות, החורש הטבעי שעלה בלהבות ועוד. בנוסף, פרוייקטי פיתוח תשתיתיים שמתוכננים לאורך שנים ממשיכים לצאת לפועל בצל המלחמה ויש רבים כאלו. מלאכת השיקום והתפתחות התשתיות בישראל הם מתפקידיה העיקריים של המדינה – בין שהיא המבצעת הישירה ובין שהיא מזמינת העבודה והמפקחת.

אך כמעט בכל מודל הקמה, תחזוקה והפעלה, למערכת הבנקאית והפיננסית יש תפקיד מכריע. בתקופה זו, של אתגרים לאומיים חסרי תקדים, אנחנו מודעים היטב לכובד האחריות שלנו כארגון פיננסי מוביל במשק – להניע את גלגלי המשק דרך מימון פרויקטים ולגרום להם לצאת לפועל. אנחנו מבינים היטב כי גם בכך טמון החוסן הלאומי".

היא הוסיפה כי למרות המלחמה המתמשכת, משמח לראות שמיזמי התשתיות הגדולים לא דורכים במקום. "להיפך – בחלקם אפילו חלה האצה", הבהירה שוב. "בקרוב צפוי צבר של מכרזים לפרויקטים משמעותיים בתחומי התחבורה, ההתפלה והאנרגיה המתחדשת, אלו תחומים משמעותיים במיוחד".

"גם בהיבטי ESG – נושא שלאומי לקח על עצמו להוביל", ציינה, "חתמנו על הסכם משותף עם בנק ההשקעות של האיחוד האירופי, ה-EIB, למימון פרויקטים ירוקים בהיקף של כ-750 מיליון אירו.

אבל לא הכול מושלם, הדגישה שוב. "בצד צבר המכרזים שאנו צפויים לראות בעתיד הקרוב, יש עוד מקום לזרז תהליכים, לקצר בירוקרטיות מכבידות ולהקל על יזמים המבקשים לגשת לאותם מכרזים. מדובר בשינוי דרמטי שיש לבצע.קצב הפיתוח הנוכחי לא מדביק את קצב גידול האוכלוסייה והצרכים בשטח. יש לנקוט בפתרונות מתאימים כדי ליצור את התנאים שיאפשרו למשק להמשיך לצמוח, ובקצב הנכון", אמרה. 

היא סיכמה את דבריה בנימה אופטימית. "חשוב לזכור שישראל כבר נקלעה בעבר למצבים מורכבים – וידעה לצאת מהם מחוזקת", אמרה. "אני מאמינה בכל ליבי שכך יהיה גם הפעם. יש לנו כלכלה איתנה, מטבע חזק ומוחות יצירתיים. משבר, כידוע, הוא גם הזדמנות".