שוק התה בישראל הוא אחד השווקים המרתקים שמסתתרים מאחורי כוס המשקה החם והנעים. במבט מעמיק על המחירים, דפוסי הצריכה, וההתפתחות בשוק זה, מתגלה מציאות מורכבת: תה, שבעבר נתפס כמשקה לחולים או לבני גיל הזהב, הפך למוצר טרנדי ואופנתי, אך יחד עם זאת יקר במיוחד ביחס למוצרים אחרים בסל הקניות.

בין מסורת לחדשנות בעבר, השימוש היה בתה בתפזורת, כאשר כף אחת הספיקה להכין תה לכל בני הבית. כיום, כל אחד מחזיק בתיון אישי, עם העדפה ברורה למותג, טעם ומחיר. מותג ויסוצקי הוא השחקן המרכזי בשוק, עם נתח שוק של כ-76%. לצידו פועלים מותגים בינלאומיים כמו ליפטון, פומפדור, אחמד טי, טווינינגס, גרינפילד ועוד. בשנים האחרונות נכנסו לשוק גם מותגים פרטיים של רשתות המזון, אשר הצליחו לשבור את הדומיננטיות של ויסוצקי ולהוזיל מחירים.

הכניסה של רשת קרפור לישראל ב-2023 הציגה מותג פרטי זול במיוחד, עם פערי מחיר של יותר מ-150% בהשוואה למותג ויסוצקי. מהלך זה אילץ רשתות נוספות, דוגמת רמי לוי ויוחננוף, להציע מוצרים זולים יותר לצרכנים. למרות זאת, נאמנות הצרכנים לוויסוצקי נותרה גבוהה, וחוזק המותג בא לידי ביטוי בכך שגם אלו שמחפשים פתרונות זולים – עדיין רואים בוויסוצקי בחירה איכותית ומוכרת.

נתוני צריכה ומחירים

שוק התה בישראל מוערך ב-250-350 מיליון ש"ח בשנה. 65% מהישראלים צורכים תה באופן קבוע, בממוצע כ-300 גרם תה בשנה, כ-200-300 כוסות לאדם. ביוני 2023 הוכרזה ויסוצקי כמונופול בשוק התה הירוק וחליטות הצמחים.

המכון לחקר הקמעונאות, בשיתוף אתר פרייסז, בדק את פערי המחירים:

  • חליטת צמחים פומפדור: 10-20.8 ש"ח (פער של 108%).
  • חליטת צמחים ליפטון: 9.9-18.9 ש"ח (פער של 91%).
  • תה קלאסיק ויסוצקי (25 שקיקים): 5-8.9 ש"ח (פער של 78%).
  • תה ירוק פומפדור: 15.9-25.9 ש"ח (פער של 63%).
  • תה ארל גריי ויסוצקי: 15-17.9 ש"ח (פער של 19%).

מחירי התה של ויסוצקי גבוהים משמעותית: תה ירוק של ויסוצקי עולה פי 2.5 ממותגים אחרים בישראל. בישראל, מחיר 25 שקיקים נע בין 8.90 ל-25 ש"ח, בעוד שבאירופה המחיר נע סביב 6 ש"ח בלבד.

השוואה עולמית וצריכת תה במדינות אחרות

  • טורקיה: 90% מהאוכלוסייה שותה תה בקביעות.
  • קניה: 83% שתיינים קבועים.
  • בריטניה: 59% שתיינים קבועים, עם צריכה של 1.9 ק"ג לנפש.
  • אירלנד: שיא עולמי – 3 ק"ג לנפש.
  • ישראל: כ-0.5 ק"ג לנפש בשנה.

מגמות עולמיות

שוק התה העולמי מוערך ביותר מ-55 מיליארד דולר עם צמיחה שנתית של כ-7%. הגורמים המרכזיים לצמיחה הם עלייה במודעות לבריאות, שינוי תדמיתי – ממשקה לחולים למוצר אופנתי. כמו כן, מגוון סוגי תה חדשניים, וטקסי תה שהפכו לחלק מהתרבות העולמית.

הצרכן הישראלי החדש בעוד שתה שחור וירוק עדיין שולטים בבתים, מגמות חדשות מחלחלות. צעירים (25-35) מתנסים יותר בתערובות מיוחדות. אורגני, ותה עם תועלות בריאותיות – נמצא בעלייה. האיכות הופכת חשובה מהמחיר עבור כ-40% מהצרכנים.

עם זאת, האתגר הגדול הוא שימור מסורת מול חדשנות, וכעת היצרנים ניצבים בפני דילמה: כיצד לשמור על הקהל המסורתי מחד, ומאידך – לפתח מוצרים חדשניים שיפנו לדור הצעיר ולמבקשי הבריאות. המגמה ברורה – התה כבר מזמן לא רק למשוגעים לדבר, אלא חלק בלתי נפרד מהחיים היומיומיים של כולנו.

לסיכום, כל עוד הצרכנים לא יקבלו החלטות קניה נבונות וינסו לוותר על המותג במוצרים שהמחירים שלהם אינם תואמים את צרכי השוק והיחס הגלובלי, אנו נמשיך לשלם ביוקר ותמיד יהיו מי שייהנו מהעושר.

בשיתוף אתר פרייסז, נכון לתאריך 17-2-2025