נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, התאמץ השנה מאוד לפגוע בישראל, מדינית וכלכלית. אבל יש עשרות אלפי ישראלים שהוא סידר להם כמה אלפי שקלים בכיס.

לפי נתוני מחירון לוי יצחק לדגמים משלוש השנים האחרונות, דגמי יונדאי וטויוטה המיוצרים בטורקיה ושהיבוא שלהם הופסק באפריל בעקבות החרם על סחר עם ישראל שהטיל ארדואן, רשמו השנה שיעור ירידת ערך נמוך יחסית לדגמים מתחרים, לאחר שעצירת היבוא חיזקה את הביקושים בשוק היד השנייה.

ג'אקו 7 הסיני: נראה נהדר, אך לא ממצה את הפוטנציאל
"ראו שהוא לא אוהב את המדינה": זה המרגל האיראני מאשקלון שתכנן להתנקש בנתניהו

כך למשל איבדה מתחילת השנה יונדאי i20 כ־4% מערכה, לעומת אובדן של 6% בדגמי סיאט איביזה ו־8% לטויוטה יאריס ההיברידית. טויוטה קורולה איבדה אחוז בודד לעומת 14% שירדה הונדה סיוויק. ואילו יונדאי i10 הציגה אובדן ערך נמוך יותר משברולט ספארק. "ארדואן סידר למכוניות האלה שוק מצוין", מסכים מי־רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק.

מי־רון לוי, סמנכ''ל קבוצת לוי יצחק (צילום: יח''צ)
מי־רון לוי, סמנכ''ל קבוצת לוי יצחק (צילום: יח''צ)

"יש חוסר אדיר במכוניות הקטנות, וכל מה שיש במגרש - עף. פיקנטו בקילומטראז' סביר נמכרת בלי הנחות, ומאוד מבוקשת בגלל המחסור ב־i10", מוסיף טל בר לב, מנכ"ל שלמה מכירת רכב. אבל הכוכבות של שוק המשומשות השנה הן דווקא ההיברידיות, בכל פלחי השוק, שמציגות שיעור אובדן ערך נמוך מאוד, ולעתים לא איבדו ערך כלל מאז ינואר: יונדאי איוניק, למשל, שהיא חלק משלושה דגמים של היצרן הקוריאני שהציגו תופעה דומה - גם יונדאי קונה בנזין וגם יונדאי איוניק 5 לא איבדו כלל ממחירן לפי מחירון לוי יצחק השנה.

"אין הפתעות, מגמות שכבר ראינו מתחזקות: ההיברידיות מככבות, למעט טויוטה יאריס", אומר לוי. "גם קרוסאוברים וג'יפונים מציגים שיעורי ירידת ערך נמוכים, מלבד בדגמי היוקרה. אלה רכבים שהישראלים מחפשים ומחבקים. גם קרוסאוברים גדולים, כמו שברולט טראוורס וסאנגיונג KGM רקסטון, הציגו אובדן ערך נמוך יחסית לעבר. עם זאת, יש עדיין דגמי בנזין שנותנים פייט להיברידיות מתחרות, כמו סקודה אוקטביה".

יונדאי i10 (צילום: יצרן)
יונדאי i10 (צילום: יצרן)

ובחשמליות? 
"ככל שמדובר בדגם יקר יותר, ירידת הערך גדולה יותר. גם משומשות עממיות עם טווחים שהיום נחשבים קצרים לא מחזיקות מחיר. דגמים עם טווח יצרן של מעל 400 ק"מ זוכים לביקוש. טסלה ירדה במחירון בגלל ירידת מחירי הטסלות החדשות, אבל אחר כך העלינו את מחירן בחזרה בזכות הביקושים".

בסך הכל שוק המשומשות מפגין יציבות על רקע המשבר הכלכלי והמלחמה המתמשכת. "מצב הרוח הלאומי לא משתקף בשוק היד השנייה. בסוף אנשים צריכים מכונית כדי להגיע מנקודה לנקודה. המצב משתקף רק בדגמי היוקרה, לאנשים אין חשק להעמיד כעת רכב נוצץ בחניה", אומר בר לב.

