מה ההבדל בין אומלט לחביתה במסעדות? זו לא ההקצפה, לא התוספות, ההשקעה, ואפילו לא ההגשה. בסופו של דבר, ההבדל בין אומלט לחביתה הוא 25-30 שקלים. את העניין הזה הבינו כבר מזמן יצרניות הרכב. למה להתעסק במכירת מכונית יומיומית ושגרתית כמו סופר־מיני, כשאפשר להוסיף מעט עיצוב גס, קשתות גלגלים שחורות, עיטורי פלסטיק דמויי מגינים וגגון, ולהפוך את החביתה לאומלט? התוצאה: תג מחיר גבוה יותר. את הטריק הזה לא המציאה דאצ'יה עם הסנדרו סטפווי. זהו מהלך שקיים בשוק כבר זמן רב, ורוב היצרניות עושות אותו גם כיום.

כמו בדור הקודם, מכונית המיני של דאצ'יה, שהיא רבת־מכר באירופה, מציעה גרסה מוגבהת עם עיצוב קשוח ותג מחיר יקר יותר, הנקראת סטפווי. השאלה היא האם גם בדור הנוכחי הסנדרו סטפווי תמשיך להציע את התמהיל של שימושיות ומחיר משכנע, שהביא לה הצלחה גם בישראל לאורך השנים.

סמל סטטוס: רכב הפנאי המשפחתי של סקודה נשאר מוצלח
ג'אקו 7 הסיני: נראה נהדר, אך לא ממצה את הפוטנציאל

עיצוב

הסנדרו סטפווי עומדת בכל כללי העיצוב לגרסת קרוסאובר למיני: הגבהה, חישוקים מושחרים, "מיגון" פלסטיק בגוון מתכתי, קשתות גלגלים שחורות, וגגון אגרסיבי. בגרסת הצבע חום־ברונזה, היא בהחלט מעבירה את המסר הנכון.

תא נוסעים

בתא הנוסעים נשמרת גישה פונקציונלית. העיצוב נאה, אך איכות החומרים רחוקה מלרשים. הפלסטיקה פשוטה וחלולה. המושבים נוחים לנסיעות ארוכות, ותנוחת הנהיגה גבוהה כמצופה. הנדסת האנוש בדאצ'יה לא השתפרה; בקרת האקלים מופעלת בקלות, אך השליטה בעוצמת השמע אינה מההגה, והמסך לעיתים מגיב באיחור. שני מחזיקי הכוסות נמצאים במקום לא נגיש במיוחד. המושב האחורי מרווח ונוח, גם למבוגרים.

דאצ'יה סנדרו סטפוויי (צילום: קינן כהן)
דאצ'יה סנדרו סטפוויי (צילום: קינן כהן)

תא מטען

לתא המטען נפח של 328 ליטרים, שזה סביר עבור קטגוריית הסופר־מיני, אך אינו מהגדולים ביותר. המבנה העמוק וסף ההטענה הגבוה מצריכים הנפה של ציוד לגובה. יש כמה פרטים פחות שגרתיים, כמו ערכת כלי נהג חשופה ומפתן תא מטען ממתכת חשופה. עם זאת, יש גלגל חלופי - יתרון חשוב.

אבזור

האבזור אינו כולל תוספות רבות. המסך הוא בגודל 8 אינץ' ותואם לאנדרואיד ואפל, יש כניסה והנעה ללא מפתח, ובקרת אקלים. תוספות נוספות הן מצלמת רוורס, מערכת התרעה לזיהוי רכב בשטח מת, מגיני דלתות חיצוניים ועוד - במחיר נוסף.

בטיחות

מערכות הבטיחות כוללות בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב וזיהוי תמרורים. התרעת רכב בשטח מת ניתנת להוספה. במבחן הריסוק האירופי קיבלה המכונית שני כוכבים מתוך חמישה.

ביצועים

המכונית מצוידת במנוע 3 צילינדרים בנפח 1.0 ליטר, עם טורבו המספק 91 כ"ס. ההנעה היא קדמית, ותיבת ההילוכים רציפה. המנוע לא מעודן במיוחד והרעש עובר למרכב. בעיר, ההתנהלות רגועה, אך מחוץ לעיר המנוע מרגיש חלש ורועש.

צריכת דלק

בימי המבחן נרשמה צריכת דלק ממוצעת של 14 ק"מ לליטר, נתון סביר לרכב חדש.

נוחות והתנהגות

הסטפווי מתפקדת היטב בעיר, עם נוחות נסיעה טובה במהירות אטית, הגה קל ותצפית טובה. מחוץ לעיר הביצועים פחות טובים, ובידוד הרעשים לא מוצלח. בשטח קל, המתלים והמשקל מאפשרים נסיעה נוחה.

השורה התחתונה

הסנדרו סטפווי היא רכב פשוט ואמין, עם עיצוב נאה ותא נוסעים בסיסי. הבטיחות לוקה בחסר והביצועים בין־עירוניים אינם מרשימים. למרות השיפור ביחס לדור הקודם, המחיר של 120 אלף שקלים מציב אותה קרוב מדי למתחרים כמו קיה סטוניק ויונדאי וניו, ולכן העסקה אינה משתלמת כמו בעבר.