הכתבה נכתבה בשיתוף פרילאנס הנהלת חשבונות באינטרנט, וצ'ארגינג פוינט

ישנם מגוון עמדות טעינה ציבוריות בתחנות הדלק או באזורים מרכזיים ברחבי הערים, המשרתות בעלי רכבים חשמליים ללא עמדת טעינה בבית. 

עמדות הטעינה הקיימות עובדות מעולה והן אמינות מאוד, אך ישנה בעיה אחת שעדיין לא נפתרה ב-100%. 

הנושא של הוצאת חשבוניות מוכרות במס על הוצאות הטעינה של הרכב החשמלי עדיין בעייתית. 

בעלי עסקים רבים מתקשים למדוד ולהזדכות על עלויות הטעינה של העובדים שלהם ואיך לערוך את ההוצאה בגין טעינה של רכב עסקי שלניתן לעובד. 

לעיתים גם בעמדות טעינה ציבוריות, הלקוח אינו מקבל חשבונית על עלות הטעינה. 

ללקוחות פרטיים זה לא קריטי, אך שמדובר על לקוחות עסקיים, נושא החשבוניות אינו עניין של מה בכך.

לכן בקרוב תהיה בקשה להסדיר את העניין מול מס הכנסה pre rolling עבור הנפקת חשבונית ירוקה ללקוח עסקי או פרטי שטוען רכב בעמדת טעינה ציבורית.

העברת ציי רכב של חברות לרכבים חשמליים
הרכב החשמלי הוא שקט, ידידותי לסביבה והכי חשוב חסכוני. 

לכן לא מעט חברות אשר מחזיקות ברכבי בנזין או סולר לצורך עבודה בודקות על האפשרות להפוך את צי הרכב שלהם לחשמלי. 

העברת רכבי החברה להנעה חשמלית יכולה לחסוך לבעליה עשרות ומאות אלפי שקלים בכל חודש, אך ורק מההפרשים שיש בין עלויות התדלוק לעלויות הטעינה. 

אבל כאן מתעוררת הבעיה, ברגע שעובד החברה מחליף את הרכב הצמוד שלו לחשמלי יש צורך בהתקנה של עמדת טעינה בביתו. 

אבל אם עד עכשיו היו לעובדים רכבי בנזין או סולר, הרי שהיו יכולים לעקוב אחרי כמויות הדלק ועלויות הנסיעה בעזרת הדלקן המוכר המסוגל להפיק חשבונית ירוקה אחת מרוכזת לכל העלויות החודשיות. 

הרכבים מתדלקים בתחנות הדלק וחשבונית מסודרת מוגשת בסוף כל תקופה לבעלי החברה.

בחיבור עמדת טעינה בביתו של עובד החברה יש 2 קשיים עיקריים: 

  1. מעקב אחרי הצריכה של עמדת הטעינה – כשעובד החברה מתקין עמדה בביתו העלות הראשונית ניתנת לו בחשבונית וכאן אין בעיה כלל. אחר כך כל חודש הטעינה נכנסת בחשבון החשמל החודשי של הבית הפרטי שלו, וזו בעיה לשני הצדדים לעובד יש הוצאה ולמעסיק אין חשבונית. לכן הדבר הראשון שנדרש לעשות הוא לעקוב אחרי צריכת עמדת הטעינה בפרט ולהבין כמה קילוואט העמדה צורכת ביחס לחשבון החשמל הכולל וזה מעקב לא פשוט כלל ואיך בדיוק יתקזז העסק במס ללא חשבונית. בנוסף יש להוסיף את העניין השולי של חשש בשימוש שלא לצורך בעמדה הנ"ל, כך שבעלי העסקים גם חוששים שינצלו את השימוש בפועל וגם לא יזכו להוצאה עם חשבונית, זה שהעמדה תשמש לטעינת רכבים אחרים חוץ מרכב החברה ניתן להתגבר על ידי קוד רכב וסיסמא. 
  2. הנפקת חשבוניות לרשויות המס – כידוע בעל החברה צריך להמציא חשבוניות כדי שהוצאות החשמל של העובד יהיו מוכרות במס. ישנם מערכות שמנסות להביא פתרון לסוגיה זו, אך הן אינן עובדות כראוי, כמובן שעלויות הטעינה ביחס לעלויות הבנזין זולות בעשרות אחוזים. אך עדיין הצורך בהוצאת החשבונית מעלויות הטעינה הכרחי.