טל בר לב, מנכ''ל שלמה מכירת רכב (צילום: עזרא לוי)
טל בר לב, מנכ''ל שלמה מכירת רכב (צילום: עזרא לוי)

הוא מוסיף כי "הביקוש לרכב משומש עלה מאוד. אנשים פונים ליד השנייה כדי לרכוש את אותו הדגם בפחות כסף. במקום לקנות אותו ב־150 אלף שקל, עם 50 אלף שקל הון עצמי ו־100 אלף שקל מימון בסביבת ריבית גבוהה, הם לוקחים רק 50 אלף שקל מימון וקונים רכב ב־100 אלף שקל, עם החזרים הרבה יותר נמוכים. מורגשת זליגה של לקוחות מרכב חדש למשומש".

טרייד־אין, אבל הפוך שלמה מכירת רכב מרכזת את מכירת רכבי היד השנייה בקבוצת שלמה: מכוניות שסיימו את חוזי הליסינג שלהן, מכוניות שנרכשו בעסקאות טרייד־אין מלקוחות שעברו לליסינג פרטי ועוד.

"אנשים באים למגרשים כדי לקנות, לא כדי להסתכל. הם יודעים מה הם מחפשים. חוץ מאשר לקוחות רכבי יוקרה, שמגיעים עם אוטו של 300 אלף שקל כדי לצאת עם אחד ב־150 אלף שקל כדי לסגור הלוואה בגלל הריבית שקפצה להם. 'טרייד־אין הפוך' אנחנו קוראים לזה", אומר בר לב, וגם הוא מזהה פער בביקושים לחשמליות לפי הטווח.

יונדאי i20 (צילום: קינן כהן)
יונדאי i20 (צילום: קינן כהן)

"מכוניות בנות שלוש־ארבע שנים עם פחות מ־300 ק"מ, שכאשר הגיעו לארץ היו חידוש גדול, השוק פחות מקבל אותן. מינימום הטווח שאנשים מחפשים כעת עומד על 300 ק"מ, ובעוד שנה־שנתיים בטח יעמוד כבר על 400 ק"מ. אנשים תמיד מחפשים את הרכב הכי מתקדם, ובחשמליות השינויים הכי מהירים ומשמעותיים".

מאיר אוחיון, מנכ"ל משותף באוטוארט לצד תומר דותן, אומר ש"יש ביקוש לחשמליות, בעיקר למותגים שכבר תפסו בשוק, כמו טסלה, BYD ו־MG בעממי, ומרצדס ואאודי בפרימיום. העובדה שמחירי החשמליות ממשיכים לעלות ושבשנה הבאה צפויה עליית מיסוי - הופכת רכישת חשמלית יד שנייה לעסקה אטרקטיבית יותר. ירידת המחירים בחשמליות לרוב קטנה יותר מאשר בדגמי בנזין מקבילים". אוטוארט מוכרת רכבי יוקרה לצד עממיים, דגמי אפס ק"מ ויד שנייה.

עוד אמר כי "שוק היד השנייה התעורר, עם עלייה במחירי דגמים מבוקשים, כמו בימי הקורונה. המבצעים התכופים כעת ברכב החדש, כאשר היבואנים דוחפים להשגת יעדי המסירות לקראת סוף השנה, מעוררים גם את שוק המשומשות".

מאיר אוחיון (צילום: אוטוארט)
מאיר אוחיון (צילום: אוטוארט)

שוק רכבי היוקרה המשומשים מתנהג אחרת משוק רכבי היוקרה החדשים?
"ההתייקרות של המכוניות החדשות, גם בגלל שערי המטבע, הפכה את המשומשות לאטרקטיביות יותר. הנחות מזומן של עשרות אלפי שקלים בשוק הפרימיום כבר לא קיימות, כך שלא רק מחירי המחירון עלו, גם המחירים בפועל. זה מוביל לביקושים גבוהים, בעיקר לדגמי 22'־23', שרבים מהם זהים לאלה שרוכשים כדגמי 24', אבל זולים משמעותית".