הנקניקייה, אחת מהמצאות המזון העתיקות והמשפיעות בהיסטוריה האנושית, עברה מסע ארוך מהמטבח המסורתי האירופאי ועד לצלחת הישראלית. ההיסטוריונים מייחסים את המצאת הנקניקייה הראשונה לתקופה העתיקה, כאשר במאה ה-9 לפנה"ס, ביוון העתיקה, תועד לראשונה השימוש בנקניקיות באודיסיאה של הומרוס.

מהפכת הנקניקיות המודרנית החלה בגרמניה במאה ה-13, כאשר קצבים בפרנקפורט פיתחו את ה"פרנקפורטר" המפורסמת. מאז, התפתחה תעשיית הנקניקיות והפכה לענף כלכלי משמעותי בעולם המזון, עם מסורות ייחודיות בכל מדינה ומטבח.

שוק הנקניקיות בישראל
השוק הישראלי, המגלגל כיום 264 מיליון שקלים בשנה, מתאפיין בריכוזיות גבוהה כאשר ארבע יצרניות מובילות שולטות בו:
⦁ זוגלובק - החברה הוותיקה, שהוקמה ב-1937, מובילה את השוק עם מגוון רחב של מוצרים.
⦁ טירת צבי של תנובה - מתמחה בנקניקיות איכותיות מבשר בקר.
⦁ יחיעם - מותג המזוהה עם איכות גבוהה ומתכונים מסורתיים.
⦁ עוף טוב - מתמקדת בנקניקיות עוף במחירים תחרותיים.

נתחי שוק מכירות נקניקיות לפי סגמנט (צילום: מעריב אונליין)
נתחי שוק מכירות נקניקיות לפי סגמנט (צילום: מעריב אונליין)

דפוסי צריכה וטרנדים

בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בדפוסי הצריכה הישראליים:
⦁ עלייה בביקוש לנקניקיות פרימיום עם אחוזי בשר גבוהים.
⦁ התפתחות קטגוריית הנקניקיות הטבעוניות והצמחוניות.
⦁ דרישה גוברת למוצרים ללא גלוטן וללא תוספים מלאכותיים.
⦁ צריכה מוגברת של נקניקיות עוף כאלטרנטיבה בריאה יותר.

השוק העולמי
בזירה העולמית, חברות ענק כמו Oscar Mayer, Johnsonville ו-Hebrew National מובילות את השוק עם מחזור שנתי של מיליארדי דולרים. גרמניה נחשבת למעצמת הנקניקיות העולמית, עם מעל 1,500 זני נקניקיות מסורתיות.

סין
- סין היא יצרנית הנקניקיות העולמית, המייצרת כ-24% מהנפח העולמי.
- סין מובילה בייצור בשר חזיר עם למעלה מ-55 מיליון טון בשנה, המהווה כחלק מהאספקה ​​העולמית.

ארצות הברית
- ארצות הברית היא היצרנית השנייה בגודלה, עם ייצור של כ-7.5 מיליון טון נקניקיות בשנה.
- בארצות הברית, שוק ייצור הנקניקיות והנקניקים החמים הו בכ-24.8 מיליארד דולר בשנת 2024.
- השוק צמח בקצב שנתי ממוצע של 5.1% בחמש השנים האחרונות.

גרמניה
גרמניה יצרנית מובילה מיליון חברות, עם נפח ייצור של כ-1.6 טון נקניקיות בשנה, המהווה כ-28% מהייצור באיחוד האירופי.

האיחוד האירופי
האיחוד האירופי בכללותו מייצר כ-5.7 מיליון טון נקניקיות בשנה.

ברזיל
ברזיל היא יצרנית שליטה, במיוחד בתחום בשר הבקר והעוף. היא מייצרת כ-14 מיליון טון עוף בשנה ומובילה בייצוא העופות העולמית.

פולין
פולין היא יצרנית חשובה, עם ייצור של כ-676 אלף טון נקניקיות בשנה.

