אחד המנהגים הנפוצים במקומות העבודה בישראל הוא הענקת תווים או תלושי קנייה לחגים. לפי הדו״ח המעודכן של חברת BUYME לקראת חגי תשרי, ממוצע שווי מתנת החג ממעסיקים עומד על 530 שקלים. בדו״ח מדווח כי שווי הממוצע למתנה בענף ההייטק המסורתי עומד על 518 שקלים, ובסטארט-אפים הוא גבוה מכך ועומד על 550 ש״ח. 

שיאנית המתנות היא חברה בתחום האנרגיה שנתנה לעובדיה מתנה בשווי 1,460 ש״ח. כמו כן, עולה כי התחומים שמעניקים את שווי המתנה הגבוה ביותר הינם בתחום האנרגיה, עם מתנה העומדת על שווי 817 ש״ח; תחום הסביבה, עם מתנה ממוצעת בשווי 753 ש״ח ולאחר מכן משרדי עריכת דין – עם מתנה בסך 700 ש"ח בממוצע.

חגים ומועדים לשנת 2024 

17% מהחברות בישראל בחרו להעניק כמתנת חג שוברים עבור מותגי אופנה, 6% העניקו מתנות בקטגורית הקולינריה והאוכל ו-3% בחרו לתת שי מקטגוריית ספא ומלונות. 

שיאנית המתנות לחג (צילום: ללא קרדיט)
שיאנית המתנות לחג (צילום: ללא קרדיט)

כ-670 מיליון ש״ח יורדים לטמיון

קבלת תלושי קנייה לחג היא על פניו משמחת, אבל מתברר כי קיימת תופעת אי מימוש שלהם בקרב העובדים, מה שגורם להצטברות כסף לא מנוצל אצל החברות המספקות את התווים. לפי נתוני חברת ועדים, בשנת 2022 מדובר בסכום של יותר מ-700 מיליון ש״ח לא ממומשים – כלומר, 20% ממחזור תווי השי שהונפקו לאורך השנה. 

יש לציין כי באותה שנה ערכו בבנק ישראל בדיקה וגילו ממצאים שונים – 670 מיליון שקל שהתקבלו בתווי שי ירדו לטמיון, כלומר מדובר בסכום כולל ולא בהצטברות שנתית. בהבנה שמדובר בסכום משמעותי שמתבזבז, הבנק התיר לכל החברות שמנפיקות תווי שי לאפשר את סליקת התווים באמצעות שירותי בנק אוטומטיים – כלומר, ניתן לשלם באמצעות תווי השי בכל מקום בו מכבדים כרטיס אשראי.