תחום הטיפוח האישי הפך לאחד הסגמנטים הצומחים והדינמיים בשוק הצרכני בישראל. אם בעבר מוצרי טיפוח נתפסו כמיועדים בעיקר למגדר הנשי, כיום אנו עדים לשינוי תרבותי משמעותי: ויותר יותר גברים מתעניינים ומשקיעים במוצרים להיגיינה אישית, עיצוב שיער, טיפול בעור ותכשירי טיפוח ייעודיים אחרים.

אלא שלמרות המגמה המתחזקת בקרב גברים, נשים נותרו הכוח המרכזי והמוביל בשוק הטיפוח שמציע מגוון רחב של מוצרים המיועדים לתת מענה לשימושים שונים בשגרה היומיומית שלנו.

שאלת המפתח שעולה היא: האם שוק הטיפוח הישראלי מצליח לשמור על תחרותיות מספקת נוכח הביקוש הגובר והמחירים המשתנים?
כדי לבחון את שוק מוצרי הטיפוח בישראל לעומק, הרכבנו סל מוצרים מגוון שכולל 60 פריטים המיועדים לכל המגדרים (למעט מוצרי היגיינה נשית).

הסל כולל מוצרים בסיסיים ויומיומיים כמו קרם גוף ושמפו, לצד פריטים ייחודיים יותר המיועדים לטיפוח אישי מתקדם. בדקנו את מחירי הסל בתשע רשתות שונות - רשתות מזון גדולות ורשתות פארם מובילות - על מנת להבין את ההבדלים במחירים, את דפוסי הקנייה ואת השפעת חוויית הקנייה על הבחירות הצרכניות.

מוכנים לשלם יותר

הבדיקה העלתה פערי מחירים משמעותיים. ברשתות המזון הגדולות ניתן למצוא מחירים זולים יותר מהמחירים הממוצעים ברשתות הפארם המובילות.

אלא שהצרכן הישראלי מודע היטב לכך שהסל הממוצע ברשתות הפארם יקר יותר, אך במה שקשור לטיפוח הגוף יש העדפה לרכישה בסביבה שירותית גבוהה, מקומות עם ידע וקונוטציות רפואיות ומענה אנושי משכיל. כך, למרות המחירים הגבוהים, נמצא כי הצרכן הישראלי מוכן לשלם יותר עבור חוויית קנייה ושירות מקצועי.

הסל הציג פערי מחיר בשיעור גבוה מ־34%. בנוסף, הצצנו למחירי רשתות השיווק והפארם באירופה וראינו עד כמה תחרות הוגנת יכולה להשפיע על יוקר המחיה.

כך למשל, מגן תחתון של ALWAYS באריזת חיסכון 76 יחידות נמכר בגרמניה ב־12.50 שקל, וברשת שופרסל הישראלית נשלם 21.90 - פער של 75%. דיאודורנט ספריי של FA נמכר בגרמניה ב־4.95 שקל, ובישראל במחיר מבצע בסופר־פארם ב־10.90 שקל וברשת רמי לוי באינטרנט ב־17.20 שקל - פער של 120%־247%.

Always Radiant (צילום: יחצ)
Always Radiant (צילום: יחצ)


ג'ל גילוח GILLETE לעור רגיל או רגיש נמכר בגרמניה ב־8.70 שקל ליחידה, ובישראל נשלם בשופרסל שלי 22.90 שקל ליחידה ובמבצע בסופר־פארם 16.90 שקל - פער של 95%־160%.

ג'ל רחצה של המותג AXE נמכר בגרמניה ב־7.50 שקל ליחידה, וברשת אושר עד נמצא את המחיר הנמוך ביותר בישראל בעלות של 9.90 שקל ליחידה. ברשת פרשמרקט נשלם על המוצר לא פחות מ־16.90 שקל. פער של 33%־125%.

כדי לחסוך, השינוי כנראה צריך להתחיל בתרבות הצריכה שלנו. כאמור, גם בין הרשתות השונות בישראל מצאנו פערים של יותר מ־100% על אותו מוצר. שמפו או מרכך של המותג פינוק נמכר ברשת סופר־פארם ב־15.90 שקל וברשת BE ב־10 שקל - פער של 59%.

שמפו פינוק בתוספת שמן אבוקדו (צילום: יחצ)
שמפו פינוק בתוספת שמן אבוקדו (צילום: יחצ)


משחת שיניים קולגייט 50 מ"ל לילדים נמכרת ברשת רמי לוי ב־8.90 שקל ליחידה וברשת BE ב־18.50 שקל - פער של 107%. שמפו ומרכך שיער קרליין 10 נמכר ברשת יוחננוף ב־9 שקל וברשת סופר פארם ב־13.90 שקל - פער של 54%. תרחיץ פנים דאב נמכר ברשת ויקטורי ב־7.40 שקל וברשת סופר פארם ב־18.90 שקל - פער של 155%.

''קרליין'', שמפו ומרכך מאצה ומלפפון, מחיר: 13.90 ש''ח (צילום: טל אזולאי)
''קרליין'', שמפו ומרכך מאצה ומלפפון, מחיר: 13.90 ש''ח (צילום: טל אזולאי)

הנתונים מציגים לנו כי באמצעות שימוש בכלים שיש ברשותנו נוכל לחסוך לא מעט. בסקירה הכללית שביצענו בין הרשתות השונות, הפערים במחיר הסל עמדו על כ־324 שקל.

פערים גם בבית

ניתן לראות שמוצרי הטיפוח אינם מהווים רק "תוספת" לשגרה, אלא הם חלק בלתי נפרד ממנה ולעיתים ממלאים תפקיד חיוני בתחזוקת הגוף, הבריאות ואיכות החיים.

סקרים שנערכו מראים כי 84.2% מהנשים הישראליות משתמשות במוצרי טיפול וטיפוח לפנים. 41.4% משתמשות בהם פעם ביום ו־27.6% יותר מפעם ביום. 56% מהנשים משתמשות בקרם גוף על בסיס יומיומי ו־70% מהן משתמשות בתכשירים לניקוי עור הפנים בערב.

פערי המחירים ברשתות השונות (צילום: מעריב אונליין)
פערי המחירים ברשתות השונות (צילום: מעריב אונליין)


לעומת זאת, בקרב הגברים רק 5% מנקים את עור הפנים פעם ביום. נתון זה מדגיש את הפער בין המינים שעדיין קיים בהרגלי הטיפוח, ומשקף הרגלים חברתיים ותרבותיים הקשורים לטיפוח ולנראות חיצונית. מנגד, לפי סקרים קודמים מתברר שגברים צורכים שמפו לשיער בתדירות גבוהה יותר מנשים.

הציפיות מהרפורמה החדשה בשוק, שמטרתה לצמצם את פערי המחירים מול מדינות אירופה, חשובות במיוחד נוכח המגבלות הכלכליות שחווים הצרכנים הישראלים במלחמה ביוקר המחיה. עם זאת, חשוב לזכור שמוצרי הטיפוח, על אף הדימוי היוקרתי והאסוציאציה שלהם לתחום הביוטי, פועלים בדיוק כמו פריטי צריכה יומיומיים אחרים החיוניים לרווחת הצרכן – ומשכך כדאי לכולנו להיות מודעים לפערי המחירים.