האם אי פעם תהיתם מדוע מחירו של פריט מזון זהה שונה, ועולה בהתאם למיקום הקמעונאי של סניף הרשת בו קניתם? מחקר חדש חושף את השפעת התחרות האזורית על מחירי מוצרי צריכה בסיסיים, כאשר עפולה מהווה דוגמה מאלפת לכוחה של תחרות אמיתית.
פערי מחירים מדהימים בין אזורים גיאוגרפיים
הנתונים מדברים בעד עצמם: בעוד שצרכנים בתל אביב משלמים 2.80 שקל לק"ג עגבניות ברשת "רמי לוי" (במבצע), 6.90 שקל לק"ג ברשת "יוחננוף", ומעל ל-14 שקל לק"ג ברשת AM-PM, הרי שדווקא בבירת העמק, עפולה, המחירים נמוכים באופן דרמטי.
מחיר לפי רשתות
רמי לוי עפולה: 0.90 שקל לק"ג עגבניות. ברמת גן - 211% יותר
ויקטורי עפולה: 1.00 שקל לק"ג עגבניות. בתל אביב - 590% יותר
יוחננוף עפולה: 2.90 שקל לק"ג עגבניות. בתל אביב - 137% יותר
פער המחירים עומד לעיתים על מאות אחוזים, והתופעה אינה מוגבלת לעגבניות בלבד. היא משתקפת בסל הירקות והפירות כולו ובמוצרי ליבה נוספים.
מדוע דווקא עפולה?
עפולה, עיר שלא תמיד זוכה לכותרות ראשיות, הפכה למוקד של תחרות קמעונאית עזה. הריכוז הגבוה של רשתות שיווק מובילות באזור גיאוגרפי מוגבל יוצר "סביבה תחרותית" אידיאלית: ריבוי שחקנים - נוכחות של מספר רשתות גדולות באותו אזור, קרבה גיאוגרפית - אפשרות לצרכנים לעבור בקלות בין הרשתות ושקיפות מחירים - מודעות צרכנית גבוהה להבדלי המחירים.
המשמעות לצרכן הישראלי
הנתונים מעפולה מספקים הוכחה חותכת לטענה שתחרות אמיתית היא המפתח להורדת יוקר המחיה. בעוד שצרכנים באזורים מסוימים נאלצים לשלם מחירים גבוהים בחנויות הקרובות למקום מגוריהם, תושבי אזורים תחרותיים נהנים מהוזלות משמעותיות.
מומחי צרכנות מציינים כי "סיבוב קניות" בין רשתות השיווק בעפולה יכול להוביל לחיסכון של מאות שקלים בחודש למשפחה ממוצעת. ההבדל המשמעותי במחירי העגבניות הוא רק דוגמה אחת לפערים הקיימים בסל הקניות הכולל.
הפתרון ליוקר המחיה?
המקרה של עפולה מעלה שאלות קריטיות לגבי מדיניות צרכנית ואסטרטגיות לטיפול ביוקר המחיה ברמה הלאומית: האם יש מקום להתערבות רגולטורית לעידוד תחרות בכל אזורי הארץ? כיצד ניתן לשכפל את "מודל עפולה" באזורים אחרים? מה תפקידם של הצרכנים בהגברת הלחץ התחרותי על הקמעונאים?
המסקנה ברורה: תחרות אמיתית עובדת. הפתרון ליוקר המחיה אינו טמון בהכרח בפיקוח מחירים או בהתערבות ממשלתית ישירה, אלא ביצירת תנאים המאפשרים תחרות אמיתית בין קמעונאים הנאבקים על כיסו של הצרכן.