המגמה הכללית מצביעה על צמיחה יציבה בשוק הנקניקיות ברמה העולמית והן באזורים הם ספציפיים כמו אירופה וארצות הברית.

העדפות הצרכן הישראלי
הצרכן הישראלי מעדיף באופן מובהק נקניקיות עוף והודו, כאשר המעבר למוצרים ללא גלוטן מהווה מגמה מתחזקת. ניכרת גם עלייה בביקוש למוצרי פרימיום ונקניקיות מתובלות, המתבטאת בנכונות לשלם מחיר גבוה יותר עבור מוצרים אלו.

חדשנות בענף
למרות המסורתיות, תעשיית הנקניקיות מתאפיינת בחדשנות מתמדת. הנקניקייה, על אף היותה מוצר אהוב ונפוץ בישראל ובעולם, מסתירה מאחורי הטעם המוכר פרופיל תזונתי מאתגר. בבסיסה, הנקניקייה מכילה בשר מעובד, אחוזי שומן גבוהים, רמות נתרן משמעותיות וחומרים משמרים – רכיבים שאינם נחשבים לבחירה תזונתית אופטימלית.

בשנים האחרונות, עם העלייה במודעות הצרכנית לתזונה בריאה, החלו יצרניות הנקניקיות בישראל לערוך שינויים במתכונים המסורתיים. החברות המובילות בשוק משקיעות בפיתוח מוצרי פרימיום, המתהדרים באחוזי בשר גבוהים יותר, הפחתת כמות הנתרן והשומן, ושימוש מופחת בחומרים משמרים.

אולם, מעניין לראות כיצד המגמה הזו מתורגמת למחירי המדף. היצרניות מנצלות את המעבר למוצרי פרימיום כדי להצדיק העלאת מחירים משמעותית, שלא תמיד עומדת ביחס ישיר לשיפור באיכות המוצר. האסטרטגיה כוללת הקטנת אריזות, מיתוג מחדש עם שמות "בריאותיים" יותר, ועיצוב אריזות בסגנון "פרימיום" – כל אלה מאפשרים לחברות לגבות פרמיה גבוהה על המוצרים, לעיתים ללא הצדקה אמיתית בעלות חומרי הגלם או בשיפור המשמעותי באיכות המוצר.

ממתגים בעשרות אחוזים
איך הצליחו יצרניות הנקניקיות לשלש את רווחיות המוצר? מיתוג אירופאי והצרכן כבר ישלם את הפרמיה, איך מוצרים שאינם מציגים תועלות בריאותיות נמכרים במחירים של עד 268% יותר מהמוצר הפופולרי.

השוואת מחירי נקניקיות (צילום: מעריב אונליין)
השוואת מחירי נקניקיות (צילום: מעריב אונליין)

הנקניקייה, שהחלה את דרכה כפתרון לשימור בשר, הפכה למוצר מזון גלובלי המשלב מסורת וחדשנות. השוק הישראלי, למרות היותו קטן יחסית, מציג דינמיות רבה ומגמות חדשניות המתכתבות עם טרנדים עולמיים, תוך שמירה על הייחודיות המקומית והדרישות הכשרותיות.

ניתוח המחירים מגלה פערים משמעותיים בין רשתות השיווק השונות. סקרנו את שוק הנקניקיות ברשתות השיווק ומצאנו פערים לא מבוטלים על אותם המוצרים להלן דוגמאות לפערים:

השוואת מחירי נקניקיות (צילום: מעריב אונליין)
השוואת מחירי נקניקיות (צילום: מעריב אונליין)

המחירים הממוצעים של הנקניקיות זינקו בין 18-40% בשנה האחרונה וכל זאת להבחין שאנו משלמים עשרות אחוזים על מיתוגים מחודשים וחדשים.

***המחירים מבוססים על פי נתנוי אתר פרייסז נכון 22-01-2025