אחרי הידיעה על מיזוג מתוכנן של ניסאן והונדה היפניות, מגיעה ידיעה נוספת על מיזוג. הפעם מדובר על הצטרפות של מיצובישי למיזוג שיהיה, לפי כל הנתונים, המיזוג הגדול ביותר של יצרניות רכב בכל הזמנים.

המיזוג הזה ייצור את יצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם שתחלוש על מותגים רבים ותשפיע, ללא ספק, הן על התחרות בשוק הרכב, הן על תפוצת הרכבים ההיברידיים והחשמליים, הן על שוק העבודה ביפן ובסין (כן. בסין) והן על שוקי ההון בעולם, במיוחד על הבורסה ביפן.

הנה כמה דברים שכדאי לדעת על המיזוג האפשרי. אם מיצובישי תצטרף למיזוג של הונדה וניסאן, היא תגדיל את שווי השוק הכולל של החברה הממוזגת ל־58 מיליארד דולר. מיצובישי, בתרחיש הזה, "שווה" כארבעה מיליארד דולר בשווי שוק. המטרה המוצהרת של המיזוג היא להשיג מכירות כוללות של 191 מיליארד דולר ולהעלות את הרווח התפעולי המצרפי של החברות הממוזגות ליותר מ־3 טריליון ין.

המיזוג, כאמור, ישפיע על שוק העבודה ביפן משום שהוא יאפשר התייעלות שתצמצם את כוח האדם בתעשיית הרכב. אבל הוא גם יבלום גלי פיטורים ענקיים שעלולים להתרחש במידה והמיזוג לא יתבצע וכל חברה תיאלץ להתמודד לבדה מול הקשיים בשוק.

מפעל רכבים (צילום: רויטרס)
מפעל רכבים (צילום: רויטרס)

מיזוג כזה יאפשר לשלושת החברות שיתוף פעולה במפעלי ייצור, במרכזי פיתוח ובמשאבים להשקעה במכוניות חשמליות, תוכנות ונהיגה אוטונומית. שתיים מהן (ניסאן והונדה) כבר ניסו זאת בהצלחה. בנוסף, החברות מתכוונות לשפר את שרשרת האספקה שלהן על־ידי רכישת חלקים משותפים מאותה שרשרת אספקה.

והמיזוג הזה, כאמור, ישפיע גם על שוק ההון. המניות של החברה הממוזגת עתידות להיסחר בבורסה של טוקיו החל מה-26 באוגוסט, כלומר, בעוד יותר משנה וחצי. התכנית לפיה יגדל הרווח התפעולי ליותר משלושה מיליון ין עשויה להשפיע על משקיעים רבים לרכוש את מניותיה של החברה הממוזגת.

אבל לפני שנכנסים להשקעה וחוגרים חגורות בטיחות, כדאי לזכור שמדובר במיזוג ענק שכולל הרבה מאוד פרטים ופרטי פרטים. יש לו השפעה גלובאלית והשפעות רוחב על הכלכלה היפנית (ואולי גם הסינית, המתחרה). במעלה הדרך צפויים לא מעט עיכובים, ספינים ואכזבות. קחו למשל את הצורך של ניסאן לקבל את אישורה של רנו – השותפה שלה – למיזוג.

מיצובישי אאוטלנדר (צילום: יח''צ)
מיצובישי אאוטלנדר (צילום: יח''צ)

ועם זאת, ועל־אף הכל, מדובר פה באירוע כלכלי (וגלגלי) מגה נדיר. מנכ"ל הונדה, טושיהירו מיבה, אף אמר ששינוי כזה בתעשיית הרכב מתרחש רק פעם במאה שנה.

לסיום, אולי כדאי לשאול שאלה נוספת ומאוד חשובה: ייתכן שיצרניות הרכב הקלאסי כבר נערכות, אולי מבלי משים, לכניסת הרכבים המעופפים וליציאת הנהגים האנושיים מעולם התחבורה? נקודה למחשבה.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם