אני לא יודע איך אומרים "אצבע בעין" באיטלקית, אבל לבחור את תערוכת טורינו לאתר ההשקה האירופי של קרוסאובר חשמלי סמי-יוקרתי חדש בהחלט יכול להיות התמונה. דגמים כמו וויה קוראג' רק מבליטים את המשבר של תעשיית הרכב האיטלקית – פיאט, אלפא רומיאו ולנצ'יה, שפעם שלטו כאן בכבישים והתבלטו בשאר אירופה בדגמים בטווח המחירים הזה, והיום בכלל לא נמצאים בכיוון.

בזמן שדונגפנג משיקה כאן את הבוקס הקטנה (ראו כתבה נפרדת) ואת הקוראג', פיאט עוצרת לחודש את ייצור ה-500e מחוסר ביקוש. אאוץ'. וויה היא מותג היוקרה של דונגפנג, שמייצא בעיקר חשמליות ומיובא לארץ בידי מטרו. קוראג' יהיה הדגם השלישי של וויה בארץ, אחרי הפרי, קרוסאובר גדול ב־400 אלף שקל שמכר בפחות משנתיים כ־350 יחידות, והדרים, מיני-ואן 7 מקומות ענק ב־430 אלף שקל, שמכר כבר כמה עשרות יחידות.

סמל סטטוס: רכב הפנאי המשפחתי של סקודה נשאר מוצלח
ג'אקו 7 הסיני: נראה נהדר, אך לא ממצה את הפוטנציאל

הקוראג' נכנס לשוק הרבה יותר מאתגר ותחרותי. הוא מכוון מול טסלה מודל Y, שנמכרת היטב גם בסין - המכונית הכי נמכרת בעולם בתכלס - אבל כמו הקרוסאבורים של אקספנג, מסמן גם את דגמי היוקרה הגרמניים והיפניים המתחרים, ובמקרה שלו בעיקר אאודי Q4 אי טרון, ב.מ.וו iX1 ומרצדס GLA. הפלטפורמה חדשה והממדים עומדים על 4.72 מטר אורך, 1.90 מטר רוחב, 1.65 מטר גובה ובסיס גלגלים באורך 2.90 מטר.

וויה קוראג' (צילום: אודי עציון)
וויה קוראג' (צילום: אודי עציון)

בניגוד לאקספנג G6, הוא לא מנסה להידמות לטסלה מודל Y, אולי אף להפך. מבנה סטיישני יוקרתי קלאסי, לא קופה, עם משחק קל בתחתית החלון האחורי. סביבת הנהג מפגינה עידון ובגרות, עם מסך 15.6 אינץ' בודד, בעיצוב נקי. אבל אחרי הדשבורד התלת-מסכי של הפרי, אי אפשר בכלל בלי גימיקים - אז המסך נע על מסילה ויכול להיות קרוב יותר לנהג או לנוסע מלפנים. געו בו בשלוש אצבעות בצד ימין, והוא יזוז לכיוון הנוסע. הנחיתו שלוש בצד שמאל, והוא יחזור לנהג. איפה הימים שבהם רבנו רק על המזגן.

מבחינת גימיקים, וויה נתנו עבודה. טסלה יודעת להשמיע קולות נפיחה? קוראג' מסוגלת לחקות קולות גיהוק ולהשמיע חיקויי חיות בכריזה חיצונית. המזל היחידי הוא שהרמקול הוא לא בטכנולוגיה של בידורית ממוצעת בחוף הים, ואני מקווה שהמאבק הזה לא יתדרדר לכך שבעתיד נצטרך לדווח לא רק על גודל הסוללה אלא גם על עוצמת הרמקולים.

