הכתבה נכתבה בשיתוף stroke-il

זיהוי סימנים מוקדמים
כשמדובר בשבץ מוחי, זמן התגובה הוא קריטי ביותר. הכרת הסימנים המוקדמים של שבץ מוחי יכולה לאפשר לכם לפעול במהירות ולהשיג טיפול רפואי בזמן. מדובר בתסמינים שיכולים להופיע באופן פתאומי וללא אזהרה, ולכן חשוב להיות ערניים לכל שינוי חריג במצב הבריאותי. זיהוי נכון של הסימנים האלו יסייע לכם ולקרוביכם לקבל את העזרה הנדרשת במהרה, ולמנוע / לצמצם נזקים חמורים או ארוכי טווח. הנה כמה מהסימנים המוקדמים שיכולים להצביע על שבץ מוחי:

  1. קושי בדיבור: אם מישהו מתקשה לדבר, לא מצליח לבטא מילים ברורות או דיבורו נשמע מבולבל, זה עשוי להיות סימן לשבץ מוחי.
  2. חוסר תחושה בפנים או בגפיים: חוסר תחושה פתאומי בפנים, בזרועות או ברגליים, במיוחד בצד אחד של הגוף, הוא סימן נוסף.
  3. קושי בהבנה: אם מישהו מתקשה להבין מה אומרים לו, או מגיב באיטיות ולא בהתאם למצב, ייתכן שמדובר בשבץ מוחי.
  4. כאבי ראש חדים: כאב ראש חמור ופתאומי, במיוחד אם הוא מלווה בסחרחורת או בחילות, יכול להיות סימן לשבץ מוחי.

כיצד לבדוק סימנים בבית:
ערנותכם הינה קריטית והנה הסימנים להתייחסות:

  • בדיקת חיוך: בקשו מהאדם לחייך ולבדוק אם חיוכו א - סימטרי, כלומר צד אחד של הפנים יורד למטה.
  • בדיקת הרמת ידיים: בקשו מהאדם להרים את ידיו ולראות אם יש ירידה ביד אחת.
  • בדיקת דיבור: בקשו מהאדם לחזור על משפט פשוט ולראות אם הוא מתקשה לדבר בצורה ברורה.

מה לעשות כאשר מזהים סימנים?
תגובה מהירה:
אם אתם מזהים סימנים של שבץ מוחי, פעלו מיד! התקשרו למד"א והודיעו על מצבכם / מצבו של קרוב המשפחה בצורה ברורה. הזמן הוא קריטי במקרים כאלה, וטיפול מיידי יכול למנוע / לצמצם נזקים חמורים.

שיטות טיפול מיידיות: בביה"ח, הצוות הרפואי יבצע סדרת בדיקות כדי לאשר את האבחנה ויתחיל בטיפול בהתאם לסוג השבץ. טיפולים יכולים לכלול תרופות להמסת קרישים, טיפולים תרמיים, ולעיתים אף ניתוחים. ההחלטות יתקבלו בהתאם למצב הרפואי הספציפי.

חשיבות התגובה בזמן
שיעור התחלואה וההחלמה:
תגובה מהירה לשבץ מוחי עשויה לשפר משמעותית את סיכויי ההחלמה ולהפחית סיבוכים. ככל שהתגובה מהירה יותר, כך אפשר להקטין את הנזקים שנגרמים למוח ולשפר את הסיכוי להחלמה מלאה. כפי שקרה לרחל ויוסי: 

  • רחל, בת 55, הרגישה פתאום חוסר תחושה בצד שמאל של פניה. בעלה זיהה את הסימנים במהירות, התקשר למד"א, ורחל הגיעה לביה"ח תוך פחות משעה. בזכות טיפול מהיר, היא הצליחה להחלים כמעט לחלוטין וללא נזק נותר.
  • יוסי, בן 65, התעורר עם כאב ראש חמור ולא יכל לדבר בצורה ברורה. אשתו הבחינה בסימנים והתעקשה לקחת אותו מיד לביה"ח. למרות שהגיע מאוחר יחסית, הטיפול המהיר שעבר שיפר את מצבו והפחית את הנזק למינימום.

שאלות ותשובות

ש: מה לעשות אם אני חושד שמישהו סובל משבץ מוחי?

ת: התקשרו מיד למד"א. זמן התגובה הוא קריטי ולכן חשוב לפעול במהירות.

ש: איך אני יכול לדעת אם יש לי שבץ מוחי?

ת: חפשו סימנים כמו קושי בדיבור, חוסר תחושה בצד אחד של הגוף, או כאב ראש חמור ופתאומי. אם אתם מזהים סימנים כאלה, פנו מיד לרופא או לשירותי החירום.

ש: מה קורה אם לא פועלים בזמן?

ת: אם לא פועלים בזמן, נזקי השבץ עשויים להיות חמורים יותר, והשפעתם על הגוף עשויה להיות קשה יותר. טיפול מיידי יכול למנוע נזקים ולהגביר את הסיכוי להחלמה מלאה.

ש: האם יש דרכים למנוע שבץ מוחי?

ת: שבץ מוחי הוא אכן מצב מסכן חיים, אבל ישנם גורמים רבים שניתן לשלוט בהם כדי להפחית את הסיכון לשבץ, ולכן אפשרי בהחלט להפחית את הסיכון להתרחשותו. לא ניתן למנוע שבץ לחלוטין, אבל ישנם צעדים שיכולים לסייע במניעה, כמו שמירה על אורח חיים בריא, תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה, והימנעות מעישון. 

המרכז הישראלי לשבץ
זיהוי מוקדם ותגובה מהירה לשבץ מוחי הם מפתחות קריטיים להצלת חיים ולמניעת נזקים חמורים. אם אתם או מישהו מיקיריכם מזהים סימנים של שבץ מוחי, אל תהססו לפעול מיד ולפנות לעזרה רפואית מיידית. 

במקרים כאלה, כל דקה קובעת. המרכז הישראלי לשבץ מציע טיפול מקצועי ומתקדם עם צוות מומחים המיומן בניהול מקרים דחופים וקריטיים של שבץ מוחי. עם גישה מהירה וטכנולוגיות חדישות, המרכז מספק בדיקות מקיפות וליווי ע"י רופא מומחה לשבץ לאחר אשפוז או חשד לשבץ מוחי, הדרושים כדי למזער נזקים ולשפר את הסיכויים להחלמה מיטבית של המטופלים, תוך שיתוף בני משפחתו הקרובה של המטופל. 

בקרו באתרנו או צרו קשר כעת לתיאום פגישה / ייעוץ https://stroke-il.com/

הכתבה נכתבה בשיתוף stroke-il