כשמכוניות חשמליות תופסות 25% ממכירות הרכב בארץ, עם עשרות דגמים שרובם מסין, הגעה של יצרן חדש ודגם נוסף היא כבר לא דרמה גדולה. אבל דווקא הדונגפנג בוקס, שמשלוח ראשון שלה כבר בארץ ושתושק פה בחודש הבא, כן יכולה להיות אירוע משמעותי - כחשמלית הזולה בארץ, תשובה למגמת ההתייקרות של החשמליות, ולצורך של רבים בחשמלית עממית.

דונגפנג, שנוסדה ב־1969, היא יצרנית הרכב השלישית בגודלה בסין, המעסיקה יותר מ־130 אלף עובדים ושייצרה ב־2023 כ־2.4 מיליון מכוניות. לא מדובר בסטארט־אפ אלא בחברה ממשלתית ותיקה, שבין השאר מייצרת בסין דגמים של ניסאן והונדה, ומייצרת לרנו ודאצ'יה את הספרינג החשמלית. דונגפנג גם שותפה ב־50% בסרס, שמיובאת בידי טלקאר. בשנה שעברה השיקה בארץ מטרו את מותג היוקרה החשמלי של דונגפנג, וויה, שמכר כבר 341 מכוניות במחירים של 400־500 אלף שקל, והשנה היא מתחילה לייצא אלינו את הדגמים העממיים שלה.

בוקס קיבלה שם מאוד ענייני, שמתאר אותה היטב. עם אורך של 4.02 מטר, רוחב של 1.81 מטר, גובה של 1.57 מטר ובסיס גלגלים של 2.66 מטר יש לה ממדים של מכונית סופר־מיני. העיצוב נאה, בלי מוזרויות סיניות ובעיית פרופורציות. כשמתיישבים בפנים, מתגלה תצורה שגרתית של מסך מולטימדיה 12.8 אינץ', לצד מסך 5 אינץ' לנהג, לצד גימור רך בתצורת מעוינים, שמזכיר את דגמי DS. בניגוד לחלק מהחשמליות שהן נטולות תא כפפות, לבוקס יש אחד, לא עמוק אומנם, אבל יכול לשמש גם כמגש נשלף.

האבזור הוא אחד החלקים החזקים. מצד אחד דונגפנג נמנעה מגג פנורמי, שהיה מייקר את הרכב. מצד שני הכוונון של מושב הנהג הוא חשמלי, והמושב אפילו מאוורר - תוספות לא מקובלות ברמת המחיר הזאת. יש טעינה אלחוטית מהירה לנייד, אפשרות בחירה בין 32 צבעי אווירה ומצלמת 360 מעלות. אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי עדיין לא הותקנו ברכב שלקחנו לנסיעת התרשמות, אבל יגיעו אליו בהמשך. אבזור הבטיחות כולל בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב ועוד.

המרווח מלפנים טוב מאוד, בין השאר בזכות גובה שמאפיין קרוסאוברים, וגם מאחור, שם המושב אומנם מעט קצר, אבל רחב ויסיע בקלות גם שלושה נערים, או שלושה ילדים שחלקם בהתקני ריסון. לשני מבוגרים יהיה כאן נוח מאוד. לתא המטען נפח של 326 ליטר, פחות מאשר בסיאט איביזה, אבל גדול מתאי המטען של טויוטה יאריס או מאזדה 2. אין תא מטען קדמי.

דונגפנג בוקס (צילום: אודי עציון)
דונגפנג בוקס (צילום: אודי עציון)

למנוע שמספק את הכוח לגלגלים הקדמיים יש 95 כ"ס סולידיים. נהיגה עירונית קצרה הראתה שהבוקס מספקת ביצועים של מכונית בנזין מקבילה, בלי תאוצות של מכה בגב. זה אמור לסייע בהשגת נתון הטווח הלא מתבלט, 310 ק"מ, גם בחיים האמיתיים. יש גם יכולת טעינה מהירה כדי לסייע בנהיגות ארוכות יותר.

העניינים מרשימים יותר מבחינת נוחות הנסיעה, שמרוויחה מבסיס הגלגלים הארוך יחסית, הרוחב וכיול מתלים מוצלח שהתמודדו יפה עם שיבושים בכבישי טורינו. ההיגוי מדויק וכושר התמרון מצוין, אבל גם הפרק הזה יהיה ראוי לבחינה יסודית יותר כאשר הרכב יעלה על הכבישים בישראל.

בשנה הבאה צפויה דונגפנג להשיק גם קרוסאובר קטן על בסיס הבוקס, שבעצמה נהנית מממדי ג'יפון, ובעיצוב קצת שונה הייתה מקבלת זהות של רכב מבוקש יותר שיכול להימכר במחיר גבוה יותר, וד"ש מסיטרואן C3 החשמלית החדשה. בדרך נמצא גם קרוסאובר משפחתי, וגם סדאן מנהלים, כמתחרה הבלתי נמנעת לטסלה מודל 3.

ליפמוטור T03 אמורה לקבל בסוף השנה תוספת כריות אוויר ומערכות בטיחות אקטיבית, ולהתייקר מעבר ל־100 אלף שקל שבה נמכרה עד כה והפכו אותה לזולה בשוק. BYD מיני דולפין (סיגאל בסין) תגיע בשנה הבאה, עדיין לא ברור מתי. אבל שתיהן עם ארבעה מקומות ישיבה.

הבוקס, עם חמישה מקומות וממדים נדיבים משמעותית, צפויה לעלות בהשקה 115־120 אלף שקל, מחיר של סופר־מיני בנזין מהפחות יקרות. הטווח שנמצא ברף התחתון המקובל היום ירתיע חלק מהרוכשים, אף שרוב הנהגים לא נוסעים יותר מ־50 ק"מ ביום. כך או כך, סוף־סוף חשמלית שימושית במחיר נגיש, עם עלויות שימוש ואחזקה נמוכות יחסית לרכבי בנזין, מאובזרת ומרווחת לגודלה עם אבזור בטיחות אקטיבית נדיב מהמקובל בקטגוריה.

ביחד עם הליפ המחודשת וה־BYD החדשה, ייווצר כאן שוק שחיכינו לו של חשמליות עממיות שיעשו הרבה יותר להפצת המהפכה הירוקה מעוד תואמת טסלה מתוחכמת ועתירת גימיקים. ועל רקע המחסור בקטנות בנזין, עם האמברגו הטורקי על ייצוא i10 ו־i20 לישראל, והפסקת יבוא מיצובישי ספייס סטאר הוותיקה, יהיו לא מעט אנשים שיחפשו בדיוק מכוניות כאלה.


הכותב היה אורח דונגפנג באיטליה