הנדסת האנוש טובה, הרבה יותר אירופית מסינית. יש לוח מחוונים קטן מול עיני הנהג, ותצוגה עילית רבודה מוצלחת. פתחי האוורור של המזגן ממוקמים בחלק העליון של הדשבורד, חבל שכל ההפעלה היא מהמסך. יש טעינה מהירה לשני סמארטפונים, מושבים בכוונון חשמלי עם מסאז', חימום ואוורור והרבה מרחב. הישיבה גבוהה.

מאחור יש אפילו עוד יותר מרווח, שפע של מקום לרגליים וגם לראש ומושב עמוק וגבוה. יש גם גג פנורמי גדול, ועוד אחד עם וילון שניתן להסיט כאשר רוצים להקטין את ההתחממות. כשלא מנסים להעתיק גם את הטעויות של טסלה, מגיעים רחוק.

תא המטען גדול, 560 ליטר נפח, ותחתיו יש אפילו עוד תא. מצד שני, אין תא מטען קדמי שדווקא יש בפרי, ומאוד שימושי לאחסנת כבל הטעינה.

הקוראג' תגיע בשתי גרסאות: הנעה אחורית (296 כ"ס) וכפולה (440 כ"ס), שבה נהגנו בפרברי טורינו. הביצועים טובים מאוד למרות משקל בסיסי של יותר מ־2,100 ק"ג. 4.9 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש הם הנתון הרשמי (6.8 שניות בהנעה האחורית), מספיק בשביל מכה בגב בתאוצות, אבל לא כדי לאתגר דגמי פרפורמנס למיניהם.

לסוללה יש 80 קוט"ש, ובגרסה הזאת מגיע הטווח הרשמי ל־440 ק"מ (470 ק"מ בהנעה האחורית). הנסיעה הקצרה לא אפשרה לאתגר את הנתונים, אבל לא מדובר במספרים יוצאי דופן. בסין יש גם גרסה עם סוללת 109 קוט"ש. יש טעינה מהירה בקצב של 200 קילוואט, עם 32 דקות מ־10% ל־80%, ואטית ב־11 ק"א.

התמרון העירוני מצוין, עם היגוי זריז וכמעט ללא זווית גלגול בפניות המעטות שמצאנו. המתלים אדפטיביים ואפשר להגביה את הרכב בירידה לשטח, כמו בפרי.

באירופה יתחיל מחיר הקוראג' ב־50 אלף יורו, מחיר דומה לזה של מודל Y לונג ריינג'. בארץ אפשר לצפות לכ־250 אלף שקל מחיר בסיס במיסוי הנוכחי, אולם כרגע נראה שמכוניות ראשונות יגיעו רק אחרי 1 בינואר, תחת המיסוי החדש שעוד לא ברור בכמה יתייקר ובכמה יזניק את המחיר.

הקוראג' ממשיך את הקו של הפרי: להציע מרווח מצוין, שפע של אבזור, ללא מוזרויות סיניות במראה או בתפעול. הוא לא נראה כמו הקרוסאובר הסיני האופייני, נעים לנהיגה וזריז. אם היבואן יידע לשמור על התמורה המצוינת למחיר יחסית למתחרות הגרמניות כמו בפרי, הוא ימצא בקלות את הלקוחות שלו, כפי שעשו אקספנג G6 ו־G9.

בדרך נמצאת גם סדאן חשמלית, בזמן שוויה משלימה אט-אט את קו הדגמים האירופי שלה. לא פלא שממשלת איטליה דוחקת בדונגפנג להקים פס ייצור בשטחה. "אנחנו צריכים לבדוק קודם כמה מכוניות אנחנו מוכרים באירופה, לפני שנקבל החלטה", אמר בתערוכה מה ליי, מנכ"ל דונגפנג אינטרנשיונל, שלא מיהר לצאת בהצהרות על רקע המס החדש שהאיחוד האירופי הטיל על היצרנים הסינים. נראה שלסינים יש כרגע הרבה יותר מזומן מאשר לאירופים, שהלחץ עליהם הולך וגובר בגלל מכוניות כמו הקוראג'.