הפתרון המסתמן: מערכת סליקה מתקדמת המסוגלת להנפיק חשבוניות ולשמור את היסטוריית הטעינה
מנכ"ל חברת ifreelance איתן צדקה מודיע שבקרוב יהיה פתרון קל והפקת חשבונית ירוקה לכל מי שיחפוץ בכך, החברה שלו עוסקת בפתרונות סליקה וכבר למעלה מעשור בעלת תוכנה מאושרת של חשבוניות ירוקות, לטענתו היא נמצאת בשלב הסופי של פיתוח מערכת ניהול מתקדמת לעמדות טעינה. 

בעצם, המערכת שלהם תדע להתממשק עם עמדות טעינה ביתיות וציבוריות, כך שבשלב הראשוני המערכת תבצע הפקת חשבונית ירוקה ע"י מערכת המוכרת במס הכנסה עפ"י צריכת החשמל של עמדת הטעינה ולשלוח אותה אל המעסיק עם פרטי הרכב המטעין. 

בעזרת פיתוח זה יפחת החשש של בעלי חברות וציי רכב לרכוש רכבים חשמלים ולהקטין את החשיפה לרכבים מונעי חשמל. 

במערכות הקיימות היום, העמדות יודעות להנפיק חשבוניות אבל לא לחייב את בעל החברה אשר מעוניין לקבל את החשבונית בגין הוצאה.

מה שקורה בפועל הוא שעובד החברה משלם את עלויות הטעינה בחשבון החשמל שלו. המעביד מקבל את חשבונית הטעינה ומעביר את התשלום לאותו עובד, אך יש לכך חסרונות רבים. 

השלב הבא בפיתוח של פרילאנס הוא יכולת לחיוב הטעינה ע"י המעביד והנפקת חשבונית ירוקה ישירות למעביד ( עניין בפיתוח). 

בכך הצורך בהתחשבנות מול העובד על עלויות הטעינה נעלמת ומתקבל כאן הפתרון המושלם לטעינה רכבי עבודה בבתי העובד. 

 

בקרוב: מהפכה בסליקה ובהפקת חשבוניות ירוקות בעמדות טעינה לרכבים חשמליים למעסיק ולמעבידים (צילום: פרילאנס הנהלת חשבונות באינטרנט)
בקרוב: מהפכה בסליקה ובהפקת חשבוניות ירוקות בעמדות טעינה לרכבים חשמליים למעסיק ולמעבידים (צילום: פרילאנס הנהלת חשבונות באינטרנט)

איך זה מתוכנן לעבוד?
בעמדות ביתיות סטנדרטיות אין את האפשרות לעקוב אחרי הוצאות הטעינה ובמיוחד להנפיק חשבוניות. העמדות הביתיות הרגילות מסוגלות לטעון את הרכב בנוחות, אך הן מעולות לצרכנים פרטיים ולא לעסקים גדולים. 

הדרישה לניהול העמדה והוצאת חשבוניות חודשיות, היא עמדת טעינה מנוהלת בעלת פרוטוקול תקשורת OCPP 1.6J. 

זהו פרוטוקול תקשורת פתוח המאפשר התקנה של תוכנות בתוך עמדת הטעינה המסוגלות לשלוט על מתן החשבוניות ועל אופן הטעינה תוך שמירת הסטוריית הטעינות בענן. 

 לצורך כך, חברת פרילאנס יצרה שיתוף פעולה עם חברת charging-point עמדות טעינה ביתיות מאושרות על פי התקינה בישראל, החברה מתמחה ביבוא ואספקה של עמדות טעינה ביתיות. 

חברת צ'ארגינג פויינט תייצר עמדות עם פרוטוקול התקשורת OCPP 1.6J בעלות כל התקנים והדרישות להתקנת התוכנה בעמדות הטעינה. 

זהו לא שיתוף פעולה ראשון בין שתי החברות, לפני שנה וחצי יצרו שיתוף פעולה הנותן פתרונות סליקה בעמדות טעינה ציבוריות מהירות. 

 השיתוף בין השתיים כבר נבחן כעט בפיילוט בראש העין, לאחר ש- Charging-point כבר ייצרה את העמדות לפי כל הדרישות. במידה והפיילוט יעבור בהצלחה השירות ייצא לשיווק המוני בעוד כחודשיים לערך. 

הרבה מעבר לחשבוניות וסליקה!
חוץ מהפתרון לבעיה של רוב החברות הגדולות בהוצאת חשבוניות, התוכנה והעמדות הללו יכולים להועיל בעוד מספר דרכים. הראשונה שבהם היא סליקת אשראי בעסקים. כולנו מכירים את עמדות הטעינה הציבוריות המהירות שנמצאות בתחנות הדלק ובאזורים מרכזיים. 

עמדות אלו מסוגלות לטעון את הרכב במהירות ע"י תשלום בכרטיס אשראי או דרך אפליקציה ייעודית. העניין הוא שעל מנת להתקין עמדות טעינה מהירות יש צורך בלוח חשמל גדול ותעשייתי.

ישנם בעלי עסקים קטנים שלוח החשמל שלהם אינו גדול ותעשייתי, אך הם רוצים להתקין עמדת טעינה עם יכולת סליקה כדי לשרת את לקוחותיהם או את עוברי האורח. 

העמדות של צ'רגינג פוינט והתוכנה הנ"ל יכולים לספק יכולות סריקה גם לעמדות ביתיות סטנדרטיות שאינן דורשות חיבור במתח גבוה מאוד. 

מה שאומר שניתן להפוך עמדה ביתית רגילה לעמדה סולקת המכניסה הכנסה צדדית, תוך הפיכת עוברי האורך ללקוחות משלמים.

פתרון מסוג זה, מסוגל לחשוף את בעל העסק ללקוחות חדשים המגיעים לטעון את רכבם. עמדות טעינה רגילות טוענות את רכב לאט יותר מעמדות מהירות. 

כך, שמי שמתחבר לעמדת הטעינה צריך לחכות בערך שעה. שעה שבה הוא יכול להיחשף לעסקים הסובבים את העמדה.

איך יראו עמדות הטעינה של העתיד?
כמו שהזכרנו מעלה, לצרכן הפרטי אין תועלת בסליקה או בהוצאת חשבוניות. 

אך סליקה והוצאת חשבוניות הן הדרך היחידה לבעלי עסקים לעבור לרכבים חשמליים מבלי לפגוע בהטבות המגיעות להם. 

עפ"י חברת פרילאנס ו-charging point העמדות העתידיות צריכות להיות מתקדמות ולספק יכולת סליקה והוצאת חשבוניות ירוקות און ליין ללקוחות הפרטיים והעסקיים כאחד. 

השאיפה היא לספק ללקוח העסקי חשבונית חודשית מרוכזת עם כל נתוני הטעינה של עובדיו, יחד עם תוכנת ניהול מקיף המאפשרת להציג נתונים ממבט על וגם בצורה פרטנית. בשורה זו תשרה נחת עבור המון בעלי עסקים החוששים ממעבר לרכבים המונעים בחשמל.

אנחנו נמשיך ונעדכן בהמשך איך הפיתוחים השונים יתפתחו בעתיד הקרוב ממש.

הכתבה נכתבה בשיתוף פרילאנס הנהלת חשבונות באינטרנט, וצ'ארגינג פוינט